Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vedklyv till min nöffe  (läst 4481 gånger)

t-22an

vedklyv till min nöffe
« skrivet: 09 feb-10 kl 20:34 »
hej har fundrat lite på att skaffa en vedklyv till min nuffield 4/60 -63. och tänkte höra om det är nån som har haft klyv till en sån. om det kommer att funka eller om det går saktare än att hugga veden? Har hittat ett hydral uttag på den baktill. som ger tryck om man hissar upp hydralarmarna, gissar på att man får ställa en kloss eller någe liknade under så spaken stannar kvar där o ger tryck hela tiden.?
/Andreas

Aqualize

SV: vedklyv till min nöffe
« Svar #1 skrivet: 12 feb-10 kl 21:40 »
Det låter inte som en bra idé. Simpla vedklyvar kopplade till en traktor använder ett dubbelverkande uttag. Du har bara ett enkelverkande. Möjligt att det går att bygga om. Man skulle också kunna tänka sig att det fungerar om man har en fri retur till traktorn (kallas kopplingen som typ dumpar oljan ner i tanken igen bara) och använder en 4-vägs hydraulventilblock (som i ena läget kopplar ihop hålen parvis och i andra läget skiftar paren).
Dessutom har du "problemet" att det kan vara en väldigt dålig hydraulpump, t.ex. Massey-Ferguson har då inte haft pumpar med högt flöde i sina maskiner. Jag vet inte alls hur det är med din traktor. Med lågt flöde så kommer en stor hydraulkolv gå väldigt långsamt.

Med dieseln så dyr som den är (och du måste ju köra motorn på väldigt högt varv) så tror jag det är en dålig idé att använda en gammal traktor som drivning till en vedklyv. Finns det eluttag tillgängligt så är nog en eldriven att föredra.

Eller så kan du ha en manuell vedklyv men tid är något du själv måste bidra med :p hehe
Jag ser det här klippet som humor...
1:50 : "Ohh boy I love these manual logsplitters"...
Manual Log Splitter

bo_i_dala

« Svar #2 skrivet: 13 feb-10 kl 18:13 »
Hej!
Att klyva ved med traktordrift är inte miljövänligt eller ekonomiskt försvarbart, om du har tillgång till el!!
mvh

nordtravare

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 17 feb-10 kl 16:22 »
Gör en tryckfri retur direkt i tank så fungerar det men det är troligen lågt flöde så du får varva bra .det kan även vara lågt tryck 100-130 kg så den blir inte så stark som det anges vid 170 o mer .

Dela detta:

* Inloggade just nu

1116 gäster, 1 användare
Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser