När det gäller brandsäkerhet i halmbalshus så vet jag följande:
1 Halm brinner inte överdrivet bra, det är stor askhalt mm, jämfört med trä, hö mm.
2 Halmbalarna ska vara hårdpressade. Så fort halmen blir hårdpressad brinner den MYCKET dåligt: för att halm ska brinna bra behövs det gott om luft runt varje strå, när halmen pressas ihop, pressas luften ur och den brinner
ytterst dåligt.
3 En god vän till mig gjorde ett arbete i ämnet och konstaterade att en vägg byggd med halmbalar (det finns ett flertal tekniker) står emot en gassvetslåga VÄLDIGT bra: det glöder lite på ytan, men det tar inte eld!
4 Väggen ska helst vara putsad med lerputs, bland annat för att stoppa mot vind, fukt, möss och insekter vilket förstås också bidrar enormt till brandsäkerheten. Sedan kan du klä väggen med träpanel på utsidan om du vill.
För övrigt kommer rökgaserna från dina möbler och inventarier övertända huset och taket långt innan halmväggarna brinner...
När det gäller tillgången på halm så kan det vara knepigt har jag märkt:
1 Det ska helst vara rätt sorts halm (minns inte just nu vilken sort som var bäst)
2 De flesta bara låter det bli småhack på åkern, eldar upp det eller gör storbalar (typ 800 kg/st):fyrkantiga eller runda, passar ej bra till hus...
3 De ska vara hårdpressade som sagt, de flesta pressar dem lösare
4 De bör vara dubbelt så långa som breda för att det ska vara lättare att bygga och stadigare "förband" i väggen, vilket man aldrig brukar göra dem eftersom det är mycket större risk att de går sönder när de skickas av elevatorn upp på skrindan: därmed behöver man helst koppla bort elevator och skrinda och samla ihop dem manuellt efteråt...
Alltså måste man hitta en bonde som odlar rätt sorts spannmål, som har en hårdbalspress (alla pressar klarar inte att pressa så hårt) och som kan tänka sig att göra balar åt dig som är längre än normalt... och du får vänta tills det blir skördetid.
Hållbarheten på husen lär vara mycket god; nämnde vän till mig berättade om hus vid New Foundlandskusten (utsatt klimat med fuktig luft) som är mer än hundra år gamla och fortfarande i bra skick! Kombinationen halm och lera är enastående, helt enkelt, två material som är som gjorda för varandra. Det viktigaste är att taket är helt! Att undvika takdropp som skvätter upp på väggen kan vara en fördel också, men det gäller alla trähus också!
För övrigt så finns det ett antal olika byggtekniker att välja emellan:
> Halmbalshus där halmen är bärande (=håller upp taktyngden mm)
> Hus med bärande regelstomme av trä och
> halmbalar mellan stolparna/reglarna, med eller utan murbruk mellan balarna
> en blandning av halm och lera (lättlera) mellan reglarna
> en blandning av lera och sand och grus mellan reglarna
> En befintlig vägg (timmer etc) med reglar på och lättlera emellan
> En bärande vägg "gjuten" av lera, sand och grus
> En bärande vägg eller med trästomme gjord av/fylld med torkade lerlimpor/soltorkat tegel
> ...mfl.
(En del murar sitt hus av vedträn också...)
Sedan kan du välja att delvis gräva ner det hela som ett jordskepp, utan några hemska bildäck, om du känner för det...
Jag kommer säkert att bygga ett halmbalshus, det kommer jag nog inte att kunna låta bli...

för jag tycker att det verkar helt suveränt till sina egenskaper, människovänlighet och miljövänlighet och helt utan några plaster mm! I vårt klimat har jag hellre isolerande väggar än ackumulerande. Och att inte vara tvungen att gå till en bygghandel, bara det...
För övrigt funderar jag på en mojäng för att pressa balarna själv...

Lycka till!