Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  sådd  (läst 20633 gånger)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: sådd
« Svar #100 skrivet: 09 maj-10 kl 10:00 »
Sommarpurjolök går att direktså nu, även vinterpurjo funkar enligt påsen, men den kan ha svårt att hinna bli färdig tror jag, det beror på sommaren.

Du kommer att få en senare skörd än om du hade förodlat, men du kan ju skörda och äta lite som vårlök/sticklök, eller så kan du så lite vårlök också, som ger dig skörd fram tills att purjon är skördeklar.

Om vinterpurjon inte hinner bli helt färdig kan du låta den stå i landet till nästa år, om du bor i södra änden av Sverige, eller så kan du sköra den i strimlor och lägga i portionspåsar i frysen. Om den inte hinner växa klart fär den sämre lagringsegenskaper, och håller antagligen inte för att förvara i stuka/jordkällare.

Varmbänk känns som overkill, men täck gärna sådden med plast eller fiberduk för att snabba på uppkomsten. Fiberduk är lämpligt även för resten av odlingssäsongen för att förhindra angrepp av lökfluga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

morAkka

« Svar #101 skrivet: 03 jul-12 kl 21:27 »
När plantorna fått karaktärsblad ska de ställas ljust och svalt, så att de inte växer för mycket på höjden, utan blir kompakta och fina.

Jag sådde ringblommor i jord jag nyss tagit bort ogräs ur. Hur ser jag att det är ringblommor när de kommer upp om det kanske kommer ogräs också?

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #102 skrivet: 03 jul-12 kl 22:00 »
Ringblommor har mycket karaktäristiska groddblad. Två stora ljusgröna ovala blad.

Jag har också nyligen sått klöver, honungsört och ringblommor på nybruten mark. Ringblommorna lyser tydligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

497 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser