Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snabba pengar ?  (läst 24400 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
SV: Snabba pengar ?
« Svar #60 skrivet: 04 feb-10 kl 22:05 »
jag menar kanske att det är skullnad på 4.000kr i fasta utgifter och 18.000kr i fasta utgifter.
Ja det är väl lite drygt 14 000 i skillnad..

Det är ju också lite skillnad på inkomster och värde som finns "nedplöjt" i sådant man äger.. Utgifter är ju inte allt här i livet.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #61 skrivet: 04 feb-10 kl 22:10 »
Snabba pengar.

Pantbanken. Har själv varit där med släktens avlagda guldringar och bråsher. Räckte för att klara en liten akut skuld.

Månaden efter löste vi ut dom.

När/ om du har pengar så köp guld och lägg i bankfack. Det står sig.

http://www.pantbanken.se/scripts/f2page.php

Iselin

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 04 feb-10 kl 22:11 »
Jag skickar inte katt eller burfåglar till blindtarmsoperation.  Putte och Max har visst klarat sin hälsa bra, men jag skulle inte försöka förlänga deras liv med supersummor.
Ett nytt sett att se på våra och våra husdjurs liv - vi kommer aldrig att dö!
Detta är en expanderande business.

Smådjurslinjen på lantan  har  mest sökande, och ekonomiskt  viktiga djur har inte samma attraktion.
min katt fick svår förstoppning och blev inlagd i 3dygn..det som kostade va startavgiften,dygnsavgiften och droppet...vissa väljer att skaffa barn,vissa väljer husdjur..jag tycker att vilket man än väljer så har de rätt att få vård,både våra husdjur och barn!

Skytten

• Skåne
« Svar #63 skrivet: 04 feb-10 kl 22:15 »
min katt fick svår förstoppning och blev inlagd i 3dygn..det som kostade va startavgiften,dygnsavgiften och droppet...vissa väljer att skaffa barn,vissa väljer husdjur..jag tycker att vilket man än väljer så har de rätt att få vård,både våra husdjur och barn!

Ärligt talat lägger jag hellre en tusig till Haiti än på min iofs kära katt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Iselin

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 04 feb-10 kl 22:22 »
Ärligt talat lägger jag hellre en tusig till Haiti än på min iofs kära katt.
oj,så olika man kan tycka.
jag lägger ju hellre en tusing eller 2 på katten,eftersom jag inte vet om pengarna jag skänker till haiti offren ens kommer fram. troligtt är att det istället går till administrativa avgifter och löner istälet för att komma de i haiti till godo.

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #65 skrivet: 05 feb-10 kl 00:09 »
när katten lades in och räkningen på 12.000kr skulle betalas använde jag inget kreditkort.

Grattis :D!
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Iselin

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 05 feb-10 kl 00:12 »

trädman

« Svar #67 skrivet: 05 feb-10 kl 00:28 »
Lätt för dej att säja men tex nu när två av mina hästar blev sjuka då ?
Den ena ersatte inte försäkringsbolaget vat besöket på då det visade sej vara en gammal skada . Räkningen kom på närmare 6000kr , den andra hästens självrisk var 2600kr + 20% av behandlingen = massa pengar som skulle ut i en klump .
Avlivning av 2st hästar 10 000kr ungefär i en klump .
Så du menar att sånna räkningar ska man inte skaffa sej??? !!
Hur då om jag får fråga !

Det är klart att det är tungt när "oförutsedda" kostnader hopar sig. Du tycks dessutom prioritera dina djurs väl och ve, vilket hedrar dig. Ska man vara riktigt krass är det dock självvalt att ha husdjur och risken att de ska bli sjuka går att förutse.

Eftersom jag under stundom kommer i kontakt med människor som håller sig med sällskapshästar och diverse djur tycker jag det är märkigt och sorgligt att det i alla fall häromkring är så vanligt att ha mängder med husdjur (då menar jag inte "produktionsdjur" utan rena sällskapsdjur) samtidigt som uppenbarligen privatekonomin är i kras. Vad är det som gör det så svårt/omöjligt att göra sig av med någon av hästarna och därmed kanske ha en chans att komma i kapp och dessutom ha råd med foder, veterinärvård etc för det eller de djur man väljer att ha kvar. I många fall går bara dessa hästar i en hage, rids aldrig, körs aldrig. Det kanske är ett lokalt fenomen eller ser det ut på liknade sätt på andra håll?

Iselin

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 05 feb-10 kl 00:33 »
Det är klart att det är tungt när "oförutsedda" kostnader hopar sig. Du tycks dessutom prioritera dina djurs väl och ve, vilket hedrar dig. Ska man vara riktigt krass är det dock självvalt att ha husdjur och risken att de ska bli sjuka går att förutse.

Eftersom jag under stundom kommer i kontakt med människor som håller sig med sällskapshästar och diverse djur tycker jag det är märkigt och sorgligt att det i alla fall häromkring är så vanligt att ha mängder med husdjur (då menar jag inte "produktionsdjur" utan rena sällskapsdjur) samtidigt som uppenbarligen privatekonomin är i kras. Vad är det som gör det så svårt/omöjligt att göra sig av med någon av hästarna och därmed kanske ha en chans att komma i kapp och dessutom ha råd med foder, veterinärvård etc för det eller de djur man väljer att ha kvar. I många fall går bara dessa hästar i en hage, rids aldrig, körs aldrig. Det kanske är ett lokalt fenomen eller ser det ut på liknade sätt på andra håll?
håller med dit trädman,har man djur vet man att det kostar.
jag har haft 8 hästar samtidigt,det va hö som skulle köpas och hämtas och släpas på,det va korn som skulle malas,det va skoningar,tandskötsel,vaccinationer,försäkringar,djusjukhusbesök osv..

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #69 skrivet: 05 feb-10 kl 19:28 »
Ack om livet vore så enkelt .
Nepp man kan inte ha så små hus med stor familj tex .
jag kan bara prata för mej , min psykiska hälsa är mkt bättre när jag omger mej med underbara djur .
Självklart i min värld att man tar hand om sina djur !
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

bo_i_dala

« Svar #70 skrivet: 05 feb-10 kl 23:09 »
Hej!

Jag låter nog var och en av oss bestämma vad som är "oförutsedda utgifter", MEN har man djur kommer dessa, precis som människor, att förr eller senare bli sjuka och/eller dö............oväntat??  troligen! Olämpligt??Ja! (men när isf lämpligt?) Oförutsett??

Har vissa människor mer otur än andra?? Eller beror det på något annat?? Påverkar vi vår egen framtid?? Om inte varför försöker (och lyckas) en del??

Jag tror att människan ibland genom att inte lyssna på sitt förstånd "orsakar" sig själv "otur"

Har tyvärr inget som ger snabba pengar- utom att sälja saker!!
Om man dessutom säljer saker som hela tiden kostar mer än dom smakar sparar man en väldigt massa pengar på längre sikt
mvh

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #71 skrivet: 05 feb-10 kl 23:16 »
Ungefär vad jag tänker på..men Bo_i_dala satte det på pränt......................................
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #72 skrivet: 05 feb-10 kl 23:35 »
Man kan "sälja" sin kropp i forskningsyfte.

Universitetssjukhus som har forskningsenheter annonserar ibland om försökspersoner.

Broberg

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 06 feb-10 kl 00:13 »
Citera
Man kan "sälja" sin kropp i forskningsyfte.

Till sexuellt utnyttjande också, ha ha! Sorry, kunde inte låta bli.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #74 skrivet: 07 feb-10 kl 14:46 »
Nee så roligt ska vi inte ha det !  ;D
Javisst ärd et så .
Man skapar ju faktiskt förutsättningar för att det lättare kan gå åt helvete , men det är väl att leva!?
Jag skulle inte vilja sitta ensamen med ett kontorsjobb o fågelholk nånstanns .
Vad är det för liv?

Det blir bara så jävla tungt i bland bara .
Jag satt o räknade på vår ekonomi o det är skrämmande med facit i hand va mkt pengar det går på ett år .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Skytten

• Skåne
« Svar #75 skrivet: 07 feb-10 kl 14:55 »
Lätt att vara efterklok, men ibland är försäkringar bra att ha.

Iselin

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 07 feb-10 kl 15:19 »
Nee så roligt ska vi inte ha det !  ;D
Javisst ärd et så .
Man skapar ju faktiskt förutsättningar för att det lättare kan gå åt helvete , men det är väl att leva!?
Vad är det för liv?

Det blir bara så jävla tungt i bland bara .
Jag satt o räknade på vår ekonomi o det är skrämmande med facit i hand va mkt pengar det går på ett år .
ja,det är skillnad på 84.000kr i fasta utgifter och 216.000kr i fasta utgifter varje år.
84.000kr i fasta utgifter varje är= 7.000kr/månad
216.000kr i fasta utgifter varje år= 18.000kr/månad.
PLUS alt övrigt såsom äkarbesök,vetrinärbesök osv..

viss skillnad anser iafal jag.

Bullerybo

• Närke
« Svar #77 skrivet: 07 feb-10 kl 15:59 »

Javisst ärd et så .
Vad är det för liv?

Håller helt med. Jag har aldrig haft en så välplanerad ekonomi som när jag var student och bodde i hyresrätt. Inkomsten var visserligen låg men det fans liksom INGA oförutsedda utgifter.

MEN det betyder ju inte att jag vill leva så resten av livet. Sitta i en hyrestvåa och ruttna bort i betongen... livet handlar om mer än vem som har mest pengar på banken.

Sedan jag lärt mig skapa nya pengar är jag inte längre lika rädd för utgifter. Tycker att det optimala är att vara i en situation där man kan påverka både sina utgifter OCH sina inkomster och det kunde jag inte som student.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #78 skrivet: 17 feb-10 kl 13:16 »
Lätt att vara efterklok, men ibland är försäkringar bra att ha.
Jag har en massa försäkringar på både djur hus barn bil båt moppe mm mm MEN försäkringarna täcker inte alltid.

Även om man inte har djur som kan kosta så kan ju alla få hål i en tand eller råka bita sönder en tand o det kostar multum att gå till tandläkaren i dag .
J*a ockrare !!

Skytten

• Skåne
« Svar #79 skrivet: 17 feb-10 kl 13:21 »
Visst är det fördjävligt dyrt att gå till tandläkaren. Jag har mina tänder kvar trots att jag inte varit hos tandläkare på 25 år.  En fattas dock, den drog jag ut själv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser