Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sådd  (läst 20648 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: sådd
« Svar #80 skrivet: 19 mar-10 kl 09:14 »
jo, det "yviga såandet" har drabbat mig med!!!! Men jag gillar det.... ;D ;D
Och så har jag mängder som ska sås på friland sen! Älskar rotfrukter för de kommer mördarsniglarna inte åt att sabba!!!
Vad har du för snälla mördarsniglar? Här äts såväl kålrot, morot, rödbeta, rädisa som paleternacka, och de flesta andra också. Det gäller att ha ihjäl mördarsniglarna så att de inte äter snabbare än det växer. I år ska jag ha ankor på två sidor om trädgårdslandet, vilket förhoppningsvis begränsar snigelantalet.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bullerybo

• Närke
« Svar #81 skrivet: 19 mar-10 kl 09:26 »
Jag ska också ha ankor ööööverallt! Så frågan kanske mer är vilka växter som är anksäkra.

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #82 skrivet: 19 mar-10 kl 09:30 »
Vi har skog och äng runt hela tomten med mängder med mördare. Men rotfrukter såsom potatis, morot, palsternacka svartrot osv går bra. Ta i trä  >:( Och det SKA gå bra i år med! :)
Med kvällsturer med spaden, gottiga kryddörter i fönsterlådor ovan mark, kortklippt gräs och tillbedjan till okända makter ;) så ordnar det sig!  ;D ;D Skulle gärna haft en anka eller två dock, hönsen äter inte sniglar.....

Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #83 skrivet: 19 mar-10 kl 10:10 »
Jag har sått ruccola två gånger nu, de gror snabbt blir ca 2 cm höga och skrumpnar sedan ihop. Vad är det här för bluff? :(

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #84 skrivet: 19 mar-10 kl 10:22 »
För lite ljus, för lite näring, för mycket eller för lite vatten?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #85 skrivet: 19 mar-10 kl 11:12 »
@Sochila: vad sår du i för jord?

Det där påminner lite om basilika-sjukan...
« Senast ändrad: 19 mar-10 kl 11:17 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Soshila

• Småland
« Svar #86 skrivet: 19 mar-10 kl 11:36 »
Basilikasjukan, vad är det?
Jag sår i såjord på påse, minns inte fabrikatet. Kan den vara för mager?
För lite ljus möjligen för den ena sådden, den andra har haft lampa.
Vilken temperatur är bäst?

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #87 skrivet: 19 mar-10 kl 12:00 »
Det heter kanske inte basilikasjukan officiellt, men: basilikan gror fint men tynar bort innan den blivit ett par cm, helt oförklarligt, precis som du beskriver.
Vi diskuterade detta i nån tråd för 2  (3?) år sen..ska se om jag hittar nåt. Hade inte Vitis en diagnos på detta?

såhär skrev Vitis om basilikans behov
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=16461.msg130132#msg130132

Men ruccola vill väl i likhet med annan sallat ha det svalt?
« Senast ändrad: 19 mar-10 kl 12:10 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #88 skrivet: 19 mar-10 kl 12:39 »
Ruccola är en kålväxt, den vill ha det relativt varmt, och den vill ha relativt mycket näring. Om man  odlar den i kruka ska man inte använda såjord utan näringsrik jord, den har kort utvecklingstid och behöver inte förodlas, däremot kan den odlas i kruka, men då som sagt i näringsrik jord.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #89 skrivet: 19 mar-10 kl 12:45 »
Jasså, är ruccola är från kålfamiljen! Ja det förklarar ju att den smakar så mycket mer än vanlig sallat.
~ Kahlil Gibran~

esten

• -
« Svar #90 skrivet: 19 mar-10 kl 13:23 »
Basilika samodlad med tomater !
De motverkar varandras sjukdomar .

Soshila

• Småland
« Svar #91 skrivet: 19 mar-10 kl 15:25 »
Ruccola är en kålväxt, den vill ha det relativt varmt, och den vill ha relativt mycket näring. Om man  odlar den i kruka ska man inte använda såjord utan näringsrik jord, den har kort utvecklingstid och behöver inte förodlas, däremot kan den odlas i kruka, men då som sagt i näringsrik jord.

Aha, kanske fel jord då.
Gör om gör rätt! :) Tänkte odla lite i kruka nu innan utesäsongen kommer igång.

Alphaville

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 23 mar-10 kl 20:08 »
Jasså, är ruccola är från kålfamiljen! Ja det förklarar ju att den smakar så mycket mer än vanlig sallat.

Det svenska namnet på rucola är senapskål.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #93 skrivet: 23 mar-10 kl 20:35 »
Det svenska namnet på rucola är senapskål.
Ja just det! Hade glömt  :-[
~ Kahlil Gibran~

Bullerybo

• Närke
« Svar #94 skrivet: 23 mar-10 kl 21:29 »
Det mesta jag sått nu är för växthus.

Nästan allt har grott nu så då ska jag ställa ut dem i den nya tillbyggnaden, som fortfarande är oisolerad invängt och svalre av resten av huset + har bra ljusinsläpp. Tänkte ge dem extraljus med sköldpaddslampan också.

boerperd

« Svar #95 skrivet: 31 mar-10 kl 17:01 »
Oj, vad en massa proffs!  ;D

Jag har köpt frön som ska gro mörkt, (smultron) vad menas med mörkt? i en garderob eller barr inte direkt i ett fönster?

//
En nybörjare ???

wtb

• Närke
« Svar #96 skrivet: 01 apr-10 kl 12:41 »
Alla ni som har problem med mördarsniglar, har ni testat elstängsel? Såg en artikel förra sommaren om hur man bygger eget ministängsel för att skydda odlingen från sniglarna. Kanske inte så bra när man har barn dock...

Hittade en sida med beskrivning:

http://snigelfritt.com/elektrisk/tillverka-eget-elstangsel-mot-mordarsnigel/
bor i hus mitt ute i skogen  tillsammans med man och 4 barn och djur.

Ljungåsen

• Västergötland
« Svar #97 skrivet: 01 apr-10 kl 13:30 »
Jag har köpt frön som ska gro mörkt, (smultron) vad menas med mörkt? i en garderob eller barr inte direkt i ett fönster?

Jag brukar ha mina smultron i en låda under sängen tills de har grott, sen åker de fram i fönstret.

Men du är sent ute om du tänker så smultron nu. Januari brukar vara en bra tid om man vill få frukt redan första sommaren.

boerperd

« Svar #98 skrivet: 01 apr-10 kl 14:48 »
Jo, jag såg att det är lite sent... Men jag har några plantor som jag kan mumsa på i sommar!

wtb

• Närke
« Svar #99 skrivet: 09 maj-10 kl 09:42 »
Hej
tänkte höra om det är försent att så purjolök?
förkultiverade för 1 månad sen, men det dog här om dan. så jag funderar på om ja skulle prova odla purjolök i varmbänk, men det kanske e för sent att odla nu?
bor i hus mitt ute i skogen  tillsammans med man och 4 barn och djur.

Dela detta:

* Inloggade just nu

606 gäster, 3 användare
Nataks, Assa, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser