Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordskepp vs Halmbalshus vs Sandsäckhus  (läst 8807 gånger)

Hemvändare

• Tid är allt vi har
SV: Jordskepp vs Halmbalshus vs Sandsäckhus
« Svar #20 skrivet: 09 feb-10 kl 16:21 »
Tacitus: tack det var den mest konkreta genomgången om brandsäkerhet jag någon sin har fått.  :)

Det får mig att fundera en del på hur man skall utforma framtida hus, vist har man funderat i liknande banor själv men låtet estetik och andra aspekter gå före.

ersam

• -
« Svar #21 skrivet: 09 feb-10 kl 19:57 »
Det är sällan konstruktionen i sig som är dödande utan brandgaserna. Att det skulle börja brinna i väggarna och att det är det som skulle döda de som bor i byggnaden en totalt orimlig tanke. För det första så är det sällan man har "nakna" halmbalar - för det andra så är gaserna inte så explosiva som exempelvis en soffa.

Finns många lägenhetsbränder där branden snabbt självdött av syrebrist men alla i lägenheten är stendöda. Fördelen då med "säkra" material är att branden inte sprider sig till intilliggande lägenheter eller trappuppgångar.

Ska man bygga ett friliggande hus så är det viktiga att man snabbt kan ta sig ut - brandvarnare är A och O.

Tips på bra filmer:
Brandskyddsföreningen Medborgarplatsen 2009.WMV

Chipshyllan brinner!!!

Hade någon varit i byggnaderna ovan så spelar ingen roll hur mycket lera, puts, minerit eller gips som väggarna varit klädda med - du hade somnat in på några få sekunder - och det är inte av halmröken!

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #22 skrivet: 09 feb-10 kl 22:49 »
Fast om man begränsar hur mycket "gasande" material man har i huset så ökar överlevnadschanserna, och dom ökar ännu mer om man brandsektionerar och fixar någon form av enkel brandventilation.

Att brandsektionera ett hus är inte särskilt svårt egentligen, i synnerhet om man satsar mest på att avskilja rum med hög brandrisk som tex kök och elcentraler från övriga boutrymmen och där spelar ju ytskiktet på väggarna tämligen stor roll (dubbla gipskivor håller i närmare 30 minuter) - likaväl som att begränsa en brand till en lägenhet kan man begränsa branden till ett rum i ett hus.

En stoppad soffa brukar man säga motsvarar ett 200 liters fat med olja, så öppen planlösning är ingen höjdare ur säkerhetsynpunkt. Även takhöjden är ju viktig då det ryms mera rök under taket innan man kvävs ju högre det är till taket

Det ger ju också mycket att göra rena förebyggande åtgärder som tex ha utanpåliggande elkablar som är metallmantlade och kopplade till jordfelsbrytare.

Även att förändra sina rutiner ger ju kraftigt ökad säkerhet, som att tex dra ur kaffebryggaren när den inte används och att inte använda infällda spotlights (inte om dom är halogen i vart fall), halogenstrålkastare eller glödlampor starkare än 60 watt utan ständigt uppsikt - dessa makapärer är ju nästan att jämställa med ett levande ljus när det kommer till brandfaran.

Sen är det ju så att en trasig stereo som står mot en vägg med mineritbeklädnad är mindre farlig jämfört med om samma trasiga stero står mot en vägg som är brännbar och kanske rentav lättantändlig... det är därför som man har olika klassning på ytbeklädnad beroende på hur lättantändliga dom är och hur mycket rök/brandgas dom utvecklar.

ersam

• -
« Svar #23 skrivet: 10 feb-10 kl 09:24 »
För övrigt så när man räknar på tunnelkatastrofer så är det just lastbilar lastade med möbler som skapar de värsta bränderna. De räknas inte som farligt gods och leds in i tunnlar som andra inte får köra in i.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 11 feb-10 kl 00:24 »
Jag har sett data från fullskaleförsök i tunnel med lastbil med last av plastbestick tror jag det var om jag inte minns fel - efter det blir man lite nervös för att åka i tunnlar  :o

Rena rama Hiroshima...

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #25 skrivet: 11 mar-10 kl 06:06 »
Du har fatt mycket information redan men jag kan lagga till en del:

Jordskepp behover ju inte vara byggda med bildack. Det kan gora med timmer eller betong eller vad du ni vill ha. Huruvida du kan bygga jordskepp beror nastan helt hallet pa marken du skall bygga i. Ligger grundvattnet hogt skulle jag inte ens forsoka. Vatten kommer alltid att ta sig in forr eller senare, om det sedan ar en vecka eller femtio ar, in kommer det.

Sandsackshus maste du ju anda isolera, och sa lange du inte bygger mycket litet hus kan det bli tungt att tanka sig att man ska kunna bo dar. Du kan dock lugnt bygga med en timmer stomme och da anvanda sandsackarna i funktion som tegelstenar (stora sadana). Men aterigen far du problem med sattningar om du inte bygger mot berggrunden.

Halmbalshus ar val det fortraffligaste av alla alternativ hittills och du kan latt fa tag i bra balar om du ar ute i god tid och bestaller fran en bonde med ratt utrustning. Jag tror dom flesta bara blir glada av att tjana in lite extra kontanter.

Gemensamt med alla tre metoder ar att du anda mast ha en bra grund, valisolerad och torr.

Brandrisk behover du inte oroa dig for, dom brinner bra mycket samre an vilket modernt hus som helst. Det ar inredningen som ar dodlig (vilket manga papekat redan).

Lycka till och lat oss hora hur det gar for dig!!!

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 1 användare
Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser