Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Transportera kor  (läst 4231 gånger)

Tåkern

• Biolog, naturguide, grönsaksodlare och hönsmamma
    • Östergötland
    • NatuRus - Tåkerns Trädgård
Transportera kor
« skrivet: 20 jan-10 kl 13:12 »
Hej!

Jag planerar för att slakta en ko och en kvigkalv. Jag måste själv köra dem i en hästtransport. Jag undrar, är det ett måste att binda upp dem i transporten, eller är de lugnare om de är fria?? Har bara kört en gång tidigare, när vi köpte vår första ko. Hon var uppbunden. Kvigkalven är ännu ej van vid grimma och att vara uppbunden.

Tacksam för råd!

Malin

Tåkerns Trädgård - ekologiska grönsaker och ogräs, honung, höns och tuppar. Gårdsbutik och torgförsäljning.

Terese

• Gårdsmor, nu mera mor på riktigt!
    • Ångermanland
    • Min Blogg!
SV: Transportera kor
« Svar #1 skrivet: 20 jan-10 kl 22:36 »
Jag har bara erfarenhet av att köra mindre kalvar på ca 3 månader i hästtransport och de har varit för små att binda fast. Men då det handlar om större djur så skulle jag nog binda fast dem så att de inte ska kunna ställa sig tokigt och göra illa varandra.
Ett stycke Gårdsmor som numera är mor på riktigt!

http://gardsmor.blogspot.se/

nordtravare

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 20 jan-10 kl 23:38 »
knyt fast dum i grimma det går bra .Dom behöver inte lära sig först.

bo_i_dala

« Svar #3 skrivet: 21 jan-10 kl 09:05 »
Hej!
Ha djuren uppbundna i transporten!!
MVH

Fiat

• -
« Svar #4 skrivet: 21 jan-10 kl 09:56 »
Varför köra dom själv? Sist jag skickade 2st fick jag ett lastnings tilläg på 70kr /st detta missar du ju. Inga stora pengar men  ::)

Tåkern

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 21 jan-10 kl 17:24 »
Tack för tips...det skall nog gå bra, men det är alltid oroligt att transportera stora djur. Självklart vore det skönt att slippa själv, men slakteriet 13 mil bort är inte intresserade av att köra mina två fjällnära. Jag tar tillbaka dem också. Köttet är väl inget värt för dem, men för mig är det det bästa!
Tåkerns Trädgård - ekologiska grönsaker och ogräs, honung, höns och tuppar. Gårdsbutik och torgförsäljning.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #6 skrivet: 21 jan-10 kl 17:32 »
Det är ju bra om bommen fram går att sänka  :)

Jag röstar också på att binda upp.

Du har inte möjlighet att få hjälp av någon grannbonde att slakta dom hemma? Det är mig vetligen hiskeligt dyrt med återtag? Har iförsig inte provat slakta nöt, men häst på återtag blev jättedyrt  :o

Citera
det är alltid oroligt att transportera stora djur

*fniss* stora....  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

bo_i_dala

« Svar #7 skrivet: 21 jan-10 kl 20:07 »
Hej!

Återtag kostar runt 6 kr /kilo + moms, styckningen ungefär lika mycket, om ni undrar
mvh

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 21 jan-10 kl 22:15 »
Tack för tips...det skall nog gå bra, men det är alltid oroligt att transportera stora djur. Självklart vore det skönt att slippa själv, men slakteriet 13 mil bort är inte intresserade av att köra mina två fjällnära. Jag tar tillbaka dem också. Köttet är väl inget värt för dem, men för mig är det det bästa!

13 mil ?!?! Vart ska du köra dem ?
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Tåkern

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 22 jan-10 kl 10:39 »
Jag brukar slakta grisar på Blå kusten i Valdemarsvik, så de har jag kontakt med.

Det är mycket kött att äta själv, så det är bra att kunna sälja en del till marknadsmässigt pris, och vad är det för fjällnära kött tror ni?? Har med dem i KRAV också, sedan nya regeln samma pris för hela lilla gården med odling och djur.

Men, kvigan är till salu och jag hoppas slippa slakta henne, och då blir det nog hemmaslakt på kon. Jag brukar be snällt och "tära" på grannsämjan...vilken tur att det finns slaktkunniga personer!

Flärso

• Sådan man, sådan häst...
    • Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 22 jan-10 kl 23:20 »
Som nordtravare sa, de behöver inte lära sig först. Sen har ju kvigan sällskap av kon.
Själv var jag med om att en tjur jag körde i hästtransporten la sig ned, kändes ju i bilen, så jag fick stanna och slaka på uppbindningen, så att han inte skulle ha halsen i en konstig vinkel. Tjuren låg ända fram till slakteriet, en resa på 10 mil, men den gick bra.
En odlings- och naturintresserad man besatt av kålodling och all tids teknik, med förkärlek för långfärdskridskor och telemark

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 3 användare (1 dolda)
Biofilo, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser