Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  så vall efter potatisskörd?  (läst 2586 gånger)

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
så vall efter potatisskörd?
« skrivet: 11 feb-10 kl 13:18 »
Där vi hade grisarna förra året ska vi i år ha potatis. Sen ska det bli bete till våra får. Nu funderar jag om det är rätt tid att så vallfrö efter det att vi tagit upp potatisen (början september min gissning) eller om det är bättre att vänta till våren? Bor i mälardalen zon 2.

Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: så vall efter potatisskörd?
« Svar #1 skrivet: 11 feb-10 kl 13:35 »
Min uppfattning är att du ska så direkt efter skörden. Dels kommer det en massa ogräs om du låter jorden ligga bar, dels blir det näringsförluster. Personligen anser jag att ingen jord någonsin ska ligga bar mer än de några veckor som det tar för en ny gröda att komma upp, bar jord innebär dessutom att mikrolivet inte trivs, och då får du en dålig jord där växterna har svårt för att trivas.

Kolla med dem som säljer vallfrön vilken blandning som passar för din jordtyp, odlingszon och användningsområde. Vall gror bra i september-oktober, det är oftast lagom fuktigt i marken, och sedan övervintrar de som småplantor och kommer igång tidigt på våren.

Lycka till!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 feb-10 kl 13:45 »
Ja, jag tycker också att du ska så direkt efter. Men du bör få upp potatisen så tidigt som möjligt. Efter 15 september skulle jag inte så vall i dina trakter. Vallfrö är dyrt, och risken att hösten blir dålig finns ju där alltid.
Blir det en fin höst så kan man ju så i oktober..men hur vet man det?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 11 feb-10 kl 13:50 »
Blir det en fin höst så kan man ju så i oktober..men hur vet man det?
Man bosätter sig i Skåne, då ökar chansen för en lång och varm höst dramatiskt  8).

Men i Stockholmstrakten borde inte slutet på september vara särskilt riskabelt, de senaste åren har vintern kommit sent, även denna fruktansvärda vintern började inte särskilt tidigt, jag skördade tomater på friland långt ut i oktober, och rensade ogräs i november, och växer ogräset så växer vallen också.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
« Svar #4 skrivet: 11 feb-10 kl 14:54 »
Tack för alla svar! Jag ska se till att beställa vallfrö redan nu när jag ändå ska beställa lite annat frö.
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

591 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser