Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Husköp på falska grunder- ej kommunalt avlopp som var sagt  (läst 11924 gånger)

ersam

• -
SV: Husköp på falska grunder- ej kommunalt avlopp som var sagt
« Svar #20 skrivet: 02 feb-10 kl 08:13 »
Sen är det ju svårt att veta vad säljaren sagt. "Fastigheten är ansluten till kommunalt vatten/avlopp" - kanske inte med automatik innebär att alla brunnar är det.

Så det riskerar bli en tvist om vad som egentligen är utlovat. Eller vad står det i prospektet från mäklaren?

sunshinex

« Svar #21 skrivet: 02 feb-10 kl 08:36 »
I köpekontraktet står det:

Kommunalt V/A

ersam

• -
« Svar #22 skrivet: 02 feb-10 kl 08:45 »
Upplagt för diskussion alltså.  :-\

Detta borde varit provat tidigare - kanske kan vara värt att kolla med någon jurist som varit med ett tag. Har själv anlitat jurist en gång och det kostade 1200 kr för en första rådgivning.

Jag är ingen expert på juridik så ta inte för hårt på mina tvivel.  :)

trädman

« Svar #23 skrivet: 02 feb-10 kl 23:00 »

Troligtvis har detta hus även en dränering som inte heller uppfyller dagens krav. Vad sade/skrev besiktningsmannen om detta? Om modern dränering runt huset saknas, vem skall då bekosta det?

Köper man ett hus sen 30-talet så kan man förvänta sig att dräneringen är av 30-talsstandard, om inte säljaren meddelat annat. Ju äldre hus destu svårare är det i allmänhet att få gehör för fel och brister JB 4 kap 19 2a st:

Som fel får inte åberopas en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet. Lag (1990:936).

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 03 feb-10 kl 05:44 »
Och säljaren gjorde väl ingen utfästelse om dräneringen? Det gjordes däremot om avloppet, och ni fick reda på att bara kommunalt avlopp är lagligt. Jag anser att detta var en utfästelse som därmed fråntar er undersökningsplikten på den punkten.

Det bästa är att kontakta en advokat, se till att ha alla uppgifter lätttillgängliga så att det tar så kort tid som möjligt för advokaten att skaffa sig överblick. Många advokater gör detta gratis, dvs kollar om det finns grund för att driva ett fall, eller så kostar de typ 1000-2000 och då har ni lättare att ta ställning till vad ni vill göra sedan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sunshinex

« Svar #25 skrivet: 03 feb-10 kl 08:33 »
VA-verket ska komma hit och undersöka saken. Både de, mäklaren och konsumentverket anser att det är säljaren som är ansvarig.

Från avloppsrören i källaren luktar det precis på samma sätt som när man gör nässelvatten till sina odlingar. Då säljaren råkade nämna att avloppet går ut i en stenkista utgår jag från att det är enskilt avlopp.

I stenkistan förmultnar matrester och fett med hjälp av bakterier (enligt VA-verkets upplysningar).

johan/sandra

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 04 feb-10 kl 21:21 »
Rör ingenting utan att dokumentera och ha vittnen på plats. Dra inte ens ur en spik utan att plåta och ha vittnen.

Vi ligger i tvist sedan två år om dolda fel.

ersam

• -
« Svar #27 skrivet: 04 feb-10 kl 23:14 »
Lätt att göra det när man bott i huset i två år och dessutom renoverat det!  :)

trädman

« Svar #28 skrivet: 05 feb-10 kl 00:11 »
Lätt att göra det när man bott i huset i två år och dessutom renoverat det!  :)

Det har nog i praktiken ingen större betydelse. Att få ersättning för dolda fel i gamla hus med renoveringsbehov är inte lätt, om det inte finns en tydlig utfästelse om hur något är beskaffat. Vilket det verkar göra i ert fall.

Däremot tycks det finnas gott om jurister etc som inte drar sig för att åta sig tämligen hopplösa fall. Köper man gamla hus med renoveringsbehov tycker jag i princip man ska bortse från möjligheten att få ersättning av säljaren. Gäller det ett 100 år gammalt hus kan man räkna med en hel del med hänsyn till husets skick och ålder.

ersam

• -
« Svar #29 skrivet: 05 feb-10 kl 08:11 »
Då är det bara resten kvar att få igång det. Men det kanske du redan har löst också?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #30 skrivet: 05 feb-10 kl 09:34 »
Det finns företag som kan göra "relining" som innebär att man får en slät yta på rören igen. Mycket billigare än att byta rören. Hör med ert renhållningsbolag, eller surfa runt lite så hittar du nog något företag i era trakter, som kan bedöma om detta funkar för era rör.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 05 feb-10 kl 09:37 »
Ofta satte man ju förr de gamla 3-tums rören av järn till köksavloppet. Så har vi även här och det är totalt värdelöst oavsett hur mycket man spolar rent dom. Byt till moderna plaströr och gå upp nån dimension i grovlek. Köksavloppet är mycket värre än man kan föreställa sig. När vattnet börjar kallna 10 meter bort från köket så sätter sig allt fett i rören.

Skytten

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 05 feb-10 kl 10:52 »
Stopp i köksavloppet får jag ofta, då det tycks var  en bit med upplut under huset.
Jag kör lite med illern ett par ggr om året. Mycket lättare än att vänta tills det helt korkat igen.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

ersam

• -
« Svar #33 skrivet: 05 feb-10 kl 14:29 »
Har man problem med fett (har själv aldrig haft det) - så rengör med en rejäl dos kaustiksoda emellanåt. Det sägs att det kan bli problem om det är proppar så passa på och gör det innan det är helt stopp.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #34 skrivet: 05 feb-10 kl 14:35 »
Har man problem med fett tycker jag att det är bäst att prova med kokande vatten, i mängder, koka upp minst 20 l vatten som hälls i samtidigt, eller så nära samtidigt som möjligt, det brukar fungera, löser fett alldeles utmärkt. Om det ändå inte löses upp är det dags att prova med kemikalier, inte förr, tycker jag. Framför allt om man har enskilt avlopp vill man inte använda kemikalier, de tas ju upp av växterna på ens egen tomt.

ersam

• -
« Svar #35 skrivet: 05 feb-10 kl 15:14 »
Har man problem med fett tycker jag att det är bäst att prova med kokande vatten, i mängder, koka upp minst 20 l vatten som hälls i samtidigt, eller så nära samtidigt som möjligt, det brukar fungera, löser fett alldeles utmärkt. Om det ändå inte löses upp är det dags att prova med kemikalier, inte förr, tycker jag. Framför allt om man har enskilt avlopp vill man inte använda kemikalier, de tas ju upp av växterna på ens egen tomt.

Nja - just kaustiksoda är ingen kemikalie som direkt tas upp av växterna. Den påverkar pH-värdet och späs snabbt ut till ofarlig koncentration.

Håller annars med dig i sak om kemikalier. Dumt att skjuta mygg med kanoner. Börja med det lilla och trappa upp.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 05 feb-10 kl 19:13 »
Man skall aldrig någonsin använda propplösare eller sodabaserade lösningsmedel för avlopp.
De bildar ett vitt klet tillsammans med fett och proppar igen med en klump som liknar i det närmaste silikonklet och härdar sedan som en lång propp i rören.
Det vanligaste felet vid stopp i köket eller avloppet är just propplösare.
En spolning av avloppet kostar ca 1.600 sek och det finns alltid ett lokalt bolag som kan och har bil med hetvatten.
Det tar ca 20 minuter att fixa ett köksavlopp och det bör man göra vart 6-10 år beroende på om man använder en del olja eller inte i maten eller till matlagningen.

ALDRIG NÅGONSIN SODA ELLER PROPPLÖSARE!!!   

Det borde stå proppstoppare på flaskan/förpackningen. Många får gräva upp sina ledningar för att de använt propplösare.

Skytten

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 05 feb-10 kl 20:49 »
En "iller" är mycket bra för att rensa avlopp.  Jag köpte en högtrycksspruta och en femtonmeters slang till "illern". Jag har kunnat hjälpa dem som haft totaligenslammade  rör.

Hemma kör jag kanske ett par minuter i röret innan det har slammat igen helt.
Att invänta tills det är helt stopp, ska man försöka undvika.
Priset för grejorna är ungefär vad en avloppsrensning kan gå på.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

629 gäster, 2 användare (1 dolda)
Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser