Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snabba pengar ?  (läst 24397 gånger)

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: Snabba pengar ?
« Svar #80 skrivet: 17 feb-10 kl 17:05 »
Man kan "sälja" sin kropp i forskningsyfte.

Universitetssjukhus som har forskningsenheter annonserar ibland om försökspersoner.

Jag har gjort detta själv, tycker det är ett utmärkt sätt att få lite extra pengar och få gratis sjukvård  ;D Oftast är det så att ju längre tid du är inlagd  - desto mer får du.

Hälsar Dixie som är vaccinerad mot fågelinfluensan numera o:)
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

tinna.m

• Skåne
« Svar #81 skrivet: 17 feb-10 kl 20:11 »
Citera
Jag har gjort detta själv, tycker det är ett utmärkt sätt att få lite extra pengar och få gratis sjukvård   Oftast är det så att ju längre tid du är inlagd  - desto mer får du
Vill du berätta? Vad, Hur länge, Vilka pengar?
(ingen annan skulle betala för min kropp, så nu blev jag nyfiken :-[)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Dixiebelle

• Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
« Svar #82 skrivet: 18 feb-10 kl 00:27 »
Dom stora universitetssjukhusen brukar ta emot försökspersoner. Typ Uppsala, Lund och Karolinska i sthlm. Astra Zeneca brukar också söka försökspersoner...kolla länkarna :-)

http://www.karolinska.se/sv/Forskning/Forsokspersoner/
http://www.healthyvolunteers.com/
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #83 skrivet: 18 feb-10 kl 01:53 »
Visst är det fördjävligt dyrt att gå till tandläkaren. Jag har mina tänder kvar trots att jag inte varit hos tandläkare på 25 år.  En fattas dock, den drog jag ut själv.
Ja det vore en utopi  , att slippa gå till tandläkaren.
En sak jag iaf ska ge mina barn i 18års present är en tandvårdsförsäkring som jag betalar dom första 10åren .
Tänk om mina föräldrar hade tänkt på sånt?! Då hade man ju varit garderad .
Hittade en superbra tandvårdsförsäkring som kostar nån hundring i månaden o täcker allt !

Jag har föressten kontaterat att jag antagligen bor på ett sk currykryss  :-\ :o
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #84 skrivet: 18 feb-10 kl 02:33 »
Här har du lite snabba pengar.
Du vet vad jag menar om du läst mitt PM:

tinna.m

• Skåne
« Svar #85 skrivet: 18 feb-10 kl 10:32 »
Citera
Skrivet av: Dixiebelle
Dom stora universitetssjukhusen brukar ta emot försökspersoner. Typ Uppsala, Lund och Karolinska i sthlm. Astra Zeneca brukar också söka försökspersoner...kolla länkarna :-)

Astra Zeneca har slutat med sånt, Lund Linköping Uppsala Stockholm's Universitetssjukhus
hänvisas det till.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

lumpus

• Gäst
« Svar #86 skrivet: 18 feb-10 kl 11:33 »
snabba pengar? hur är skrotpriserna nu? de brukar stiga i inledning av en högkonjunktur.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #87 skrivet: 18 feb-10 kl 11:48 »
För alla er nyfikna är det en räkning från vår hyresvärd på elindragning i HANS stall.
Vi hade fått lovat muntligt att han skulle står för elinstallationerna men nu damp det ner en saltad räkning o nu står ord mot ord .
Fan Fan Fan .....................

Hallå Travelerhorses, hur gick det, bestred du hans krav? Hur bemötte han det?
Om ord står mot ord så är det han som har oddsen emot sig.
Det är hans fastighet, och till syvende och sist hans beslut hur han ska utveckla och vad han ska lägga pengarna på.

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Appeltorp 12

« Svar #88 skrivet: 18 feb-10 kl 12:24 »
Jag känner att jag skulle vilja kommentera det här med djurhållningen lite.
Först och främst så är det bara dålig planering om man inte förstår att djur kan bli sjuka och t.om. dö.
En slaktpistol kostar under tusenlappen, det är dessutom en engångskostnad.
Ett hembesök av veterinären kostar inte så mycket mer, kadaverbil 1500 om det är ett stort djur. (hästar är sällskapsdjur och får grävas ned om man har mark/är magstark nog)
Om man har djur som kostar så stora summor att avliva så bör man nog fundera på att antingen ha en större buffert ekonomiskt eller att köpa slaktpistol.
Klarar man det inte själv så finns det säkert någon i närheten som inte har så känslomässiga band till just det djuret.
Jag skulle aldrig betala tiotusentals kronor för att låta avliva vare sig ett  produktions eller sällskapsdjur.
Om djuret dessutom ska dö, så känns det bättre att det sker under lugna former i en känd och trygg miljö.

Djur som blir sjuka har en tendens att dö, det är bra att vara medveten om det och förberedd på det när man skaffar djur.

Och som tidigare nämnts, har man inte råd att hålla djuren så kanske man ska sälja av en del och ha färre.

Angående snabba pengar, ta ett extraknäck på kvälls eller nattetid. stå i disken eller servera på någon restaurang/krog, tidningsbud kan man nästan alltid få jobb som direkt, nattskiftet på någon industri osv.

35k på 20 dagar är nog svårt att få lagligt utan att låna pengar, själv hade jag nog kollat med banken först, sen kollat över privatekonomin och skaffat ett extraknäck.
Tar du ett jobb kommer det att ta 60 dagar innan första lönen.
Jobbar du svart kan de få pengarna i handen varje kväll men det är olagligt.
Ett svart jobb som ger 35k i handen på 20 dagar är nog inte att rekommendera  (:)

Sen i det tråden faktiskt handlar om håller jag med föregående talare, kolla med en jurist och bestrid kravet.
Du ska inte betala för ingrepp i en fastighet du inte äger.
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Heureka

• Småland
« Svar #89 skrivet: 18 feb-10 kl 13:07 »
Citera
Jag känner att jag skulle vilja kommentera det här med djurhållningen lite.
Först och främst så är det bara dålig planering om man inte förstår att djur kan bli sjuka och t.om. dö.
Ett hembesök av veterinären kostar inte så mycket mer, kadaverbil 1500 om det är ett stort djur. (hästar är sällskapsdjur och får grävas ned om man har mark/är magstark nog)
Om man har djur som kostar så stora summor att avliva så bör man nog fundera på att antingen ha en större buffert ekonomiskt eller att köpa slaktpistol.
Klarar man det inte själv så finns det säkert någon i närheten som inte har så känslomässiga band till just det djuret.
Jag skulle aldrig betala tiotusentals kronor för att låta avliva vare sig ett  produktions eller sällskapsdjur.
Om djuret dessutom ska dö, så känns det bättre att det sker under lugna former i en känd och trygg miljö.

Vem som helst får väl inte skaffa avlivningspistol och skjuta en häst? Man måste väl ha tillstånd både till det och för att gräva ner ett så stort djur?! :o ??? Eller har jag fått det om bakfoten...?

johe71

« Svar #90 skrivet: 18 feb-10 kl 13:23 »
Man måste väl ha tillstånd både till det och för att gräva ner ett så stort djur?!

om att gräva ner djur (från en kommuns hemsida, sannolikt gäller samma regler i hela landet), du måste alltså ha tillstånd från både länsstyrelsen och kommunen för att gräva ner hästen
Citera
Nedgrävning av djur
De djur som får grävas ned är:

* Sällskapsdjur och
    * Hästdjur som är självdöda eller avlivade samt har ett tillstånd från länsstyrelsen och att nedgrävningsplatsen godkänds av kommunens tillsynsmyndighet.

angående bedövning/använadande med bultpistol, från jordbruksverkets publikation  Hantering vid avlivning av gris, antagligen är det liknande regler som gäller för andra djurslag

Citera
Du behöver inte ha licens för att äga eller använda en bultpistol.

vidare står följande att läsa i publikationen
Citera
Djurskyddslagen kräver att du ska våga ta beslut när en gris du har ansvar för är så sjuk att den inte går att behandla och kanske lider. Beslutet att avliva ett husdjur eller produktionsdjur kan kännas svårt att ta och det finns därför risk att beslutet skjuts på framtiden. Om det är uppenbart att djuret har ont och inte går att bota ska det av djurskyddsskäl avlivas så snart som möjligt. Som djurägare riskerar du att anmälas för djurplågeri och åtalas när ett djur som lider inte tas om hand på ett riktigt sätt. Det är viktigt att avlivningen är så stressfri som möjligt och att säkra metoder används så att djuret snabbt blir medvetslöst och döden blir smärtfri. 

och
Citera
Tyvärr sker oförutsedda händelser ibland. Djuren kan drabbas av sjukdom eller olycksfall, som gör att du måste ta snabba beslut för att förhindra djurlidande. Förr fanns det alltid byslaktare tillhands om man av olika anledningar inte ville eller kunde slakta eller avliva själv. Under senare decennier har allt färre människor kommit i nära kontakt med slakt och avlivning av husdjur. Byslaktarna har i stort sett försvunnit och många slakterier har lagts ner. Jourverksamheten för nödslakt och avlivning av skadade djur har upphört. Djurägaren måste alltså själv ta ett ökat ansvar för avlivning av sjuka djur och behöver därför kunskaper för hur detta ska gå till.

Du som ska hantera djur i samband med avlivning måste ha goda kunskaper om djurskydd och praktisk djurhantering och tillräckliga färdigheter för att kunna följa de lagkravs som ställs vid avlivningar.  Om du ska bedöva och avliva djur måste du också vara väl förtrogen med såväl vapen som de bedövnings- och avlivningsmetoder som ska användas. För att avliva enstaka egna djur krävs dock ingen formell utbildning.

Avlivning av grisar ska ske i två steg. Du börjar med att bedöva djuret vilket innebär att djuret blir medvetslöst. Godkända metoder för att bedöva grisar är med bultpistol, kulvapen, hagelgevär, elektricitet, koldioxid, narkosmedel (endast av veterinär) och slag mot huvudet (endast smågrisar under 14 dagars ålder). Som djurägare är de lämpligaste alternativen vid avlivning av sjuka och skadade grisar att använda bultpistol, eltång eller slag mot huvudet för små  grisar under 14 dagars ålder.

Efter bedövning av grisen och kontroll att den är ordentligt bedövad, ska grisen avlivas genom avblodning. Avbloda så fort som möjligt efter bedövningen – maximalt inom 60 sekunder efter bedövning med skjutvapen eller bultpistol och inom 20 sekunder efter bedövning med elektricitet. När djuret är avlivat är du skyldig att kontrollera att djuret är dött.

sammanfattningsvis så kan man väl säga att om man äger djur så måste man hitta en lösning på problemet: om djuret skadar sig/blir så sjukt att det måste avlivas, hur gör jag det?

Endera måste man skaffa sig egen utrustning och kunskap att använda den eller så måste man se till att en person inom rimligt avstånd har utrustning, kunskap och möjlighet att hjälpa till om behovet av att avliva ett djur skulle uppstå
« Senast ändrad: 18 feb-10 kl 13:29 av johe71 »

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #91 skrivet: 18 feb-10 kl 18:16 »
Hallå Travelerhorses, hur gick det, bestred du hans krav? Hur bemötte han det?
Om ord står mot ord så är det han som har oddsen emot sig.
Det är hans fastighet, och till syvende och sist hans beslut hur han ska utveckla och vad han ska lägga pengarna på.
Jo jag ringde ju ,,men han kallade mej galen o slängde på luren i örat på mej .
Sen skickade jag det skriftligt,
Än har jag inte hört nåt men jag skickade det rekomenderat o så får jag ett kvitto på posten att han sen har hämtat ut det .
Än avvaktar vi .....
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #92 skrivet: 18 feb-10 kl 18:21 »

.
För det första : jag har bra planering MEN försäkringsbolagen täcker ju inte.
Kryphål *suck*
Kadaverbilen kostar INTE 1500kr för en häst !!
Jag betalade 4600kr per häst o då ingick bultning med 400kr .
Jag har en make med avlivningsrätt men ville bespara honom detta då han pappa nuligen dött ,,han orkar inte hur mkt som helst .

Appeltorp 12

« Svar #93 skrivet: 18 feb-10 kl 19:07 »
4600 per häst var riktigt mastigt!
Det är bara att beklaga.
SLT tar 300kr för kalvar/grisar/lamm, 750 för en ko/tjur men 3200 för en häst +400 för bultning (och de tar endast kontant betalning när det är hästar, övriga djurslag fakturerar de)

Det skulle vara intressant att få veta varför hästarna kostar så oerhört mycket mer att få avlivade/kremerade
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Skytten

• Skåne
« Svar #94 skrivet: 18 feb-10 kl 19:46 »
Kalvar, grisar, kalvar och lamm brukar ju sällan kremeras.
Varför kan man inte göra likadant med hästar?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #95 skrivet: 27 feb-10 kl 11:02 »
4600 per häst var riktigt mastigt!
Det är bara att beklaga.
SLT tar 300kr för kalvar/grisar/lamm, 750 för en ko/tjur men 3200 för en häst +400 för bultning (och de tar endast kontant betalning när det är hästar, övriga djurslag fakturerar de)

Det skulle vara intressant att få veta varför hästarna kostar så oerhört mycket mer att få avlivade/kremerade

Kadaverhämtning för husdjur (får/nöt/gris) betalas delvis via en avgift på mjölken och slaktdjur. Så man betalar bara en mindre avgift när det gäller dessa djurslag.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #96 skrivet: 10 mar-10 kl 02:47 »
Jag jobbar heltid och har ett deltidsjobb pa kvallar och helger. Jag har aldrig over 12 grader inomhus pa vintrarna (jag sover ju anda bara nar jag val ar hemma). Jag har en mobiltelefon men ingen tv, inget Internet, ingen bil, inget korkort, ingen cykel. Jag ater sa mycket jag kan pa mitt deltidsjobb och jag koper aldrig nya klader (jag anvander det jag har).

Visst, det ar inget liv men jag jobbar for en framtid dar jag inte kommer att behova arbeta alls. Alla pengar investeras i fastigheter.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #97 skrivet: 10 mar-10 kl 12:22 »
Jag jobbar heltid och har ett deltidsjobb pa kvallar och helger. Jag har aldrig over 12 grader inomhus pa vintrarna (jag sover ju anda bara nar jag val ar hemma). Jag har en mobiltelefon men ingen tv, inget Internet, ingen bil, inget korkort, ingen cykel. Jag ater sa mycket jag kan pa mitt deltidsjobb och jag koper aldrig nya klader (jag anvander det jag har).

Visst, det ar inget liv men jag jobbar for en framtid dar jag inte kommer att behova arbeta alls. Alla pengar investeras i fastigheter.

Så kan man leva under en kort period av livet och om man är singel utan barn o ansvar.

Existens?

• Gäst
« Svar #98 skrivet: 11 mar-10 kl 09:41 »

Om du dör när du är 35 då? Vad har du då för glädje av alla pengar?

Jag menar inte att man ska kalkylera med att man dör snart, utan bara att man kanske inte ska stirra sig blind på en rik framtid.
Vi lever vårt liv nu, jag föreslår att man tar vara på det istället.

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 11 mar-10 kl 11:24 »
Vi lever vårt liv nu, jag föreslår att man tar vara på det istället.

Åh. Va vackert.  :D
 :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

563 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser