Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Helt självförsörjande på rå mat i Sverige (Småland)??  (läst 15081 gånger)

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
Jag tänker i framtiden bara äta mat som jag själv odlat.
Jag vill äta endast rå(ej upphettad över 38 grader) mat. Jag undrar vilka grödor som skulle behövas odlas för att jag skulle klara mig bra näringsmässigt... Jag tänker mig att jag ska odla väldigt många olika sorters grödor. De ska ge bra avkastning, gå att lagra utan att kokas/dödas, ge mig/oss den näring vi behöver. Vi är två vuxna och, än så länge, ett barn.

Jag kan tänka mig att komplettera med råa ägg och färsk får-mjölk under sommarhalvåret eftersom jag har både mjölkfår och höns.

Frukt är väl det som är svårt att klara sig helt utan (för att det är så gott), men jag tänker odla all frukt jag kan i mitt växthus. Det blir bla. fikon, citron, oliver mm., mm.

På vintern ska jag ha ett helt rum dedikerat till groddning och inomhusodling samt vinterförvaring av vissa frukt-träd. Då kan jag få fin grön mat även på vintern, samt leva på det jag lagrat från sommarens skörd.

Det stora problemet som jag ser det är nötter. Kanske att valnöt och hassel kan funka. Men det räcker kanske. Finns det andra sorters nötter som klarar sig här? (södra småland).

Så överös mig nu med fina idéer!  ;)
« Senast ändrad: 05 maj-10 kl 22:05 av pelrik »

Bo

SV: Helt självförsörjande på rå mat i Sverige (Småland)??
« Svar #1 skrivet: 10 feb-10 kl 06:49 »
Mitt aprikosträd (växthus) är jag väldigt nöjd med. Rekommenderar också principlöshet vad gäller konsekvent råkost. - Att ha vegetarisk kost men avstå från bönor bäddar för problem.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 feb-10 kl 08:49 »
Att ha vegetarisk kost men avstå från bönor bäddar för problem.
bönor ingår väl i groddarna tex mungbönor??
rotfrukter är lätt att odla och förvara men det kanske inte är så gott att äta rå kålrot?morot går bra...
äter du av det som naturen ger under sommarn så klarar du dig bra vassrötter,granskott,kirskål,nässlor,bär mm hassel växer vilt.. fyll frysen sommartid med allt överskott så du slipper äta trist vintertid. äter du ägg så tillgodoser du dig proteinbehovet..
Fjäderfän och kaniner

Kajsa

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 10 feb-10 kl 09:01 »
Det låter som du är inne på att äta Levande föda. Ann Wigmore skrev flera böcker i ämnet och de finns översatta till svenska. I böckerna får du tips om näringslära, recept och hur du använder dig av de växter som finns runt dig.

Lycka till!
Kajsa

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 10 feb-10 kl 20:24 »
Mitt aprikosträd (växthus) är jag väldigt nöjd med. Rekommenderar också principlöshet vad gäller konsekvent råkost. - Att ha vegetarisk kost men avstå från bönor bäddar för problem.

Vad då för problem??

Det låter som du är inne på att äta Levande föda. Ann Wigmore skrev flera böcker i ämnet och de finns översatta till svenska. I böckerna får du tips om näringslära, recept och hur du använder dig av de växter som finns runt dig.

Lycka till!
Kajsa

Tack för tipset. Ja, det är levande föda jag/vi är inne på.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 feb-10 kl 21:36 »
OK..... det här kan bli ett hur långt inlägg som helst ::) Jag vet inte hur ingående "levande föda"-boken är på näringslära, men om den inte är det, så ska du nog överväga att införskaffa någon typ av bibel där det står vilka grödor som innehåller vad..... har för mig att det finns någon typ av basic- lista i Vår Kokbok..... Rekomenderar dig oxå att söka här på sidan efter levande föda och Raw food..... har för mig att det finns en del information.

Så till odlingen..... All kål och alla rotsaker är ju rätt så enkelt att vinterförvara under rätt omständigheter. Det mesta kan man ju oxå syra, som gör det tillgängligt hela vintern.... Jag tror att dt är viktigt med stor variation av föda eftersom allt har olika sammansättningar och ämnen man inte alltid tänker på som oxå är viktiga för att kroppen ska funka fint.....

Nötter vet jag inga fler än de du redan nämnt, men solrosfrön är ju fint och pumpakärnor är gott.....linfrön vet jag inte riktigt vilken sorts lin som man äter..... åsså kanske en äkta kastanj skulle funka hos dig..... tar ju några år innan de ger avkastning dock..... det gär ju å andra sidan valnötterna oxå.....

Kompisens chiliplantor från förra sommaren har stått med frukter i fönstret hela vintern, en fin C- vitaminkälla. Järn kan bli lite trixigt för er..... Aprikoser har jag för mig innehåller mycket av den varan och det kanske skulle funka ihop med din citrusodling, åsså persilja..... men det måste man sätta i sig enorma mängder av för att det ska hända nåt..... men det är ju bättre än inget.....

Ja..... hur mycket som helst kan sägas i detta ämne...... ligger mig lite varmt om hjärtat :-[
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Micki o Molly

• -
« Svar #6 skrivet: 10 feb-10 kl 21:49 »

Kanske läsa lite om Are Waerland ?

Det lär ha "rasslat" på  bra i det matrum där hanses sällskap intog lunch, har jag hört,, :-[
          Okokt potatis jagades runt på en plåt-tallrik,,

Are är en intressant kille !
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

X0

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 14 mar-10 kl 13:25 »
Gröna bladgrönsaker och vilda bladväxter är mycket näringsrika, inkl proteiner. Tips, nyutkomna boken "Grönt för livet." Victoria Boutenko (Vattumannens bokhandel). Kräver dock en del frukt samt tillgång till en mycket dyr mixer. Dock intressant, tycker jag.
Har inte själv prövat detta än.
Lycka till! Karin Holm

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 15 mar-10 kl 14:32 »
Järn finns i rikliga mängder i gröna grönsaker och inte minst i nässlor.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Micki o Molly

• -
« Svar #9 skrivet: 15 mar-10 kl 14:40 »

Och att persilja innehåller C-vitamin är gott att veta :P
Fd gardneraholic i perioder med tilltagande ointresse för andra saker på grund av "brukandet ",men NU fast i grävträsket. Gått igenom ett flertal stadier, från plåttriga rabatter, till att försöka odla så underhållsfritt som möjligt. Blandar hejvilt med permacultur, öppen jord. täckodling i rader.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #10 skrivet: 15 mar-10 kl 14:41 »
I någon utav Ann Wigmores böcker finns (om jag minns rätt) en frölista till mat för en familj ett helt år.
« Senast ändrad: 06 maj-10 kl 11:29 av Gruff »

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 15 mar-10 kl 14:43 »

Och att persilja innehåller C-vitamin är gott att veta :P

Persilja ska man vara lite försiktig med att äta stora mängder av, åtminstone om man är kvinna och gravid. Det verkar innehålla något som kan framkalla missfall.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #12 skrivet: 15 mar-10 kl 14:57 »
Ett tips är biblioteket. Där finns det mycket bra böcker. Säker på att du kan hitta information som kan va bra att veta. Jag går ofta till biblioteket när jag vill ta reda på nått  :)

Jag tror att man bör ha sten koll så att man får i sig allt man behöver, jag antar att det inte är det lättaste om man ska äta råkost och odla det själv och särskilt om man har ansvar för ett barns hälsa. Känner vegetarianer som vid 40års åldern börjat få problem med levern (eller va det njurarna) Och då åt de allt förutom just kött.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #13 skrivet: 15 mar-10 kl 15:13 »
Ett bibliotek online jag vill tipsa om i sammanhanget är Soil & Health
http://www.soilandhealth.org/

MickeMård: intressant med dina bekanta, har du ytterligare info om vad deras kost bestod av?
Hur fick de i sig protein? Och åt de mycket tillskott?

~ Kahlil Gibran~

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #14 skrivet: 15 mar-10 kl 15:34 »
då åt allt förutom kött och fisk. Alltså ägg och mjölk och sådant. Det jag tror att det berodde på var nog att de inte var så noga med vad de stoppade i sig.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #15 skrivet: 16 mar-10 kl 21:29 »
Låter som väldigt högt satta mål. Sverige har inte direkt de bästa förutsättningarna.
Ett komplement kanske skulle kunna vara att odla proteinrika svampar.
Kanske kan olika sorters nötträd fungera i Småland. Du får dock tänka på att det troligen tar ett bra tag innan det blir någon skörd värd att tala om. Sen lär man väl få konkurrera om ekorrarna ifall man har otur :)
Faller torkad mat inom ideologin? Det är väl ett tips annars, inför vintern.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 17 mar-10 kl 09:37 »
I Stefan Källmans bok "Vilda växter som mat och medicin" har jag för mig att han berättade att svampen betydelse ur näringssynpunkt ansågs rätt så liten. Detta pga att det tog mer energi för kroppen att smälta svampen, än den näring man fick ut av den. För låg utväxling alltså.

Men senare rön visar att svamp kan ha höga halter av vitamin D, samt många viktiga mineraler. Dessutom är svamp en ojämförlig smaksättare! Men som proteinkälla vet jag inte om de är så värdefulla. Nån som har mer info?

Ja, hur är det med råkosten och torkad mat? Borde inte finnas några hinder.
Historiska världars forum kanske har lite tips om mat från naturen, fast det mesta handlar om processat och medeltiden.
~ Kahlil Gibran~

Johannes

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 mar-10 kl 10:05 »

Om man ska väldigt gynnsamma odlingsbetingelser i Småland för nötter och vindruvor och kanske t.o.m. durumvete då ska man bo mellan Huskvarna och Gränna.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 17 mar-10 kl 10:14 »
Varför är den fläcken speciellt bra? Är det som en gryta? Eller är det mer jordens beskaffenhet?
~ Kahlil Gibran~

Johannes

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 17 mar-10 kl 10:38 »

Den sidan av sjön ligger i solen och som en gryta.Kolla zonindelningen.Annars gäller ju förstås kusten speciellt söder om Kalmar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

592 gäster, 1 användare
Christina Wallander

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser