Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordskepp vs Halmbalshus vs Sandsäckhus  (läst 9079 gånger)

Hemvändare

• Tid är allt vi har
Jordskepp vs Halmbalshus vs Sandsäckhus
« skrivet: 02 feb-10 kl 16:08 »
Jag har under en tid tittat på alternativa byggteckniker och skulle nu vilja jämnföra tre alternativa metoder. Jag vill veta vad ni på forumet tycker om respektive teknik. Vad ni tycker är bra och vilka eventuella nackdelar man kan tänka sig, men hällst vill jag höra vilka erfarenheter ni har av hur det är att: Bygga både i jobb och kostnad. Hur det är att bo i ett hem som är bygt på ett alternativt sätt. Hur mycket underhåll av husen räknar ni med och hur lång livslängd ni tror eller vet att husen har.  Eller andra för och nackdelar.

Här lite kort om vad jag har grävt fram hit in tills:

Halmbalshus:

Argumenten mot halmbalshus:
 Brandrisken är mycket stor.
 Livslängden på huset skulle vara kortare än om man bygger med någon av de andra byggteknikerna.
 Fler?

Fördelarna är som jag har förstått hit in tills :
 Lätta att bygga
 Billiga att bygga
 Enkelt att få tag på material
 Lätta att hålla varma
 Andas naturligt
 Fler?

Sandsäckshus:

Argumenten emot Sandsäcks hus:
 Tungt att bygga
 Kräver mycket mankraft till bygget
 Kräver avpassning för vårt svenska klimat
 Fler?

Hållbart
 Lättförstådd bygg tecknik
 Fri att forma som man vill
 Bygger upp "thermal mass" i sin konstruktion och lagrar värme samt håller svalka under varma dagar.
 Andas naturligt
 Fler?

Jordskepp:

Argumenten emot Jordskepp:
 Tungt att bygga
 Kräver mycket mankraft till bygget
 Kräver avpassning för vårt svenska klimat
 Återanvänder material som potensielt i längdnen kan vara farligt.
 Fler?

Hållbart
 Lättförstådd bygg tecknik
 Återvinner material
 Bygger upp "thermal mass" i sin konstruktion och lagrar värme samt håller svalka under varma dagar.
 Inbyggt växthus som del av hus kontruktionen
 Andas naturligt
 Inbygd vattenuppsamling
 Inbygd vattenrening.
 Fler?

korren

SV: Jordskepp vs Halmbalshus vs Sandsäckhus
« Svar #1 skrivet: 02 feb-10 kl 17:21 »
Hej,

Låter som ett roligt projekt.
När det gäller Halmbalshus har jag lite invändningar:

"Argumenten mot halmbalshus:

Brandrisken är mycket stor."
-Fel! Putsen skyddar mot brand.

"Livslängden på huset skulle vara kortare än om man bygger med någon av de andra byggteknikerna."   
-Tror inte det.

"Fördelarna är som jag har förstått hit in tills :

Lätta att bygga "
 Är dom verkligen enklare att bygga än andra hus?

"Enkelt att få tag på material"
  -Inte helt lätt att hitta bra halmbalar.

M8e

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 02 feb-10 kl 17:28 »
Jordskepp kan byggas med sandsäckar och massa andra material och sen så beror andningen i "sandsäckshus" på vad man använder för säckar och fyllnad. Om man vill få det tätt istället så kan man få det.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

Hemvändare

• Tid är allt vi har
« Svar #3 skrivet: 02 feb-10 kl 19:38 »
Hej,

Låter som ett roligt projekt.
När det gäller Halmbalshus har jag lite invändningar:

"Argumenten mot halmbalshus:

Brandrisken är mycket stor."
-Fel! Putsen skyddar mot brand.

"Livslängden på huset skulle vara kortare än om man bygger med någon av de andra byggteknikerna."   
-Tror inte det.

"Fördelarna är som jag har förstått hit in tills :

Lätta att bygga "
 Är dom verkligen enklare att bygga än andra hus?

"Enkelt att få tag på material"
  -Inte helt lätt att hitta bra halmbalar.

Brandrisken: Som jag har förstått det är när elden skall ha taigit sig igenom puttsen så kolapsar det hela och blir övertänt fortare än traditionelt byggda hus, men jag är ingen brand expert så du kan mycket väl ha rätt. Dock så mistänker jag att ett hus byggt med sandsäckar står emot brand bättre då sand har rätt svårt för att brinna. Men å andra sidan ett hus byggt av däck kanske inte häller är någon höjdare om det brinner... fast åter igen jag är igen brand expert.

Livslängden: Förklara gärna hur du tänker, borde det inte hända en hel del med halm över tid tråtts att de ligger inkapslade?

Lätt att bygga:
Ja det finns ju måmnga olika sätt att bygga ett halmbalshus allt från hobbit varianten till att bara använda halm som isolering så jo det har du kasnke rätt i det beror på hur man tänkt sig...

Bra halmbalar.. varfr skulle det vara svårt, det är ju inte direkt en stor vetenskaplig prestation att göra en halmbal. Eller är det speciella krav på halmbalarna i fråga? Jag trodde det var hårdpressade balar eller är det fel?

Citera
Jordskepp kan byggas med sandsäckar och massa andra material och sen så beror andningen i "sandsäckshus" på vad man använder för säckar och fyllnad. Om man vill få det tätt istället så kan man få det.

Ja man kan kombinera de olika teknikerna med varandra och på så sätt utveckla egna varianter. Hur menar du att man skall göra för att få det tätt eller inte?

M8e

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 02 feb-10 kl 19:51 »
Ja man kan kombinera de olika teknikerna med varandra och på så sätt utveckla egna varianter. Hur menar du att man skall göra för att få det tätt eller inte?
Om man har plastsäckar så blir i alla fall ganska tätt, men om man använder någon typ av tygsäckar så andas det istället. Sen så spelar fyllningen också roll, jord/sand/lera/betong osv andas olika mycket.
"[Gold] gets dug out of the ground in Africa, or someplace. Then we melt it down, dig another hole, bury it again and pay people to stand around guarding it. It has no utility. Anyone watching from Mars would be scratching their head."

korren

Jordskepp vs Halmbalshus vs Sandsäckhus
« Svar #5 skrivet: 02 feb-10 kl 20:19 »
Halmbalar:
Att få tag på torra, hårt packade halmbalar av den "fyrkantiga" sorten är väl ett lite större projekt än att åka till närmaste byggvaruhus och köpa brädor. Som jag förstått det gäller det att hitta en passande bonde och beställa i förväg.

Livslängd:
I USA finns halmbalshus som stått sedan man började bygga i halm för ca 100 år sedan.

eldaren

• det enkla är det bra
    • Ångermanland
    • Hustomtens biug i Bellvik
« Svar #6 skrivet: 02 feb-10 kl 21:15 »
När det gäller brandsäkerhet i halmbalshus så vet jag följande:

1 Halm brinner inte överdrivet bra, det är stor askhalt mm, jämfört med trä, hö mm.
2 Halmbalarna ska vara hårdpressade. Så fort halmen blir hårdpressad brinner den MYCKET dåligt: för att halm ska brinna bra behövs det gott om luft runt varje strå, när halmen pressas ihop, pressas luften ur och den brinner ytterst dåligt.
3 En god vän till mig gjorde ett arbete i ämnet och konstaterade att en vägg byggd med halmbalar (det finns ett flertal tekniker) står emot en gassvetslåga VÄLDIGT bra: det glöder lite på ytan, men det tar inte eld!
4 Väggen ska helst vara putsad med lerputs, bland annat för att stoppa mot vind, fukt, möss och insekter vilket förstås också bidrar enormt till brandsäkerheten. Sedan kan du klä väggen med träpanel på utsidan om du vill.

För övrigt kommer rökgaserna från dina möbler och inventarier övertända huset och taket långt innan halmväggarna brinner...

När det gäller tillgången på halm så kan det vara knepigt har jag märkt:
1 Det ska helst vara rätt sorts halm (minns inte just nu vilken sort som var bäst)
2 De flesta bara låter det bli småhack på åkern, eldar upp det eller gör storbalar (typ 800 kg/st):fyrkantiga eller runda, passar ej bra till hus...
3 De ska vara hårdpressade som sagt, de flesta pressar dem lösare
4 De bör vara dubbelt så långa som breda för att det ska vara lättare att bygga och stadigare "förband" i väggen, vilket man aldrig brukar göra dem eftersom det är mycket större risk att de går sönder när de skickas av elevatorn upp på skrindan: därmed behöver man helst koppla bort elevator och skrinda och samla ihop dem manuellt efteråt...

Alltså måste man hitta en bonde som odlar rätt sorts spannmål, som har en hårdbalspress (alla pressar klarar inte att pressa så hårt) och som kan tänka sig att göra balar åt dig som är längre än normalt... och du får vänta tills det blir skördetid.

Hållbarheten på husen lär vara mycket god; nämnde vän till mig berättade om hus vid New Foundlandskusten (utsatt klimat med fuktig luft) som är mer än hundra år gamla och fortfarande i bra skick! Kombinationen halm och lera är enastående, helt enkelt, två material som är som gjorda för varandra. Det viktigaste är att taket är helt! Att undvika takdropp som skvätter upp på väggen kan vara en fördel också, men det gäller alla trähus också!

För övrigt så finns det ett antal olika byggtekniker att välja emellan:
> Halmbalshus  där halmen är bärande (=håller upp taktyngden mm)
> Hus med bärande regelstomme av trä och
   > halmbalar mellan stolparna/reglarna, med eller utan murbruk mellan balarna
   > en blandning av halm och lera (lättlera) mellan reglarna
   > en blandning av lera och sand och grus mellan reglarna
> En befintlig vägg (timmer etc) med reglar på och lättlera emellan
> En bärande vägg "gjuten" av lera, sand och grus
> En bärande vägg eller med trästomme gjord av/fylld med torkade lerlimpor/soltorkat tegel
> ...mfl.

(En del murar sitt hus av vedträn också...)

Sedan kan du välja att delvis gräva ner det hela som ett jordskepp, utan några hemska bildäck, om du känner för det...

Jag kommer säkert att bygga ett halmbalshus, det kommer jag nog inte att kunna låta bli...  ;D för jag tycker att det verkar helt suveränt till sina egenskaper, människovänlighet och miljövänlighet och helt utan några plaster mm! I vårt klimat har jag hellre isolerande väggar än ackumulerande. Och att inte vara tvungen att gå till en bygghandel, bara det...
För övrigt funderar jag på en mojäng för att pressa balarna själv...  ::)

Lycka till!
« Senast ändrad: 02 feb-10 kl 21:36 av eldaren »
biug i Bellvik: en självaförsörjarstämma! http://www.alternativ.nu/users/hustomten/

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 02 feb-10 kl 21:21 »
Om man menar ett hus av jord och bildäck, så känner jag inte för att vilja bygga eller bo i ett sånt bygge.

Jord som staplas i säckar går nog fint, men man får ändå lägga fyllning av förslagsvis lera för att få hyfsade väggar, och putsa får man nog oxå. Kanske lika bra att ta lera hela vägen.
Lerstenar är kul och lätta att hantera, liksom att stampa.
Man brukar väl använda glasfibervävda säckar i USA (beg engångs som man får gratis), och man bygger olika i Nevadas öken än i Sverige.

Halm är beprövat i många klimat och är inte ett dugg brandfarligare än ett trähus, snarast mindre, då det måste ta fyr under putsen, och en brand skulle nog bli en pyrbrand.

Ska man bygga själv, så blir det förståss tungt arbete, men flytta in i ett hus med en mille mindre i skuld gör det lättare.

Såväl lerhus som halmhus kan man räkna med har livslängd som ett trähus. Vissa moderna hus räknar man med en tid av ca 70 år, och de är inte gjorda för att kunna renoveras lätt.

« Senast ändrad: 02 feb-10 kl 21:23 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 03 feb-10 kl 01:18 »
När det gäller brandrisken så bestämms denna till stor del av vad man har för ytskikt på väggarnas insida.

Det skulle förmodligen gå utmärkt att få till tex EI 30 på en halmbalsvägg om man inte lämnar den "naken" utan klär in den i material som håller för 30 minuters "normal" brand.

I det här klimatet så skulle jag inte vilja bo i sandsäckshus, värmelagring klår inte isolering när det är -25...

Bildäck är miljöfarligt avfall, inget som man bygger hus av mao och plastmaterial är rena hälsokuren i jämförelse med gammla däck.

Jordskepp eller jordkula funkar nog också bättre utomlands, i de här trakterna behöver man komma ner på närmare 2 meters djup för att det ska vara garanterat tjälfritt... så då borde väl jordskeppet ner på minst det dubbla om man vill ha plusgrader.

eldaren

• det enkla är det bra
    • Ångermanland
    • Hustomtens biug i Bellvik
« Svar #9 skrivet: 03 feb-10 kl 01:39 »
Jordskepp eller jordkula funkar nog också bättre utomlands, i de här trakterna behöver man komma ner på närmare 2 meters djup för att det ska vara garanterat tjälfritt... så då borde väl jordskeppet ner på minst det dubbla om man vill ha plusgrader.
Har du ingen jordkällare? Där blir det aldrig minusgrader under hela vintern, om du har en bra jordkällare! Och de ligger knappast två meter under jord...
Det gäller att komma ihåg att kylan (minusgraderna) kommer uppifrån och inte nerifrån marken, såvidainte man låter marken tjäla först och sedan ska hålla något varmt ovanpå.
Gräv ner huset, isolera riktigt tjockt uppåt och på de väggar som är ovan jord och isolera en del mot jorden också (eftersom du vill ha det varmare än plus fyra inne). Och så gäller det att hålla vatten och fukt borta: markvatten måste ledas undan och kapilärkrafterna brytas. Plus något som hindrar/leder bort ångan. Ju torrare mark, desto varmare hus!

Tänk så här: ett hus ovanpå marken ska helst kunna hålla en temp som är 50 grader högre inne än ute (när det är minus 30), men om du har något som fungerar nästan lika bra som en jordkällare så är det inte mer än 20 - 25 graders skillnad huset behöver klara! Jag räknar med att man har någon form av uppvärmning inne hursomhelst när man bor i vårt klimat. Och ändå bättre blir huset snörika vintrar. (Förra vintern hade vi tidig snö här, i Dorotea, vintern varade ett halvår som vanligt och det var oftast kallare än minus 10, någon gång -30: ändå var det potatis i landet som blivit kvar och som klarat sig, det ni! (i mars hade vi ca 75 cm snö))Jag räknar med att man har någon form av uppvärmning inne hursomhelst när man bor i vårt klimat.
biug i Bellvik: en självaförsörjarstämma! http://www.alternativ.nu/users/hustomten/

Bo

« Svar #10 skrivet: 03 feb-10 kl 06:32 »
Isolera mot mark! - Det är helt orealistiskt att räkna med att lagra värme i marken under bostaden om man vill ha mer än fyra grader inomhus.

Jag byggde ett hus vid Medelhavet i tron att det inte skulle behövas markisolering. Även när dagarna är som svenskt juniväder eldar jag 8 timmar varje dag för att hålla rimligt varmt morgon och kväll.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 03 feb-10 kl 09:56 »
I våran källare är det minusgrader under "riktiga" vinterdagar... trots att huset står ovanpå med bara 15-20 cm gullfiber i golvet.

Det finns ju en anledning till att man häromkring lägger vattenledningsrör på ca 1,9 meters djup för att dom ska vara garanterat frostfria - och man vill nog ha lite varmare än frostfritt i huset.

Sen vill man ju ha in lite dagsljus också, visserligen finns det ju i dag ljuspartier/fönster som ligger på 0,28 i U-värde men det kräver ju ändå att man har nån procent ovan jord och dessa ljusinsläpp kostar ju några tusen per kvadratmeter.

Även om det är snäppet varmare under jord än ovan så leder ju jorden värme bättre än luft (utom vid blåst) så man måste ju isolera ordentligt i vilket fall - förutom att man får problem med dränering m.m. och man kan inte använda organiska material i bygget utan man är hänvisad till betong, sten, cellplast, cellglas, nanogel m.fl. ämnen om man ska få det riktigt bra. Man kan ju inte förutsätta att dräneringen funkar klanderfritt under tex våren när det är stora vattenmängder som ska bort i kombination med minusgrader under åtminstone nattetid.

Då känns halmen som ett säkrare och enklare bygge.

Hemvändare

• Tid är allt vi har
« Svar #12 skrivet: 03 feb-10 kl 11:52 »
Inser att jag kanske måste förtydliga mig lite Jordkepp = Earth Ship http://www.earthship.net/

Halmbalshus menar jag flera saker, bla http://www.klimatpiloterna.se/pdf/Halmbalshus_webb.pdf
och http://www.simondale.net/house/

Jag har ingen bra länk som förklarar sandsäcks husen. men jag publierar en om jag hittar en.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 03 feb-10 kl 12:10 »
säckhus?
http://www.earthbagbuilding.com/

Lägg märke till man använder ibland strävor, och stödvalv, som vore det ett katerdralbygge.
« Senast ändrad: 03 feb-10 kl 12:13 av Skytten »

trädman

« Svar #14 skrivet: 03 feb-10 kl 19:03 »
Jag kommer säkert att bygga ett halmbalshus, det kommer jag nog inte att kunna låta bli...  ;D för jag tycker att det verkar helt suveränt till sina egenskaper, människovänlighet och miljövänlighet och helt utan några plaster mm! I vårt klimat har jag hellre isolerande väggar än ackumulerande. Och att inte vara tvungen att gå till en bygghandel, bara det...
För övrigt funderar jag på en mojäng för att pressa balarna själv...  ::)

Lycka till!

Kul, jag skulle också vilja bygga ett halmbalshus. Men det redan nog med projekt att ta i tu med de närmaste åren...

När det gäller halm borde det inte vara så svårt att få fatt på om man är ute i tid och inte bor väldigt långt från områden där det odlas spannmål. Maskinringarna kan vara en kontaktväg.

Det går också att pressa om storbalar till småbalar genom att köra en vanlig hårdpress stationärt och rulla upp storbalarna. Då slipper man problemet att samla ihop balarna utspridda på fältet, som de blir om man kör utan balbana/balkastare. Jag gissar dock att man bör se till att storbalarna inte är pressade med maximal snittning i pressen. Strälängden kanske kan bli för kort för att få stabila balar. I USA tycks det inte vara ovanligt med hårdpressar med tre knytare, dvs balarna binds med tre snören i stället för två. Någon sådan press har jag aldrig sett här.

sub rosa

« Svar #15 skrivet: 05 feb-10 kl 22:26 »
En modernare lite higt-tech vartiant är stack block http://www.oryzatech.com/stakfacts.html   från företaget Oryzatech Inte lika bökig passform som vanliga balar men inte helt genomtänkt ändå vill jag påstå!

Lite kul ändå eller........? Som lego för vuxna!  :P
If you belive you can make it, or if you think you can´t, you are propably right!
If you are going throw hell!...keep on going!

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 06 feb-10 kl 09:15 »
Sandsäckar har man ju när man ska stoppa översvämningar och även som skydd mot kulor och splitter på krigsskådeplatser.  Så väntar man sig att det blir översvämningar och skottlossning så kanske ett sandsäckshus är ett bra val.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #17 skrivet: 06 feb-10 kl 18:05 »
Ja, man vet ju aldrig hur världen ser ut framöver  ;)

ersam

• -
« Svar #18 skrivet: 06 feb-10 kl 20:20 »
Har hört att gamla backstugor som var nedgrävda delvis krävdes ca 2 års daglig eldning innan inomhusklimatet började bli acceptabelt och värme var magasinerat i backen.

Köp en halmbal och försök elda den! Inte så lätt även om den inte är putsad. Röken är inte så giftig så jag skulle säga att du tar dig ut innan konstruktionen är övertänd. Om nu inte inredningen dödar dig först.  :P

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 09 feb-10 kl 13:14 »
En stor fråga är hur mycket energi som ett material kan ta emot innan det avger brännbara gaser - det är bara i Hollywood som en brand sprider sig via gardiner, träbjälkar, väggar, möbler m.m.

Om det finns tillräckligt med syre (vilket för det mesta är den begränsande faktorn vid en rumsbrand) så är det som regel gaser som brinner och vid en övertändning så brinner allt brännbart och temperaturen ligger då ofta på 800 grader i rummet... teoretisk överlevndstid i det scenariot är ca 20 sekunder med brandskyddsdräkt  :o ... oskyddad finns det inte ens en teoretisk överlevnadschans.

Tiden det tar från första lågan till en övertändning kan vara mindre än 5 minuter och i byggnader kan situationen ofta bli kritisk redan inom 20-30 sekunder efter "tändstickan".

Hur lång tid det dröjer innan man är stendöd beror till stor del på rummets geometri (takhöjd m.m.) och tillgång på syre och brännbara material.

Hög takhöjd och frånvaron av brännbara material ger högre överlevnadschanser medan långa korridorliknande rum med låg takhöjd och god tillgång på brännbara material ger väldigt små överlevnadschanser.

Det är därför som ytskiktet inomhus är en väldigt avgörande faktor för brandskyddet och inte nödvändigtvis hur svårt eller lång tid det tar innan man har eldat upp väggen som sådan.Det räcker ju gott och väl med röken för att dö så brännbara material dödar oavsett om det är svårt att få hela halmbalen att brinna upp utan det räcker med att den börjar pyra.

Träreglar brinner med ca 1 mm per minut så lägger man på 30 mm "extra" så bär ju väggen fortfarande efter 30 minuters brand, trä är ett väldigt bra material i bärande konstruktioner när det kommer till brandskydd eftersom även om trä brinner så kollapsar många andra material av värmen men med trä så behövs det att tillräckligt mycket trä "brinner bort" innan det kollapsar.

Hur lång tid det tar innan väggen har brunnit upp kan däremot ha betydelse för hur länge man kan stänga in branden i ett rum (öppen planlösning är inte alltid så bra mao) men det ställer även krav på att väggen håller sig något sånär gastät och inte släpper igenom brandgaser.

Slutsatsen är att man ska undvika att ha halmen "öppen" utan den bör stängas in med puts, gips, minerit eller liknande material helt enkelt för att det ska dröja längre innan den avger rök och brännbara gaser vid kraftig uppvärmning av väggen.
« Senast ändrad: 09 feb-10 kl 13:24 av Tacitus »

Dela detta:

* Inloggade just nu

325 gäster, 2 användare (1 dolda)
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser