Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svampodling  (läst 18840 gånger)

Vilse

• Gäst
SV: Svampodling
« Svar #20 skrivet: 06 feb-10 kl 01:39 »
pratade med någon om svampodling för många år sen,,odlade i mörker i en låda under diskbänken,värmen från avloppsdiskvattent var tydelign poppis hos champinjonerna,,,

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #21 skrivet: 06 feb-10 kl 01:52 »
Häftigt  :D  men...jag har möss under diskbänken.  :-\

Å de vill inte gå i fällan jag satt upp >:(

Får nog hitta en annan plats.  ;D

Till våren ska vi ta ner en gran som är halv. Stubben blir ganska bred. Där borde man kunna odla någon svamp. Får kolla i nya svampboken vilken som passar bäst.

Å grannen har kantareller på tomten så kanske man kan få knycka lite jord och gräva ner vid björken vi har här ute.

getalina

• Halland
« Svar #22 skrivet: 06 feb-10 kl 01:56 »
Hittade detta
Sporbilder
Det är svårt att bevara hela svampar men det finns flera sätt att att spara avtryck av dem, t.ex. fotografera eller måla av dem. Att göra en sporbild är ytterligare ett sätt. Sporbilder blir bäst av hattsvampar med skivor på undersidan. Skär av foten så nära hatten som möjligt. Lägg hatten med skivorna nedåt på ett papper. Ställ en burk eller skål över för att skydda mot luftdrag. Det brukar ta från en timme till en dag innan svampen släppt sina sporer på papperet. Det beror till stor del på hur mogen fruktkroppen är. Använd gärna ett extra exemplar att lyfta på då och då för att kontrollera hur långt sporbilden har kommit. Svampar med ljusa sporer ger bäst bild på svart eller färgat papper.

http://www.naturskolan.lund.se/blad/blad63-svamp/blad63.htm

Kan man använda sporerna för att göra nya svampar?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 06 feb-10 kl 05:53 »
Svamparna använder ju sporerna för att göra egna nya svampkolonier, så det är klart att det går, men det finns en anledning till att det är miljontals sporer i varje svamp. Sporerna måste hamna där det är fördelaktigt, bilda mycel, i många fall i symbios med rätt värdväxt, och sedan ska mycelet växa till sig i flera (många) år innan det bildas svampkroppar, det vi i dagligt tal kallar svamp.

Det är betydligt säkrare och snabbare att leta upp eller köpa mycel och ympa det på lämplig värdväxt eller substrat. I nuläget nöjer jag mig med de mängder med soppar och kantareller som växer i hagar och skogskanter i närheten, men när jag byggt större jordkällare funderar jag på att odla shitake-svamp, den är god och dyr, vilket gör den lönsam att odla. Billigare svamp är inte lika lönsam att odla. Men jag saknar iof champinjonerna som jag kunde plocka i mängder där jag bodde förut, så det kanske blir en liten odling av dem, trots att det är mindre lönsamt. I sådana fall på friland i gräsmattan genom att blanda ner brunnen hästgödsel och mycel, och hoppas på att mycelet trivs och överlever mer än 1-2 år, vilket tydligen är ganska vanligt (att mycelet dör efter 1-2 år).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #24 skrivet: 06 feb-10 kl 17:34 »
Jag undrar hur mycket svamp man beräkna kunna få från mycelet man köper. Det är ju ganska dyrt, så man vill ju kunna skörda en hel del rätt länge.
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

getalina

• Halland
« Svar #25 skrivet: 16 jan-11 kl 22:06 »
Puttar upp tråden.

I höstas köpte jag en "champinjonburk" på Netto. Det blev ett magert resultat.
1:a omgången =2 svampar, 2:a= 3 svampar och nu 1 hitintills.

Så här ser det ut i dag.

Kan man ge dom blomstra?
« Senast ändrad: 16 jan-11 kl 22:09 av getalina »

Rosten

• Närke
« Svar #26 skrivet: 16 jan-11 kl 22:47 »
En bekant till mig slängde champinjoner från affären på lite olika ställen på tomten.
Under vinbärsbuskarna kom det sedan upp champinjoner i flera år.

Rosten

• Närke
« Svar #27 skrivet: 16 jan-11 kl 22:51 »
Ostronskivling på stock verkar intressant.
http://www.tynderosvamp.se/

Rosten

• Närke
« Svar #28 skrivet: 16 jan-11 kl 22:57 »
Förmodligen blir det SHIITAKE om jag ska odla. De kostar ju mycket att köpa så jag köpte bara några för att testa och gillar verkligen smaken. Kunde man odla dom själv vore det toppen.

Då skall du få denna länk av mig i ersättning för alla skratt jag fått i din tråd om huset och "gubben" ;)
http://www.svampodlarna.org/shiitake.php

The Game

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 16 jan-11 kl 23:05 »
De här måste ja prova..Fan va kul..
/majsan

getalina

• Halland
« Svar #30 skrivet: 17 jan-11 kl 00:48 »
Då skall du få denna länk av mig i ersättning för alla skratt jag fått i din tråd om huset och "gubben" ;) Jo han kan han  ;)
http://www.svampodlarna.org/shiitake.php

Tack för länken, hade ingen aning om att det fanns en svampodlarorganisation. Nu har jag att läsa.  :)
Pastasås med Ostronskivling 4 pers. Ett liknande recept har vi  provat som soppa med kantareller och den var himmelskt god.  o:)

I höstas fick vi jättemycket trattisar av grannen. Och en dag kom dom med ett hiskeligt ex. av Karl Johan. Den var ju för gammal att äta men fin.

Dela detta:

* Inloggade just nu

682 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, imlo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser