Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ICA, Ekologiskt, kanske lokalt eller Annat? Vad väljer du?  (läst 6840 gånger)

mattisvick

• -
Hur tänker ni kring köpandet av livsmedel?
Vi försöker tänka lokalt och stödja de mindre gårdarna, så att jag vet vart maten kommer i från.  Självklart köper vi annan mat som ex permesanost, men tanken finns där.

Det är ju väldigt lätt att gå till en affär och bara köpa, när alla produkter man vill ha fins under ett och samma tak. Men detta sättet så där vi hem mindre mat från affären och det tar inte längre tid att skaffa det på detta sättet än att åka till potatisbonden och köpa 25,10 eller 5kg, vad man nu vill ha?

Vi i vår familj köper:
* potatis från en gård ca 2km
* vi äter vårt eget gris kött
* kyckling ca 1km från oss
* kräftor,fisk,krabba från bekanta fiskare. 1-4km från oss
* Honung ca 3km från oss
* våra ägg
* nötkött 5km från oss
*rotfrukter,lök osv från en eco odlare(tror jag att det var)
* och köper gärna på höstmarknader osv där vi träffar odlaren och deras tanke bakom produkten. Och framför allt deras passion som verkligen syns ;)
*gör vår egen juice på morgonen av våra eller någon bekants äpple, päron det som finns att tillgå.

När vi handlar på ica så blir det ofta eco. Och att vi kollar innehållet på produkten(E-nummer)

Jag hade oxå om en tanke med all denna stress i samhället, jag har ju all mat hemma och behöver inte åka och panikhandla, har jag panik och ungarna är hungriga, då hämtar jag ägg i hönshuset och sveper i hop en omelett på gårdagens rester. I dland blir det lite tokiga kombinationer :-[

Och så är ju planering en bra sak, ska vi äta stek i dag, så gör jag två, och då äter vi pytt i panna i morgon,med ägg och släktingarna inlaggda rödbetor.

Vad köper dni?
Hur tänker ni?
(Självklart bor vi på olika platser och har tillgång till olika mycket och olika varor)
« Senast ändrad: 10 feb-10 kl 10:34 av mattisvick »

mattisvick

• -
SV: ICA, Ekologiskt, kanske lokalt eller Annat? Vad väljer du?
« Svar #1 skrivet: 10 feb-10 kl 14:22 »
De sättet att handla för oss tar inte längre tid. Men om någon där ute har lite tips eller andra tankar om att vi lever helt tokigt, vore kul och se hur ni lever :D

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 10 feb-10 kl 14:48 »
Har två stora frysar (oftast) fulla, med egenodlat och eget fågelkött. Köper en gris i närheten för fläskkött.
Saltar in ca 20 kilo sill på hösten som jag köper i hamnen.  Köper i butik mjölk(Åsens gammaldags), smör och olja.
Har potatis och andra rotfrukter under halm, odlade som köpta.
Äter saltade ankägg på vintern.
Åker inte så ofta till butik, men kan mycket väl hamstra sådant som kan frysas eller håller, om ett bra erbjudande dyker upp, och köper mjöl/gryn i storpack(säck).
Oxkött köper jag sällan, men alla häromkring vet att de ska höra av sig om de slaktar, och det händer att jag kan handla vartannat år ungefär, och då ganska mycket.

Charkvaror gör jag till största delen hemma.

Då mina frysar håller -30 är jag inte rädd för att förvara ett år eller (mycket)mer.

Tar tillvara frukt och bär oftast från andras trädgårdar, då de inte har tid eller lust att göra det själv. Saft fryser jag för att slippa konservera.  Äppelmos  kokas och jag gör starkdrycker själv(förutom lättöl), och snus tillverkas hemma.

Kollar inte altid på KRAV, utan ställer egna krav på hur det jag äter ska produceras.
Kostar ibland på mig sådant som skaldjur.

« Senast ändrad: 10 feb-10 kl 14:55 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

mattisvick

• -
« Svar #3 skrivet: 10 feb-10 kl 18:39 »
Vi har tre frysar och två ar alltid fulla. Väldigt intressant det du skrev om sillen!!!
Det är ju så gott, för oss har det snarare varit en delikatess på jul och påskbordet pga att vi äter det så sellan,Men vi ska skärpa oss! Jag provade Åsens lättmjölk häromdagen och den var så mkt godare äv arlas, varför vet jag inte??

Varför har du rotfrukter under halm?
Vad innebär saltade ankägg?
hur smakar dem till skillnad från höns?

Ja och detta med förvaring i frysen... lukta, se och smaka,Vi i familjen vet ju när vi la ner det. sunt tänkande :D

Skytten

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 10 feb-10 kl 21:13 »
Vi har tre frysar och två ar alltid fulla. Väldigt intressant det du skrev om sillen!!!
Det är ju så gott, för oss har det snarare varit en delikatess på jul och påskbordet pga att vi äter det så sellan,Men vi ska skärpa oss! Jag provade Åsens lättmjölk häromdagen och den var så mkt godare äv arlas, varför vet jag inte??

Varför har du rotfrukter under halm?
Vad innebär saltade ankägg?
hur smakar dem till skillnad från höns?

Ja och detta med förvaring i frysen... lukta, se och smaka,Vi i familjen vet ju när vi la ner det. sunt tänkande :D

Halmen håller frostfritt.
Saltade ägg är ägg som förvaras i saltlake. Håller hela vintern eller till de tar slut.

Suresh

• -
« Svar #5 skrivet: 10 feb-10 kl 21:23 »
Stöd det lokala näringslivet - i varje form.

Gör ni det vitt kan ni se hur väl ni lyckas via kommunernas handelsdata.
« Senast ändrad: 10 feb-10 kl 21:33 av Sauresh »

mattisvick

• -
« Svar #6 skrivet: 10 feb-10 kl 21:29 »
När lägger du dem i lake och hur många ankor har du?

Detta är verkligen imponerande! ; :D

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 10 feb-10 kl 21:33 »
Fyra gulankor, varav tre honor, det blir ca 600 ägg.
Ha en saltlösning i en spann, och lägg i efterhand sådana ägg som inte ätes direkt.
Tycker du äggen blir för salta, så kan de dra i sötvatten en natt, före det du äter.

johan/sandra

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 11 feb-10 kl 23:44 »
Närprodocerat eller ekologiskt, Jag handlar efter såsong och gärna hos de små odlarna i trakten. Finns det närproducerat som är eko väljer jag självklart det.

Bullerybo

• Närke
« Svar #9 skrivet: 13 feb-10 kl 16:20 »
Lite blandat...viktigast är att det är utan konstiga tillsattser, i andra hand får det gärna vara närproducerat (hellre ej kravmärkt honung från granngården än ekologisk från nya zeeland osv) och sedan får det gärna vara ekologiskt.  Men inte till vilket pris som helst, kostnaden måste vara rimlig i relation till varan och vår ekonomi.

Försöker även köpa efter säsong, det brukar dessutom vara billigast så.

mattisvick

• -
« Svar #10 skrivet: 14 feb-10 kl 10:41 »
(hellre ej kravmärkt honung från granngården än ekologisk från nya zeeland osv)

Detta är ju helt galet, jag o killen stötte på samma problem när vi var och handlade, jag tror att gurkan kom från holland och var krav men den svenska var det inte, automatiskt tog jag den hollenska...För den var ju ekologisk, men sen trillade poletten ner.  Nu kollar vi noga på varor vi stoppar i vagnen ;)

Skytten

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 14 feb-10 kl 11:03 »
Från min horisont är knappas Holland längre bort än Västerås.

Allat grönt tycks ju passera Helsingborg i alla fall.

Bullerybo

• Närke
« Svar #12 skrivet: 14 feb-10 kl 13:30 »
När grönsakerna kommer från långtbortistan brukar det vara ett bra tecken på att det inte är säsong...

Viss transport kan jag tycka är OK, köpte dansk påläggsskinka idag då det var den enda som faktiskt innehöll rökt skinka och inte massa annat gojs. Grisen är nog hellre ekologisk dansk än ickeeko svensk i alla fall... När det gäller KRAV är jag kinkigare på kött/mjölk/ägg än på grönsaker. Fast närproducerat kött där man vet att djuren haft det bra fast fått fel foder för att kallas KRAV köper jag hellre än ekologiskt i butiken osv. Många aspeker inblandade...

Ur "kort datum" korgen köper jag iofs. i princip vilket kött om helst då det slängs annars. Idag hade de en hel kyldisk med grejjer som slängs inför nästa vecka om det ej köps upp idag... brukar vara så på söndagar i vår affär. I det fallet är jag lite pragmatisk.

Fialottagodisråtta

• Småland
« Svar #13 skrivet: 18 feb-10 kl 15:41 »
Vi försöker möjligaste mån välja ekologiskt och eller närproducerat. Som en del andra skrivit ovan väljer jag hellre närproducerat än ekologsk (som tex ekologisk timjan från USA som jag kom hem med en gång, när det gått lite för fort :-[ )

Jag är gymnasielärare och pratade med mina elever om detta för ett tag sedan och blev ganska nöjd över att så många faktiskt var medvetna (kanske för att de haft mig i snart  tre år ::) ) Har förstått av en bekant som jobbar på ICA att antingen handlar man  (nästan) allt ekologiskt eller så  råkar man ta fel.

det är en oerhört intresant fråga och det är konstigt att så många väljer den traditionella vägen ( eller traditionell och traditionell, konstgödsel och annat märkligt är ju faktiskt ett ganska ungt påhitt....) 

Nu ska jag återgå till min surdeg  ;D

/Fia
Så mycket roligt det finns att lära!

mattisvick

• -
« Svar #14 skrivet: 18 feb-10 kl 22:45 »
Haha... ungt påhitt (o surdeg gör jag oxå, jag är 26 år :-[) men fattar vad du menar, allt är ju helg galet om man vill leva bra,konstgödsel,ICA osv,finns inget stop på det...(suck)
« Senast ändrad: 20 feb-10 kl 20:03 av mattisvick »

tench

• -
    • Solrot
« Svar #15 skrivet: 19 feb-10 kl 11:13 »
Köper mycket råvaror, gärna svenskproducerat för att gynna det svenska lantbruket. Ser jag något från någon mindre gård som kostar mer brukar jag välja det. Jag vill att även unga som jag ska kunna odla mat i Sverige utan att behöva ta lån på flera miljoner för att köpa skördemaskiner som ska pumpa in potatis i industrin.
Brukar hålla utkik efter KRAV- och sigill/ip-prod-märkta varor. Av det som är ekologiskt är det dock främst animaliska produkter.
Har dock börjat använda mycket baljväxter i min matlagning och de skeppas tvärs över halva jorden, så det är väl inte så klyftigt kanske. Men å andra sidan är ju animalieindustrin inte direkt resurssnål.
Undviker gärna produkter med matkosmetika i och handlar någorlunda efter säsong.

Är det föressten någon som har bra information om säsongsvaror för vår import-mat?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

regnpipan

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 19 feb-10 kl 12:16 »
Från min horisont är knappas Holland längre bort än Västerås.

Allat grönt tycks ju passera Helsingborg i alla fall.

Ligger något i det. En kompis fick kontrakt via en stor matgrossist (med grön profil) att sälja lokalproducerade grönskaer till skolorna i hans kommun. Bra så. Han sade upp kontraktet när han insåg att varorna först måste gå via matgrossistens centrallager 10 mil bort innan de kunde levereras till skolorna i fråga.

regnpipan

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 feb-10 kl 12:21 »
Vi väljer:
1/ egenproducerat (självförsörjande på ägg, kött, potatis, rotfrukt; har 3 frysar + jordkällare)
2/ lokalproducerat, gärna sånt vi byter till oss (bytesvaror är t.ex. äpplen, mjöl)
3/ om frakterna skiljer extremt väljer vi svenskt annars ekologiskt eller rättvisemärkt.
4/ andra varor

Kort datum väljs ofta men endast om de är prisnedsatta, det blir en helvetes massa slängande i butiken om man inte köper den typen av varor.

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 19 feb-10 kl 12:28 »
Jag köper givetvis bara svenskt kött. Men har inga möjligheter att välja det dyraste alternativet. Jag köper inte heller närproducerat bara just för att det är närproducerat, utan det måste hålla en godtagbar kvalitet och pris. Jag köper en viss produkt för att den är bra, och vill gynna den producenten, inte nödvändigtvis för att han bor i närheten.
Samma sak med grönsaker och frukt, finns det bra svenska så tar jag ju dom, men är kvaliteten dålig och det ligger en importerad jämte, så tar jag den importerade, sorry.
Jag ser ingen vits i att gynna producenter som inte är kvalitetsmedvetna, utan försöker sälja en sak just för att den är svensk.

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #19 skrivet: 20 feb-10 kl 01:01 »
Kvalitet är viktigt, är den hög så kan jag köpa vilket som helst oekologisk eller ekologisk. Jag väljer helst närproducerat om det finns, men i valet mellan en tomat från holland och en från spanien tar jag den spanska för den är troligen inte odlad i växthus och då oftast godare. Bästa kvalitet för bästa möjliga pris är nog min generella devis.
elliha.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

700 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser