Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fylla igen källaren  (läst 13280 gånger)

ozzy

fylla igen källaren
« skrivet: 01 apr-06 kl 00:24 »
Vi har en källare som tar in hur mycket vatten som helst, så nu har vi bestämt oss för att fylla igen den. jag har hört att ett bra sätt är att fylla igen med först stora stenar, sen singel och sist ett lager med lecakulor som isolerar.
Vad jag undrar är: Bör man hacka upp hål i golvet så att vattnet kan strömma igenom? Golvet är gjort av cement.

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:fylla igen källaren
« Svar #1 skrivet: 01 apr-06 kl 00:27 »
Går det inte att dränera bort vattnet?

Suresh

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 01 apr-06 kl 08:14 »
Ett alternativ till kostsam dränering är att länspumpa.

Jag har högvatten i källaren högst ett par veckor om året.

Lyckligtvis har jag hög genomsläpplighet i marklagret, så jag tror att det kommer att räcka med länspumpning från ett grävt hål invid källaren till en närliggande dagvattenbrunn.

Villkoret är givetvis att man har någonting att länspumpa till...

Filip Skräplund

« Svar #3 skrivet: 01 apr-06 kl 11:05 »
Behöver det bli dyrare att dränera än att fylla igen?

En traktorgrävare gör snabbt ett dike runt källaren.
Sen kvickt ner med dräneringsslang med grus omkring och fyll igen.
Det förutsätter förstås att det finns fall nånstans så man kan dränera bort vattnet.
Ligger källarn i en grop blir det svårt.

Varför kosta på en massa leca osv i en källare som inte ska användas?
Då är det väl lika bra att riva alltihop.
« Senast ändrad: 01 apr-06 kl 11:08 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ozzy

« Svar #4 skrivet: 01 apr-06 kl 11:52 »
Vi ställde ner vår sänkbara pump som ska pumpa om vattenivån överstigen 5 cm men ingenting hände, den reagerade inte alls...
Länspump kanske är något annat?
Dränering är väl en bra idé, hela huset ligger i en grop, det känns bara som om vi måste göra något snabbt för innertaket i källaren var genomrötet när vi flyttade in, så det har vi rivit ner, och nu är det bara ett planklager mellan den vattenfyllda källaren och vårt sovrum. Att hitta någon som gräver med grävmaskin verkar vara otroligt dyrt.

Riva källaren verkar ju inte va så bra, den ligger ju under huset....

Filip Skräplund

« Svar #5 skrivet: 01 apr-06 kl 13:04 »
Hehe, jag trodde det var en jordkällare...

Då är saken ännu mer solklar tycker jag, det är grävt dräneringsdike runt huset som gäller.
Det verkar vara lite panikläge.  :o
Så otroligt dyrt behöver det inte bli med grävare, särskilt om du betalar i handen.  :-X
Fyller du igen så blir det nog ändå fukt- och rötproblem med vatten stående så nära ytan.
Dessutom måste det väl vara värt något att kunna utnyttja källaren när den nu finns där.
Akut så räcker det väl med dränkbar länspump för några hundringar.
Laga den du har eller köp en ny.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

ozzy

« Svar #6 skrivet: 01 apr-06 kl 18:46 »
Att huset ligger lite som i en grop spelar ingen roll då?
Hur menar du med vatten så nära ytan?

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 01 apr-06 kl 19:03 »
Att huset ligger lite som i en grop spelar ingen roll då?
Hur menar du med vatten så nära ytan?

Att huset ligger lågt är väl anledningen till vattenproblemen.
Det är därför man helst ska placera hus lite högre än omgivningen och en bit från vattendrag.
Gammal kunskap som alltför ofta glömts bort i nyare bebyggelse.

Jag menar att det inte är bra med grundvatten nära markytan under huset.
Vad du gör om du fyller igen källaren är bara att gömma undan vattnet.
Det finns där i allafall.
Jag hoppas det finns möjlighet att få fall åt något håll.
Är "gropen" stor?
Det gäller att avleda så mycket yt-och grundvatten som möjligt från att rinna in mot huset.
Kan behövas öppna avledningsdiken om marken sluttar mot huset.
« Senast ändrad: 01 apr-06 kl 19:10 av zeke »

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 01 apr-06 kl 19:44 »
Om det inte går att få bort vattnet med självfall pga marklutningen leds det till en uppsamlingsbrunn och pumpas därifrån till vart det nu går att bli av med det.

Vi var och tittade på ett ställe förra året. Jag frågade damen som bodde i huset om källaren, men hon hade inte varit nere sedan 1947 och visste inget. Det visade sig vara stampat jordgolv med ett par decimeter vatten på. Där gick inte heller att dränera på något enkelt sätt. Hade vi köpt stället så hade jag grävt en grop i källaren, bottnat med grus och ställt ner en pump. Men budgivningen rände iväg så det blev inget.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 01 apr-06 kl 20:36 »
Om det inte går att få bort vattnet med självfall pga marklutningen leds det till en uppsamlingsbrunn och pumpas därifrån till vart det nu går att bli av med det.

Här är en begriplig översättning av vad jag menar.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Pumpgrop

ozzy

« Svar #10 skrivet: 02 apr-06 kl 18:21 »
Tack för alla svar! En pump kanske är lösningen tills vidare. Måste nog dränera i vilet fall, tror inte att det är gjort på minst 100 år.

eka

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 13 apr-06 kl 19:12 »
Det kan vara väldigt mycket som påverkar. Ett igenslammat dike, dränerade åkrar, ny väg ja allt.
Det Alte beskriver känner jag också igen.
Åter igen får jag berätta en historia från far.
Det berätades om ett myrdrag som låg i sandmark, på ett ställe som skulle varit snustorrt. Det skulle dras en skogsväg över och vad man gjorde var att slå ett rör i marken. Någon typ av avlagringar eller tätande lager öppnades och vattennivån sjök undan.  Vatten kan följa bergrund och gamla avlagringar efter inlandsisen.

Vart ville jag komma med detta. Trycka på vad Alte menar, något är förändrat. Du får vatten bara i bland. Se i din omgivning, vad har ändrats sedan huset byggdes och se långt bort. Ta till en stor portion fantasi.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Filip Skräplund

« Svar #12 skrivet: 13 apr-06 kl 19:24 »
Vad är det för jordart där huset står?

Finns det berg i dagen nära huset?

Suresh

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 13 apr-06 kl 19:41 »
Pumpgrop!

(Myser på mina pumpor).

Grundvatten i källaren hade jag! Gräv 200 m dränering till en närliggande myr sade experterna. Kostnad över 80 000 kr.

Ej godkänd stenkista för hushållsavloppet sade bygg- och miljönämnden. Gräv till infiltrationsbädd på närliggande åker. Kostnad över 30 000 kr.

Men jag är inte som andra, jag. (melodi: känd barnvisa)

Så jag leder ut BDT-avloppet till ett nybyggt växthus för 40 000 kr och grundvattnet ut i stenkistan och länspumpar från stenkistan till banverkets dräneringsbrunn 50 meter bort vid högt grundvatten. Ingen har invänt hittils, jag har sparat 70 000 kr och fått ett fint växthus på köpet.

Hoppas att du kan ordna till det på nåt liknande sätt.

ozzy

« Svar #14 skrivet: 13 apr-06 kl 20:08 »
Oj ojoj. Jag pumpar och pumpar. Har i alla fall kommit fram till att vattnet troligen kommer upp ur golvbrunnen i källaren. Ska försöka ta reda på vart brunnen leder och fixa iordning så att vattnet försvinner bort, inte hem.
Det ligger en mosse ganska nära huset men marken sluttar mot mossen. Det är stora sjöar i hagarna runt omkring.

ozzy

« Svar #15 skrivet: 13 apr-06 kl 20:10 »
Så jag leder ut BDT-avloppet till ett nybyggt växthus för 40 000 kr och grundvattnet ut i stenkistan och länspumpar från stenkistan till banverkets dräneringsbrunn 50 meter bort vid högt grundvatten. Ingen har invänt hittils, jag har sparat 70 000 kr och fått ett fint växthus på köpet.

Så du pumpar ut vattnet hela tiden?

Filip Skräplund

« Svar #16 skrivet: 13 apr-06 kl 20:11 »
Pumpgrop!

(Myser på mina pumpor).

Grundvatten i källaren hade jag! Gräv 200 m dränering till en närliggande myr sade experterna. Kostnad över 80 000 kr.

Ej godkänd stenkista för hushållsavloppet sade bygg- och miljönämnden. Gräv till infiltrationsbädd på närliggande åker. Kostnad över 30 000 kr.

Men jag är inte som andra, jag. (melodi: känd barnvisa)

Hoppas att du kan ordna till det på nåt liknande sätt.

Inte så dumt, men varför skänka bort prima grundvatten till banverket?
Starta fiskodling och låt vattnet passera den först.

Suresh

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 13 apr-06 kl 20:18 »

Så du pumpar ut vattnet hela tiden?

Nej.

Källaren drabbas bara vid högvatten. Och i år uteblev det helt.

Kan noteras att föraa ägaren prövade modellen att fylla igen källaren med sand. Verkar helt idiotiskt, men jag har i alla fall massor av fin putssand i källaren.

Kan också nämnas att huset verkar ha klarat sig helt. Trävirket är tort och fint och jag ser inga skador på grunden. Högt grundvatten behöver alltså inte vara någon katastrof - men det är bra för huspriset när man är köpare.   ;D

ozzy

« Svar #18 skrivet: 13 apr-06 kl 21:43 »
Ja, för när jag känner på bjälkarna och trät i taket är det inte ens fuktigt... Men det förra innertaket ruttnade sönder.
Det är det också, vad man ska sätta upp för att skydda. Asfabord sa någon. plast sa en annan. Vill helst undvika plast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

541 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser