Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mitt bygge för får  (läst 17625 gånger)

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Mitt bygge för får
« Svar #20 skrivet: 26 mar-10 kl 10:09 »
Suck, visst är lite gräs på taket fint samtidigt som det är bra på många sätt (isolering, ljuddämpning, långlivat...) men det kräver ett ganska stabilt bygge. Detta bygge är ganska likt en Slogbod eller Gapskjul och kanske inte tillräckligt stabilt.

Har fått lite plåttak (4st 1x6m) från ett lokalt bygge och gratis återanvändning har jag svårt att stå emot. Idag skall hela rasket rivas och sättas upp så blir det bild sedan.

Skall börja med nästa stall direkt och det blir ganska likt ett Eldhus, blir garanterat Platonmatta med grästak på det.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Mitt bygge för får
« Svar #21 skrivet: 27 mar-10 kl 12:24 »
Bild var det, innan plåttaket kom på igår.



Hörnstenarna på plats.
Kört med drag, motorsåg sen drevat med Guteull.
Bytte stöttorna fram till lite grövre 45x70 x2 på var sida, sitter i timret med fransk bult 80x120. Det här är en lite modernsiering men taget ifrån Slogboden / Gapskulet pga att jag har ingen längsgående stock för golvet vid ingångssidan. Funkar bra ialla fall.

Kostnad till nu är ca 300.- i bensin, sågolja, diesel, bult & tryckt regel.


Fått på plåttaket fom jag fick.
« Senast ändrad: 30 mar-10 kl 06:31 av Ullaredsgården »

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Mitt bygge för får
« Svar #22 skrivet: 09 apr-10 kl 21:27 »
Det knallar på och börjar se mysigt ut... tror jag bygger nåt till mig själv och flyttar in där  :-\

Men nu gäller det nåt annat; tänkte klämma ihop något att hälla lite pellets i och har "fått" en ny fin hängränna i plåt. Borde väl gå att använda? Någon som provat det?

Sån här:

med såna här

« Senast ändrad: 09 apr-10 kl 21:33 av Ullaredsgården »

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Mitt bygge för får
« Svar #23 skrivet: 17 apr-10 kl 10:46 »
Lite update;
- Hängränna för att ge dem pellets funkar bra, med lite popnitar som förstärkning.

Herdestav från Knarrhults inköpt när jag var där och tittade på grindar.
Blir nog till att köpa 5-7st för att bygga fålla för hantering. Mina Gutar är lite vilda och svåra att få tag i.
En god sekatör räcker för mig att verka klövar med.
Sax skippar jag t.v. för har inga problem med arr "riva" (=lyda) av ullen.

Nästa steg i bygget blir en "sjukstuga", sen börjar det nog bli klart för inspektion sas.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Mitt bygge för får
« Svar #24 skrivet: 27 maj-10 kl 11:25 »
Liten uppdatering på sin plats?
Börjar komma tillrätta nu så man kan koncentrar sig på lite annat.
Ombygge av ladan till gästbäddar och VED inför vintern.

Lite inköpta grejer, se tråden Prylar.
Ett timrat skydd i skogsbrynet, video finns tidigare i tråden, samt ett mindre närmare ladan. Vintertid sätts isolerade skivor på insidan samt i öppningen. Borde funka, vi får se.

Liten fålla för hantering ordnad.

Just nu håller jag på att snickra klippstol som jag hittat tips på här på forumet (TACK).
 
Video och bilder nedan;
Landy4Sale - Landy Logging IX


Ha dé.

Linus.C

  • Inlägg: 117
    • Bohuslän
SV: Mitt bygge för får
« Svar #25 skrivet: 08 jun-10 kl 07:52 »
Kunde inte vänta utan timrade färdigt skrället. Nu skall tak på+ och jag kan inte bestämma mig.
Just nu ligger det en pressening över klena störar på cc 60cm som tak.

Väljer på;
¤ Takplåt TR20 som ligger på ca 70.-/m2 (kan kanske få nästan gratis från ett bygge här).
* Plasttak som liknar ovan på ca 60.-/m2
# Platonmatta som kostar ca 26,50/m2...

Jag är medveten om att Platon inte används, normalt, som taktäckning utan för att fuktisolera husgrunder vid dränering samt för att ersätta näver vid läggning av torv / grästak.
Då tänkte jag så här att kan det tåla att läggas torv / grästak på så borde det även klara av att vara tak utan en massa jord på.
Borde vara som att använda en riktigt bra pressening typ... är riktigt sugen på att prova.
Förankringen blir med de speciella spikbrickor med ankarspik / montageskruv i ganska tätt med klena störar.

Nån som provat denna variant med Platon?

kan vi få se en bild igen?

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Mitt bygge för får
« Svar #26 skrivet: 08 jun-10 kl 15:18 »
Vad vill du se bild på?
Finns tidigare i tråden och på filmen.

Taken på de två stallen är återanvänd plåt, dels sk TP20 dels gammaldags galvad "vågig" typ.

Kom fram till att Platon måste täckas och konstruktionen bär inte jord/gräs, sorry.

Du får komma igen om det är någon speciellt du vill ha bild på. Mors.

Linus.C

  • Inlägg: 117
    • Bohuslän
SV: Mitt bygge för får
« Svar #27 skrivet: 08 jun-10 kl 16:56 »
Vad vill du se bild på?
Finns tidigare i tråden och på filmen.

Taken på de två stallen är återanvänd plåt, dels sk TP20 dels gammaldags galvad "vågig" typ.

Kom fram till att Platon måste täckas och konstruktionen bär inte jord/gräs, sorry.

Du får komma igen om det är någon speciellt du vill ha bild på. Mors.

det blev ju jättefint fårhus!

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Mitt bygge för får
« Svar #28 skrivet: 12 jun-10 kl 11:12 »
Ja, jag är helt nöjd än så länge.
Bra och billigt blev det.

Fåren trivs bäst i det lilla huset och faktum är att det invigdes med lammning i går vid 12 tiden.

Det var tänkt som så; vid lammning eller eljest så stängs lilla stallet för med grind så att en tacka med lamm kan vara ifred. Det kan även delas av så man kan ha två "omgångar" i det.
Men nu är det så att alla vill trängas in där och de lämnar god plats för tackan med lamm i hörnet. Ganska rörande att se faktiskt. Alla är framme och snusar på den lille och de turas om att vakta vid betning.

Det är klart att när det blir fler individer så kan man inte ha det så, synd... utan då får man sätta upp fler små hus.

Närmast att konstruera/bygga är en foderhäck som skall fungera för hö i småbal samt pellets / rapskaka SAMT ha en "hylla" som fångar upp spillet från höbalen.
« Senast ändrad: 12 jun-10 kl 11:16 av Ullaredsgården »

Trasslan

  • Inlägg: 277
  • Drömmar är till för att förverkligas☺
    • Medelpad
SV: Mitt bygge för får
« Svar #29 skrivet: 12 jun-10 kl 12:23 »
Du är allt bra duktig :D Måste nog lära mig hantera motorsågen, ser ju att man kan göra mycket roligt. Kul att följa denna tråd.....
Helsingefår genbank, lite blandade höns, hundar och katt.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Mitt bygge för får
« Svar #30 skrivet: 17 sep-10 kl 19:35 »
Hej igen.

Mina två timrade fårstall står än och är bra inbodda nu.
Fåren växlar om lite då och då mellan det lite större i skogsbrynet och det mindre vid ladan.

En foderhäck har kommit till men är inte färdig än, väntar på mer spillvirke... Det som saknas på bilden är ena sidans tråg och "höhållaren" som skall sitta längsmed ovanför trågen som skall ta spillet. Tillverkas av armeringsjärn som har lagom rutor där de kan nappa hö ur, måste bli så då Gutar är behornade(!). Lätt att de fastnar och hänger sig annars.

Det de äter på i tråget är rapskaka med lite pellets och mineraltillskott.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Mitt bygge för får
« Svar #31 skrivet: 13 feb-11 kl 18:55 »
Så var det dags igen... hittade två 20m granar som inget annat duger till än att bli ett nytt fårstall i samma modell som de förra.

Kört ner hälften av stockarna idag, fortsättning följer för jag har tagit många foton idag.

Snarrbon

  • Inlägg: 1318
  • Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Mitt bygge för får
« Svar #32 skrivet: 24 feb-11 kl 20:28 »
Kommer dom snart fotona?
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Mitt bygge för får
« Svar #33 skrivet: 10 mar-11 kl 10:57 »

Det blev en liten uppdatering av konstruktionen;
Snygga knutar även på framsidan...
Öppningsbart tak, låses med stör så man lätt kan skotta ur skiten...

Ha dé
« Senast ändrad: 10 mar-11 kl 11:00 av Ullaredsgården »

Jordbron

  • Inlägg: 754
    • Västergötland
    • Jordbron
SV: Mitt bygge för får
« Svar #34 skrivet: 10 mar-11 kl 11:06 »
Tjusigt!
Man skulle haft lite granskog!
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Mitt bygge för får
« Svar #35 skrivet: 10 mar-11 kl 16:02 »


Det här är alltså ett sommar vindskydd?
Om inte, har Länsstyrelsen sett det och godkänt det som ligghall vintertid?
« Senast ändrad: 11 mar-11 kl 09:48 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Mitt bygge för får
« Svar #36 skrivet: 10 mar-11 kl 21:17 »
Grimla - nej, mina Gutar är utegångs-får året om.
I princip tar de bara skydd när det regnar småspik.
« Senast ändrad: 11 mar-11 kl 09:10 av Ullaredsgården »

Tord_Lj

  • Gäst
SV: Mitt bygge för får
« Svar #37 skrivet: 11 mar-11 kl 09:07 »
Grimla - Nej, det är ingen ligghall för vintern utan ett vindskydd.

För att undvika missförstånd;
Det är nybyggt och skall stå till sig som allt som är timrat med färskt timmer. Den gamla stengrunden skall kompletteras och grusbädd (blandar med kutterspån) läggas in så det blir torrt och mjukt.
På insidan sätts OSB-skivor upp så det blir dragfritt.

Lagom till efter lammning blir det besiktning, fast de bara är fem stycken, och sedan inflyttning.

Tänk på att det endast är vissa raser av får som är godkända för utegång året runt.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Mitt bygge för får
« Svar #38 skrivet: 11 mar-11 kl 09:46 »
Aha dom har alltså tillgång till en riktig vinter ligghall dessutom  :)

Kul om du lägger in en bild på vinterligghallen också, alltid kul att se hur man bygger.

(tror att det bara är Finullsfår som inte anses som lämpliga får utegång året runt,
men någon godkända lista har jag aldrig sett?)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser