Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reklam om vår honung  (läst 16072 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Reklam om vår honung
« Svar #60 skrivet: 08 feb-10 kl 10:26 »

Abigail

« Svar #61 skrivet: 08 feb-10 kl 10:37 »
Det hade ju kunnat vara käckt för mig som inte har någon slunga, men med medelskördar i området under 30 kg så krävs det en väldans massa samhälle för att komma upp i 500 kg. Återtag funkar inte för oss hobbyodlare då ju. Med andra ord så är det företag som det SBRägda företaget vänder sig till med sitt återtag.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #62 skrivet: 08 feb-10 kl 10:48 »
Du kan säkert hitta någon biodlare i närheten med en slunga som du kan låna. Slungan används ju bara några dagar om året, så det är en stor investering i förhållande till hur mycket den används. Alltså är det smart att samarbeta kring slungan!

Själv har jag fått morfars gamla utrustning, inklusive slunga, så när jag gjort i ordning i källaren så att man kan slunga där tänkte jag erbjuda biodlare med få samhällen att använda min slunga, mot att jag får lite honung. Det är en bra affär för alla parter tycker jag, förutsatt att man är noga med att kolla efter sjukdomar så att man inte sprider något otrevligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 08 feb-10 kl 10:50 »
Jag kanske inte klarar 500 kg gränsen med mina 15 samhällen, men man måste nog sätta en gräns för lönsamheten. Det kostar att ta emot småskvättar.
Man kan gå samman och leverera t ex. Frågan är då vad som skall stå på etiketten. Kanske bilda en ekonomisk förening med andra odlare i närområdet och leverera gemensamt.
Ha en hemsida för föreningen med föreningens namn och referens på burken och ha konsumentkontakt via föreningen. Man får vara innovativ och hitta lösningar.

Curt

« Svar #64 skrivet: 08 feb-10 kl 11:21 »
Allt finns att läsa här!
Om jag sålde 500 kg honung, i 28 kg kärl, till HF 2009 så fick jag 25.80 per kg. Det betyder 18.06 kronor för innehållet i en 700g burk. Genom att läsa HF´s prislista för återtag, kan man bilda sig en uppfattning om HF´s processkostnader. Är inte 25.80 ett väldigt dåligt pris för honung?

ersam

• -
« Svar #65 skrivet: 08 feb-10 kl 12:09 »
Undrar vad HF betalar för importen?  ???

Förs det någon diskussion inom SBR (svenska hobbybiodlare) varför man äger ett företag som verkar satsa på försäljning av importhonung? Finns det några ägardirektiv om detta? Troligen så är ju vinsten högre men en ideell intresseförening för hobbybiodlare borde ha andra prioriteringar.

Tobbe4u

« Svar #66 skrivet: 08 feb-10 kl 17:26 »
Förstår att det kan vara jobbigt med återtag om man ej kommer upp i volymer.
Jag funderar på om inte jag skulle kunna erbjuda denna tjänst även för mindre volymer om intresse finnes.
Jag kan ochså erbjuda egen etikett då vi gör etiketter i mindre upplaga själva.
Våra lokaler är registrerade och ok för volymer över 1000 kg
Så vad jag förstår skulle det inte vara något problem.
500 grams burkar använder jag i min egen produktion så det har jag till vettigt pris.
Min tapputrustning har en bra kapacitet.
Jag tycker nog att du själv skall fin sila och kristalisera honungen så att det blir din Honung och inte min.
Kan naturligt vis fixa det men då mister honungen enligt mig mycket av sin personlighet.
Jag befinner mig i Tämta mellan Borås och Vårgårda.

Hör gärna av dig om du tycker det låter intressant så kan vi diskutera upplägg och se om vi bägge finner det intressant.

Torbjörn Jacobson   0708-666844
www.skogshonung.se

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 09 feb-10 kl 20:28 »
Lika som bär.

Precis vad jag misstänkte ... hittade allt detta i en ICA butik.
Notera att den högra burken med importhonung från HF har inget alls märkt om IMPORT även om det står finstilt i innehållet: EU och icke EU honung.
Som konsument är det lätt att ta fel då första texten man ser är Svensk Honungsförädling ...

Det fanns både 350g och 700g parvis lika felmärkta. Notera 350g burkens kvalitetssäkrade etikett (sigill) ...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 09 feb-10 kl 20:31 »
Jag vill minnas att jag sett till en felmärkning till från HF i en annan butik .. men hade inte med telefonen, den skall publiceras så fort jag kommer på var ...

Samtliga burkar var märkta 07 Bäst före 2011-11-19 eller 09 och de skiftade i färg på samma sätt som på bilderna.
« Senast ändrad: 09 feb-10 kl 20:44 av Sten-Åke Lindell »

klarre

• Södermanland
« Svar #69 skrivet: 09 feb-10 kl 21:07 »
Bra information Sten-Åke.

Men tror Ni att det här är en fel märkning, jag tycker att det här känns som något som är satt i system. Jag tycker inte att är så troligt att HF av misstag har tryckt felaktiga etiketter som dom av misstag har satt på en burk. Som dom sedan har sålt till en butik utan att någon ska ha sett att den är felmärkt.  Förövrigt så är det ju rätt så troligt att dom får sälja mer med en sådan här etikett, vilket får mig ännu mer tro att det inte är ett misstag. Jag tror att HF kommer ta bort import informationen på etiketterna om import honungen är uppblandad med svensk honung.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 09 feb-10 kl 21:20 »
Men då är det missvisande. Då kan man blanda 10% Svensk och 90% icke EU och sälja som Svensk, skulle det vara tillåtet?

klarre

• Södermanland
« Svar #71 skrivet: 09 feb-10 kl 21:24 »
Visst är den missvisande, jag mailar HF och frågar dom om det är ett misstag eller om det är satt i system.

klarre

• Södermanland
« Svar #72 skrivet: 09 feb-10 kl 21:32 »
Då har jag mailat frågan till HF.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 10 feb-10 kl 06:13 »
Visst är den missvisande, jag mailar HF och frågar dom om det är ett misstag eller om det är satt i system.

Man kan ju bara gissa vad HF svarar på en sådan ledande fråga. Eftersom min egen honung är slut så får jag köpa SBR burkar i butiken just nu ...
På hyllan fanns bara HF burkar av olika slag (import), plus lite annan import. Men på golvet i raden brevid i en liten papplåda låg det SBR burkar.
Det fanns inte plats på hyllan. Butiken hade inte ens packat upp SBR burkarna, och så har det varit länge. Men det kändes som om den andra honungen prioriterades.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 10 feb-10 kl 07:39 »
Får man sprida lite reklam för svensk hopnungsproduktion, det här klippet gillar jag.
Biodling

klarre

• Södermanland
« Svar #75 skrivet: 10 feb-10 kl 17:27 »
Svaret kom från HF idag:

Vår importerade honung kommer/skall saluföras med etikett märk ”Importerad”, det du/ni kan se i butiker är från produktion tidigare i höstas, då det under en period fanns etiketter utan denna märkning, vilket var olyckligt men detta är som sagt nu åtgärdat.

Som du/ni säkert känner till är det inget märkningsfel att inte märka burkarna med ordet importerad, dock anser vi att tydligheten gentemot konsument för att undvika ev. missförstånd är viktigt.

Jag hoppas att jag med dessa rader gett dig/er svar på frågeställningen? Du får gärna höra av dig om du vill ha ytterligare förtydliganden.

Så det verkar som att jag hade fel i mina spekulationer att det här var satt i system.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #76 skrivet: 10 feb-10 kl 17:45 »
Eller också hoppades de på att inte alltför många skulle protestera, och att många i okunskap skulle tro att de köpt svensk honung, men att det tyvärr (för deras del) fanns alltför många uppmärksamma konsumenter som protesterade, och därför har de nu backat och gör om etiketterna. Den förklaringen tror jag mer på än deras egen förklaring att de plötsligt kommit på att tydlighet mot konsumenten skulle vara viktigt (för dem).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #77 skrivet: 10 feb-10 kl 18:30 »
Var på ICA i Storfors idag, där kostar 500 ggr Dalslandshonung 44,90,
glömde notera  priset på den importerade "Mantorpshonungen"

Får försöka kolla priset i Karlskoga någon dag också.

Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 10 feb-10 kl 18:36 »
Svaret kom från HF idag:

Som du/ni säkert känner till är det inget märkningsfel att inte märka burkarna med ordet importerad, dock anser vi att tydligheten gentemot konsument för att undvika ev. missförstånd är viktigt.

Jag tycker denna attityd hos HF går helt emot vad medlemmarna tycker. Vad har vi för j***a ägare i HF som inte agerar när SBR och medlemmarna faktiskt är i majoritet.

Det gör bara att SBR får det ännu svårare i framtiden, allt detta visar hur otroligt svagt SBR och medlemsinflytandet är.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #79 skrivet: 12 feb-10 kl 19:37 »
Citera
Man kan gå samman och leverera t ex. Frågan är då vad som skall stå på etiketten. Kanske bilda en ekonomisk förening med andra odlare i närområdet och leverera gemensamt.
Ha en hemsida för föreningen med föreningens namn och referens på burken och ha konsumentkontakt via föreningen. Man får vara innovativ och hitta lösningar.

Exakt detta har vi gjort i Norrköping. Vi hoppas kunna samarbeta kring alla de frågor där SBR och BF inte räcker till. Ett kooperativ för biodlare som vill mer än bara vara hobby men som inte heller vill "vara stora för sig själva" (om ni förstår hur jag menar) kan man säga.  En sak i taget såklart dock. I dagsläget leasar vi bikupor men har som mål att kunna leasa ut till medlemmar. Vi använder oss av ett lokalt legoslungningsföretag (med "återtag") som vi försöker stötta på olika sätt eftersom vi tror på konceptet.

Vårt kooperativ behöver inte vara regionalt skall sägas. Om andra i landet vill skapa likvärdiga systeravdelningar är det välkommet. Ju fler desto bättre för då kan vi samarbeta och få bättre ekonomi gällande marknadsföring, export, produktutveckling osv. I förlängningen kanske verksamheten kan växa så att kooperativet ekonomiskt kan hjälpa igång legoslungningsverksamheter till exempel? Vi har idag bland annat kontakter med mjödtillverkare och pollenuppköpare. Planer på en hemsida om honung finnes också. Varför köra solo när man kan hjälpas åt? :)

Jag har legat lågt med detta eftersom vi bara är i startgroparna än så länge men eftersom denna eminenta tråd kom upp så tänkte jag att det kanske är värt att nämna. :)

« Senast ändrad: 12 feb-10 kl 21:54 av Vargalyster »
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 1 användare
LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser