Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sådd  (läst 20786 gånger)

Terés G

• Blekinge
SV: sådd
« Svar #40 skrivet: 17 feb-10 kl 11:06 »
Jag läste och gick för att kolla mina små förstlingsförsök med Stevia och ... det har kommit upp, eller tja, de har ju inte direkt varit nere i jorden, men de har grott! Det skulle ta längre tid, men de första syns nu. Bad nyss mannen att bära in ställningen till skrivbordet, så det kan förvandlas till fröbord. Nu kliar det i fingrarna, fastän snön faller utanför fönstret! Heja våren!!!!
En underbar man, två söta barn, höns, ankor, katter, hund och liten gård.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #41 skrivet: 18 feb-10 kl 19:09 »
Du är inte ensam :-S
Förra året fick jag en djungel av tomatplantor av skiftande kvalite, både pga jag var alltför tidig och pga att jag inte fick ut plantorna i tid. Men främst för att jag satte för mycket.
Hur ska man kunna låta bli, när vårkänslorna börjar pocka? Såhär års vill man se livet spira, gränslöst!
Hehe ja. :)
Jag ska så tomater i år också, men väntar nog ett tag till med dem så att jag får plats.
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

CizziCizzi

• Södermanland
« Svar #42 skrivet: 21 feb-10 kl 15:28 »
Jag har sått paprika (Pusztagold, 5 frön sådda 15/2, 4 hade grott igår 20/2), tomat (Incas, 5 frön sådda 15/2, inga grodda än) och 24 korspollinerade pelargoner av olika kvalisort och typ - zonaler, dvärg, häng, engelska osv (sådda 15/2, inga grodda än).

Är en glad amatör utan egentlig kunskap eller erfarenhet, jag testar mig fram och pratar glatt med de små liven. Hoppas de gillar mig nog för att komma upp och bli stora och fina!  :D
Prematur tant, bor i lägenhet men längtar tillbaka till livet på landet, drömmer om självhushåll men är för lat, utbildad byggnadsantikvarie o forntida timmerman men jobbar som webbkommunikatör. Älskar hantverk, historia, kulturhistoria och fuskodlar i kruka på fönsterbrädet.

ankfarm

• Halland
« Svar #43 skrivet: 21 feb-10 kl 17:33 »
Har sått diverse blomsterfröer och paprika än så länge. Nästa vecka tänkte jag så mer grönsaker, purjolök, tomater, gurkor, blomkål, broccoli med mera. Har gjort iordning ett rum med växtlysrör och stängt av elementet, så där ska de kunna stå tills växthuset har smält fram ur snödrivorna. Purjolöken gillar gödsel. Brukar göra nässelvatten på våren och vattna mina med efter plantering. Billigt och bra.
Längtar efter egna grönsaker som smakar något...
Bor på landet i Halland med myskankor, katter och diverse höns.

Sara zon 7

• Västerbotten
    • Kåtaliden Gård
« Svar #44 skrivet: 22 feb-10 kl 12:02 »
Ang purjo så har jag och några andra odlare kämpat med den i flera år. Vi har haft den varmt och svalt, den ene i källare med lyse och en annan i köksfönstret.
Vad vi kommit fram till är att finaste plantorna får vi om de ställs i köksfönstret och toppas vid behov, håller de ca 6 cm höga. Gödselvattning är viktigt samt att de bredsås  djupa lådor med kraftigare jord nertill. De har känsliga rötter och får inte planteras om.
Jag sätter Pancho och Musselburgh.

Sara
Jag är intresserad av gamla lantraser och andra djur till husbehov. På gården finns Klövsjöfår, Gotlands- och Mellerudskaniner, Skånska Blommehöns, Skånegäss och Myskankor.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #45 skrivet: 22 feb-10 kl 12:03 »
varför är det viktigt att de bredsås?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Må gott \o/

Sano

• Bohuslän
« Svar #46 skrivet: 22 feb-10 kl 12:06 »
Ok, djupare krukor till purjon i år! :)
Det var väldigt vad ni är tidiga med att så! :D Jag har inte sått något mer än perenner än - de står ute i snön. Förra året hade jag bönor och lukärtor klättrandes längs alla takbjälkar och fönster...vilket slit med att få ut dem något så när hela sedan! Så i år lugnar jag mig med just de två i alla fall!
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #47 skrivet: 22 feb-10 kl 12:08 »
Ja, det är sällan man tjänar att så för tidigt ifall man inte har bra möjlighet att ge de förväxta plantorna bra klimat och mycket ljus.
Jag sår nog det mesta i April i år.
Må gott \o/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #48 skrivet: 22 feb-10 kl 12:09 »
Ang purjo så har jag och några andra odlare kämpat med den i flera år. Vi har haft den varmt och svalt, den ene i källare med lyse och en annan i köksfönstret.
Vad vi kommit fram till är att finaste plantorna får vi om de ställs i köksfönstret och toppas vid behov, håller de ca 6 cm höga. Gödselvattning är viktigt samt att de bredsås  djupa lådor med kraftigare jord nertill. De har känsliga rötter och får inte planteras om.
Jag sätter Pancho och Musselburgh.

Sara
De måste ju planteras ut, så minst en omplantering blir det ju...

Jag krukar heller aldrig om mina purjolökar, men de brukar stå i brätten, inte i individuella krukor, man får försöka störa rötterna så lite som möjligt vid utplantering.

Ska kanske prova att låta ett brätte stå kvar uppe, och ställa ner ett i källaren, så får vi se vad det blir för skillnad. Man behöver mycket purjolök ju, åtminstone gör jag det, så det är viktigt att resultatet blir så bra som möjligt.
varför är det viktigt att de bredsås?
Man kan naturligtvis så dem i småkrukor, men då behöver man väldigt många...

Det viktiga var att de hade välgödslad jord i botten, inte att de bredsås. (Antar jag att Sara zon 7 menade)
« Senast ändrad: 27 feb-10 kl 04:41 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #49 skrivet: 22 feb-10 kl 12:10 »
Aha, jo det blir väl piligt ifall man ska ha många plantor kanske. Möjligen är det dyrare med mindre såkrukor också.
Må gott \o/

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #50 skrivet: 22 feb-10 kl 12:11 »
Ja, det är sällan man tjänar att så för tidigt ifall man inte har bra möjlighet att ge de förväxta plantorna bra klimat och mycket ljus.
Jag sår nog det mesta i April i år.
Det mesta ska man vänta med att så, men vissa plantor har lång utvecklingstid. Perenner, vissa sommarblommor och tex lök och purjo behöver sås tidigt, de gror långsamt.

I södra Sverige är april sent vad gäller chili, paprika och tomat, men lagom till mycket annat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tench

• -
    • Solrot
« Svar #51 skrivet: 22 feb-10 kl 12:42 »
Jo, är väl mer generellt. Jag har nog aldrig lyckats så något för sent i vilket fall.
chilin har jag redan sått, men tomaterna väntar jag nog med tills i slutet av mars.
Må gott \o/

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #52 skrivet: 25 feb-10 kl 17:20 »
Odlingssäsongen 2010 är inledd i casa Eulalia!

Jag tror jag satte 15 sorters chili (3-4 av varje) och ca 11 paprikor.
Sätter alltid lite extra, uppskattad present bland släkt och vänner.
Därtill 2 sorters purjo, fast jag hade för lite frö..får nog komplettera sen.
Och salladslök satte jag också, men kanske för tidigt?

Fråga: hur är det med paprika och chili, visst korspollineras de?
Hur undviker man/ni detta?

Ikväll ska jag sätta perenner och andra blommor med lång utv. tid.
Missar alltid blommorna..

Kan berätta att jag är helt bedårad av min maskkompostjord, som jag blandade ut blomjorden med...helt underbar struktur. Får hoppas att det inte blir för kraftigt bara..
« Senast ändrad: 25 feb-10 kl 17:25 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #53 skrivet: 25 feb-10 kl 17:44 »
Fråga: hur är det med paprika och chili, visst korspollineras de?
Hur undviker man/ni detta?

Kan berätta att jag är helt bedårad av min maskkompostjord, som jag blandade ut blomjorden med...helt underbar struktur. Får hoppas att det inte blir för kraftigt bara..
Paprika och chili kan korspollineras, men gör det sällan, vill man vara helt säker får man sätta små papperspåsar över blommorna innan de slagit ut och behålla påsen på tills frukte´n börjat bildas. I normalfallet bryr sig inga insekter om att pollinera chili och paprika, som därmed självpollineras och blir sortäkta, givet att man inte använder en F1-hybrid.

Själv har jag tagit frön i ett par år nu, utan att skydda blomman, och vad jag kan bedöma är de fortfarande sortäkta. Tänk bara på att hålla avstånden, om plantorna rör vid varandra ökar risken för korspollinering.

Angående salladslöken var du nog tidigt ute, men om du kan plantera om i kruka med näringsrik jord kan du få skörd inomhus tidigare än du kunnat plantera ut. Du borde kunna skörda salladslök i början av april. Det mesta går att odla inomhus om man har tillräckligt mycket plats.

Maskkompost är kraftig, jag hade nog sett till att ha ett lager ren blomjord överst som jag sådde i, och sedan maskkompostblandning under så att rötterna kommer dit när de börjar växa på allvar. Men jag tror att det ska gå bra i alla fall. Blandningsförhållandet 1:10 har jag hört för maskkompost, men jag har inte provat själv ännu.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #54 skrivet: 25 feb-10 kl 22:16 »
Ok så bara de inte står och berör varann så kan det räcka! Jamen dåså, då klarar det sig nog. Vill definitivt försöka ta frön med behållen sortäkthet! 

Jag tog inte så mycket maskkompost, kanske lite mer än 10 %, får hoppas att den inte tar kål på allt.

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

CizziCizzi

• Södermanland
« Svar #55 skrivet: 27 feb-10 kl 10:55 »
Nu kikar tre små tomatplantor upp ur jorden också, men när man läser här blir man ju nästan lite bekymrad att man sådde dem för tidigt!  :o Några tips på hur jag nu kan hjälpa dem och de små paprikaplantorna på bästa sätt, nu när det liksom är för sent att ångra sig?

Jag har dessutom fler paprikafrön, borde jag vänta med att plantera dem?
Prematur tant, bor i lägenhet men längtar tillbaka till livet på landet, drömmer om självhushåll men är för lat, utbildad byggnadsantikvarie o forntida timmerman men jobbar som webbkommunikatör. Älskar hantverk, historia, kulturhistoria och fuskodlar i kruka på fönsterbrädet.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #56 skrivet: 27 feb-10 kl 20:33 »
Nu kikar tre små tomatplantor upp ur jorden också, men när man läser här blir man ju nästan lite bekymrad att man sådde dem för tidigt!  :o Några tips på hur jag nu kan hjälpa dem och de små paprikaplantorna på bästa sätt, nu när det liksom är för sent att ångra sig?

Jag har dessutom fler paprikafrön, borde jag vänta med att plantera dem?
När plantorna fått karaktärsblad ska de ställas ljust och svalt, så att de inte växer för mycket på höjden, utan blir kompakta och fina. Lampor är nödvändiga, vanliga billiga lysrörsarmaturer funkar bra.

Sådd tomat och chili, paprika bör ske 5-8 veckor före planerad utplantering, som på friland är första veckan i juni upp till mälardalen ungefär, längre norrut blir det senare.

CizziCizzi

• Södermanland
« Svar #57 skrivet: 28 feb-10 kl 09:28 »
När plantorna fått karaktärsblad ska de ställas ljust och svalt, så att de inte växer för mycket på höjden, utan blir kompakta och fina. Lampor är nödvändiga, vanliga billiga lysrörsarmaturer funkar bra.

Sådd tomat och chili, paprika bör ske 5-8 veckor före planerad utplantering, som på friland är första veckan i juni upp till mälardalen ungefär, längre norrut blir det senare.

De första paprikorna jag sådde har fortfarande bara hjärtblad men är ganska långa och skrangliga. Man skulle liksom vilja ge dem små gipsvaggor att stå i. :P De står under en lampa, men verkar ändå vilja bli långa, Kan det ha med vattningen att göra?

De kommer inte att planteras ut på friland eftersom jag bor i lägenhet i miljonprogram. Däremot kan de få stå på balkongen när det börjar bli varmare. Hur varmt behöver det vara? Hur stora krukor vill de ha?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #58 skrivet: 28 feb-10 kl 09:40 »
Vad använder du för lampa? Vanlig glödlampa ger långa skrangliga plantor. Och lampan ska helst kunna höjdjusteras, så att den hela tiden är ca 15-30 cm över planttopparna.

Paprika, chili, tomat m fl vill ha minst 10 grader dygnet runt, dvs lägsta nattemperaturen bör inte gå under 10 grader. Ju större kruka desto lättare att sköta, de kan tappa såväl blommor som frukt om de torkar ut. Minst 15 l, gärna större. Om du kan komma över gräsklipp, täck gärna jorden med det, så minskar avdunstningen samtidigt som växten får lite näring. Du bör även gödselvattna regelbundet, åtminstone från det att växten börjat sätta blommor. Hellre lite gödsel ofta än tvärt om. Jag skulle inte använda kemiskt gödsel till sådant jag ska äta, även om produkten ska vara helt säker att använda. Plocka nässlor, vallört eller liknande och lägg i en stor spann med vatten, täck med lock. Låt stå minst 1 vecka. Häll så mycket du behöver i en vattenkanna, späd till ljus tefärg, vattna dina plantor. Fyll på nytt vatten i spannen (växtdelarna ska ligga kvar), fortsätt så tills vattnet i spannen blir ljusare än ljust te, börja om från början. Om du kan få tag på färsk gödsel kan den användas på samma sätt. Det luktar lite, men om man är noga med locket ska det inte lukta så att det stör grannarna.

Lycka till!

CizziCizzi

• Södermanland
« Svar #59 skrivet: 02 mar-10 kl 07:00 »
Vad använder du för lampa? Vanlig glödlampa ger långa skrangliga plantor. Och lampan ska helst kunna höjdjusteras, så att den hela tiden är ca 15-30 cm över planttopparna.

Hur kommer det sig, vet du det? Är det någon skillnad på vanliga glödlampor och lågenergilampor?

Dela detta:

* Inloggade just nu

466 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[Igår kl. 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[27 jul-25 kl 21:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser