Vi skall inte underskatta värdet av ett varumärke som SBR-etiketten. Det är faktiskt 91 år gammalt och känns igen av väldigt många människor. Det kan kanske vara roligt att ha egna fantasifoster på honungsburkarna, men jag tror inte att dessa säljer bättre än "slingan". För övrigt så finns det en hel del PR-material att tillgå hos SBR, både vad det gäller nyttighet och ekonomi.
Nedanstående inlägg hade jag som insändare i senaste numret av
Bitidningen, vilket ganska tydligt talar om vad jag tycker om SBR-etiketter
som vi kan köpa.
”Vi medlemmar får efter godkänd honungsbedömning möjlighet att
köpa etiketter med SBR emblemet.
Jag har funderat på om det verkligen är så bra att SBR ska tillåta att vi
medlemmar får utnyttja SBR:s varumärke som vi gör idag.
Jag ifrågasätter starkt nyttan med honungsbedömningen då biodlaren
naturligtvis lämnar en av sina bästa burkar till kommittén som skall
godkänna honungen. Hur sedan resten av honungslagret ser ut är ju ingen som vet.
Jag har etiketter från SBR som kanske är 10 år gamla vilket jag inkonsekvent
nog använder trots att jag tycker det är fel.
Ett möjligt förslag är att det skulle stå tryckt på etiketter vilket år
honung blev bedömd.
Jag tycker alltså att SBR borde vara mer rädd om sitt varumärke, och
därför endast skall användas på honung som kommer från HF:s tappstation.
Det finns mycket trevliga etiketter att köpa för oss medlemmar från
redskapshandlarna till ett ganska rimligt pris om man nu inte kan göra sina egna
i datorn.
Hans Hultén”