Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isolera kompost med halm?  (läst 5321 gånger)

kbr

• Uppland
Isolera kompost med halm?
« skrivet: 19 jan-10 kl 20:30 »
Hej ska flytta till hus och äntligen ska jag få min kompost. Men när man köper hus så är inte plånboken så stor. Måste göra en billig isolerad kompost. Tänkte köpa cellplast men sedan kom jag på att jag kan få tag på halm borde det inte gå att lägga i väggarna på komposten? Hade tänkt mig 10cm eftersom jag tänkte bygga hela komposten i pallar. Det som oroar mig är att det kan bli fuktigt när snön lägger sig runt komposten vill inte att den ska börja ruttna inne från. Kan man lägga halmen i tunna påsar och sedan trycka ner den som isolering?

Snälla vad tror ni? Bygget måste börja snart.

/Karin

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Isolera kompost med halm?
« Svar #1 skrivet: 19 jan-10 kl 21:34 »
Jag tycker det är viktigare att (hushållsavfalls-)komposten håller ute skadegörare än att den är varm även på vintern. För kompostering av hushållsavfall bör komposten hålla ute råttor, möss, fåglar, rävar, grävlingar etc. Detsamma gäller latrin. En stadig plasttunna med måttligt stora ventilationshål fungerar bra, t ex med lock med hål i också (borra ca 10 mm). Regnvattentunna är tänkbar. Jag har själv funderat på att komplettera med halmisolering utanpå kompostbehållaren vintertid. Risken finns väl att möss bor i halmen och sen kanske kan ta sig in i behållaren. Hur skadligt detta är beror väl på, men man kan t ex få en population skadegörare som även går in i hus och äter upp delar av skörden. Annars klarar nog halmen en vinter. Sen kan du kompostera den, och sätta dit ny halm nästa vinter. Ännu bättre vore två behållare där den ena passar i den andra, och med halm i mellanrummet.

Ser nu att du tänkte bygga med (last?)pallar. Även sidorna? Det blir då knappast tätt mot t ex möss.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 jan-10 kl 21:46 »
Kompost av trä bör fungera, om den är skyddad mot skadedjur. Isoleringen behöver inte vara så märkvärdig, om komposten har viss storlek. Den kan minska i aktivitet vintertid. Jag har för mig att Norrtälje kommun har (hade?) en ritning på sin hemsida, ett hemmabygge de godkände.
« Senast ändrad: 19 jan-10 kl 21:48 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: 20 jan-10 kl 07:58 »
Vilket år som helst har jag tänkt att testa en idé som jag har om varmkompost.

Man tar två sådana där blåa plasttunnor, en av den större sorten, en av den mindre sorten som man kan spänna på ett lock på. Man kan då stoppa den lilla tunnan i den stora med någon lämlig isolering i mellanrummet. Jag kan tänka mig allt från sågspån, sådant där isolerskum som man köper på typ spray-flaska som expanderar/jäser kraftigt när man sprutar ut det, isolermattor av liggunderlagstyp (används inom mark och anläggningsbranchen atl. bygg tror jag).

För att få luftning i komposten så lägger man ner tunnorna och rullar runt lite.

Vad tror ni om denna idé?
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 20 jan-10 kl 10:30 »
Vilket år som helst har jag tänkt att testa en idé som jag har om varmkompost.

Man tar två sådana där blåa plasttunnor, en av den större sorten, en av den mindre sorten som man kan spänna på ett lock på. Man kan då stoppa den lilla tunnan i den stora med någon lämlig isolering i mellanrummet. Jag kan tänka mig allt från sågspån, sådant där isolerskum som man köper på typ spray-flaska som expanderar/jäser kraftigt när man sprutar ut det, isolermattor av liggunderlagstyp (används inom mark och anläggningsbranchen atl. bygg tror jag).

För att få luftning i komposten så lägger man ner tunnorna och rullar runt lite.

Vad tror ni om denna idé?

Stora tunnan ca 200 liter, lilla ca 100 liter? Kompostbehållaren rymmer då ca 100 liter? Det är lite nätt tilltaget för de flesta komposteringsbehov (samt för att hålla värmen?). Dessutom väger den ändå såpass mycket när den börjar bli full så det kan vara svårt att lufta den som du beskriver. Jag tror dessutom att kontinuerlig luftning är bättre.

Men för all del, om man ser det som en behållare för att behandla hushållsavfall i under ett par månader, tills det inte är lika attraktivt för skadegörare, så att det sen kan läggas i annan enklare kompostbehållare, så är det väl tänkbart.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 20 jan-10 kl 13:13 »
Största fördelen med cellplast är att den är nästan okänslig för fukt, med halm så är risken att även isoleringen blir komposterad... och mineralull och de flesta andra isolerings material suger åt sig fukt som en tvättsvamp ungefär och fuktmättad isolering isolerar väldigt dåligt.

Själv har jag tänkt att bygga för hushållsavfall men att då sätta ihop en "kub" av plyfaskivor och invändigt limma fast XPS-isoleringskiva, cellplast XPS tar ju åt sig maximalt 0,7% vatten efter 28 dagars nersänkning.

Numera bygger man ju hus med SIPS-element som då är två plywoodskivor med limmat cellplast emellan så det borde ju gå att få ganska stadigt men utan att det kostar "skjortan".

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 20 jan-10 kl 13:35 »
Har man villa med tomt så är det bara att göra komposten större, så slipper man krångla med isolering.
Jag skulle tro att förmultningsprocessen ändå avtar ner till noll en sån här vinter, om det inte är extremisolerat.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #7 skrivet: 20 jan-10 kl 14:19 »
Lilla tunnan 120 liter Diam. 45cm. Höjd. 82cm

Stora tunnan 210liter Diam.58cm.Höjd.98cm 

Den stora tunnan har alltså 13 cm större diameter och är 16 cm högre. Det fördelar sig rätt väl på isoleringen runt om... 6,5 cm på mantelytorna och 8 cm vardera i botten och lock. Att den kan bli lite tung att resa på är dock ett obestridligt faktum, men det går väl att lösa mha en krok och en talja.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

BengtF

« Svar #8 skrivet: 20 jan-10 kl 20:14 »
Här kommer nya idéer från en gammal man.
Forskning under 1900-talet visar klart och tydligt att kompostera i hög (eller behållare) är slöseri med energi.
Alltså: Låt avfallet frysa under vintern.  När våren kommer blandar du avfall och jord i förhållande 1:1.   Sen odlar du i detta. Exempelvis potatis eller jordärtskocka. Ser du till att vattna ordentligt har du chans på bra skörd.  Din kompostering har utvecklats från en växthusgaskälla/miljöbov  till en dioxidfälla som är gynnsam för miljön.
Min försöksodling från förra sommaren finns dokumenterad.   

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 20 jan-10 kl 21:47 »
Min försöksodling från förra sommaren finns dokumenterad.   

Nu skrev du det för femte gången eller nåt. ;) Var?

BengtF

« Svar #10 skrivet: 21 jan-10 kl 13:47 »
Hej Ulric!
Skickat per post till Petter.
Skickat per e-post till johan@jails.se.
Vill du ha ett eget så säg bara till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser