Svamparna använder ju sporerna för att göra egna nya svampkolonier, så det är klart att det går, men det finns en anledning till att det är miljontals sporer i varje svamp. Sporerna måste hamna där det är fördelaktigt, bilda mycel, i många fall i symbios med rätt värdväxt, och sedan ska mycelet växa till sig i flera (många) år innan det bildas svampkroppar, det vi i dagligt tal kallar svamp.
Det är betydligt säkrare och snabbare att leta upp eller köpa mycel och ympa det på lämplig värdväxt eller substrat. I nuläget nöjer jag mig med de mängder med soppar och kantareller som växer i hagar och skogskanter i närheten, men när jag byggt större jordkällare funderar jag på att odla shitake-svamp, den är god och dyr, vilket gör den lönsam att odla. Billigare svamp är inte lika lönsam att odla. Men jag saknar iof champinjonerna som jag kunde plocka i mängder där jag bodde förut, så det kanske blir en liten odling av dem, trots att det är mindre lönsamt. I sådana fall på friland i gräsmattan genom att blanda ner brunnen hästgödsel och mycel, och hoppas på att mycelet trivs och överlever mer än 1-2 år, vilket tydligen är ganska vanligt (att mycelet dör efter 1-2 år).