Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Reklam om vår honung  (läst 16095 gånger)

Sten-Åke Lindell

• Gäst
SV: Reklam om vår honung
« Svar #40 skrivet: 07 feb-10 kl 17:06 »
Här är axfoods gamla lista på produkter. Senaste butiken via Axfood Willys i Rissne hade inte en enda burk Svensk honung, pallvis med import via HF och egenimport. 30:-/700g

ersam

• -
« Svar #41 skrivet: 07 feb-10 kl 17:11 »
Ett problem tycker jag att etiketten är väldigt rörig. Till och med min fru som ju drog igång här hemma kom dragandes med en burk importhonung - i tron att det var svensk.

Kanske man skulle ha biet och slingan förbehållet svensk honung? Så kan jag ompröva mitt ställningstagande.

Skytten

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 07 feb-10 kl 17:28 »
Ett problem tycker jag att etiketten är väldigt rörig. Till och med min fru som ju drog igång här hemma kom dragandes med en burk importhonung - i tron att det var svensk.

Kanske man skulle ha biet och slingan förbehållet svensk honung? Så kan jag ompröva mitt ställningstagande.

Ja mönsterskydd är viktigt idagens värld, och  om man nu får använda en liknande etikett, då undrar jag vem som står bakom importen?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 07 feb-10 kl 17:38 »
Kolla noga på HF's egen bild av sina sorter och den enskilda burken med import jag satte upp.
På HF's samlingsbild förekommer inte "Importerad" på etiketten.

ersam

• -
« Svar #44 skrivet: 07 feb-10 kl 17:39 »
Märkte precis detsamma:
http://www.svenskhonungsforadling.se/2/1.0.2.0/40/1/

(:)

TILLÄGG: Och detta företag ägs av SBR.  :P

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 07 feb-10 kl 17:43 »
Jag skall nog inte vara med i tråden längre, jag blir bara upprörd! Ägs HF av SBR & LRF med rykten om inslag av Danisco?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 07 feb-10 kl 18:52 »

ersam

• -
« Svar #47 skrivet: 07 feb-10 kl 19:09 »
Efter att vi blivit "lurade" här hemma och råkat köpa importhonung skrev jag och reklamerade. De har inte svarat.  >:(

Curt

« Svar #48 skrivet: 07 feb-10 kl 19:13 »

När jag står på marknader och säljer min egen honung upplevs det som positivt av kunderna att jag har profilerat min egen honung med tydlig angivelse om varifrån den kommer med egen etikett, tydligt angiven ursprungsort och allt annat som behövs. Ja, en reklambyrå har hjälpt mig med etiketten, det kan behövas proffs till sånt.

Samma sak märker jag på närbelägen MAXI-butik, där en lokal biodlare säljer sin egen honung under egen etikett som tydligt talar om lokal-odlat, det omsätts betydligt fler av hans burkar än den alldeles bredvid stående SBR-burken. Bra för honom.
Vad sägs om TV-reklam, mycket tydligare skyltning i butik, annonser i mat-tidningar, medverkan i de allehanda matlagningsprogram som nu förekommer i varenda kanal etc. (Dessa tips från min sida är helt gratis...!!!)
På en marknad ser kunden biodlaren som saluför sin honung. Det är mycket bra.
Ordet lokal-odlat eller närproducerat ligger i tiden. Det använder jag tillsammans med SBR-etiketten.
Reklam i TV är säkert bra men kostar fruktansvärt mycket. Så är det tyvärr med annonser i dagstidningar också. Specialtidningar skall vi inte prata om, kolla deras sidpriser så får ni se.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #49 skrivet: 07 feb-10 kl 19:24 »
Vi skall inte underskatta värdet av ett varumärke som SBR-etiketten. Det är faktiskt 91 år gammalt och känns igen av väldigt många människor. Det kan kanske vara roligt att ha egna fantasifoster på honungsburkarna, men jag tror inte att dessa säljer bättre än "slingan". För övrigt så finns det en hel del PR-material att tillgå hos SBR, både vad det gäller nyttighet och ekonomi.
Nedanstående inlägg hade jag som insändare i senaste numret av
Bitidningen, vilket ganska tydligt talar om vad jag tycker om SBR-etiketter
som vi kan köpa.

”Vi medlemmar får efter godkänd honungsbedömning möjlighet att
köpa etiketter med SBR emblemet.
Jag har funderat på om det verkligen är så bra att SBR ska tillåta att vi
medlemmar får utnyttja SBR:s varumärke som vi gör idag.
Jag ifrågasätter starkt nyttan med honungsbedömningen då biodlaren
naturligtvis lämnar en av sina bästa burkar till kommittén som skall
godkänna honungen. Hur sedan resten av honungslagret ser ut är ju ingen som vet.
Jag har etiketter från SBR som kanske är 10 år gamla vilket jag inkonsekvent
nog använder trots att jag tycker det är fel.

Ett möjligt förslag är att det skulle stå tryckt på etiketter vilket år
honung blev bedömd.

Jag tycker alltså att SBR borde vara mer rädd om sitt varumärke, och
därför endast skall användas på honung som kommer från HF:s tappstation.

Det finns mycket trevliga etiketter att köpa för oss medlemmar från
redskapshandlarna till ett ganska rimligt pris om man nu inte kan göra sina egna
i datorn.
Hans Hultén”

« Senast ändrad: 07 feb-10 kl 19:27 av Hans Hultén »

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 07 feb-10 kl 19:26 »
//Ägarförhållande & Styrelse

Svensk Honungsförädling AB ägs av Sveriges biodlare och LRF:s utvecklingsbolag LEAB.

Majoritetsägare är Sveriges Bilodlares Riksförbund med en aktieandel på 45%.
LEAB har 39% och resten av aktierna är fördelade på distrikt, lokalföreningar och enskilda biodlare.

Styrelseordförande: Gösta Rappe
Styrelseledamöter: Matias Köping, SBR och Christoffer Rinman, LRF.

Suppleanter: Jonny Ulvtorp, SBR och Tomas Andersson, LRF

Bolagsstämma hålls varje år under september månad i Mjölby. //

I princip har SBR med sina medlemmar majoritet!

Curt

« Svar #51 skrivet: 07 feb-10 kl 19:33 »
Ägs HF av SBR & LRF med rykten om inslag av Danisco?
Danisco har inget ägande i HF längre.

Curt

« Svar #52 skrivet: 07 feb-10 kl 19:48 »
”Vi medlemmar får efter godkänd honungsbedömning möjlighet att
köpa etiketter med SBR emblemet.
Jovisst, fuska kan ju alla göra. Honungsbedömningen är trots allt en tredjepartsbedömning. Vem har kontrollerat honungen med egen etikett?
Samtidigt skall vi ha i minnet att ingen (eller i alla fall mycket få) biodlare kan vara säker på att det är honung i burken som säljs. Den analys som krävs för att visa att innehållet i burken uppfyller kraven i honungsdirektivet har vi inte råd med. Kunden litar på att det är honung om det står så på etiketten. Om man säljer "dålig" honung med SBR-etikett, så gör man så klart alla biodlarkollegor en björntjänst.

ersam

• -
« Svar #53 skrivet: 07 feb-10 kl 20:07 »
Danisco har inget ägande i HF längre.

Men det har varit så tidigare?

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #54 skrivet: 07 feb-10 kl 21:00 »
Om man säljer "dålig" honung med SBR-etikett, så gör man så klart alla biodlarkollegor en björntjänst.

Det är lite av det jag menar med mitt inlägg.
Hans

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 07 feb-10 kl 21:11 »
Även om etiketten i sig sedan gammalt står för godkänd honung av hög kvalitet eller någon annan honung och etikett vilken som helst så är det odlaren (konsumentansvarige) som är juridiskt ansvarig att lagstiftningen efterlevs.

Det är därför jag gång på gång tar upp bihusesynen som är kvalitetshöjande, den borde ingå i kravet på ha SBR etikett.
Prestationen borde vara mera än bara medlemskap och honungsbedömning.

Sedan har alla möjlighet att utnyttja Återtag men då minst 500 kg, då är det inget snack om kvaliteten.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #56 skrivet: 07 feb-10 kl 21:28 »
Om man säljer "dålig" honung med SBR-etikett
Hur är dålig honung ? Vad är det som definierar vad som är bra eller dålig honung ?  ???
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Curt

« Svar #57 skrivet: 08 feb-10 kl 09:19 »
Hur är dålig honung ? Vad är det som definierar vad som är bra eller dålig honung
Det enklaste svaret är väl att honungen inte uppfyller kundens förväntningar. Framför allt handlar det om renhet, partiklar i honungen, rostiga lock, kladd i gängorna osv. Det kan också handla om för hög vattenhalt som gör att honungen jäser. Grovkristalliserad honung som separerar i burken är inte heller god reklam för SBR-etiketten.

Abigail

« Svar #58 skrivet: 08 feb-10 kl 09:56 »
Sedan har alla möjlighet att utnyttja Återtag men då minst 500 kg, då är det inget snack om kvaliteten.

Vad menas med återtag?

Curt

« Svar #59 skrivet: 08 feb-10 kl 10:00 »
Finns det någon sida som visar SBR-etiketten
Så här ser den etikett som medlemmar i SBR kan använda. Den är inte speciellt lik den som HF använder. Den har ändrats lite genom åren. Förr stod det Äkta Svensk Honung. Honung i rött.
För många år sedan fick man som biodlare bara ett visst antal etiketter per samhälle. I dag kan man köpa så många man vill om man har ett godkännt honungsprov. Det är alltså viktigt att biodlaren är noggrann om han eller hon inte lämnar prov för bedömning varje år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

406 gäster, 1 användare
Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser