Vilka raser som blir ens favoriter beror väl lite på vad man själv har för personlighet

Ska man generalisera så tycker jag att det några varit inne på tidigare att tunga raser är lugnare, stämmer för det mesta. Detta gäller även de tunga dvärgraserna.
Jag tycker också att de flesta prydnadsraserna är betydligt lättare att få tama även om dom inte alltid är så lugna och sävliga i sin läggning.
Lätta raser och lantraser är i mitt tycke aktivare, något stimmigare och inte lika tama och sociala.
MEN alla regler har undantag och vissa raser faller utanför "ramen"
Har man "vilda" barn tycker jag att en stor tung ras kanske är det bästa. Dom är ofta lugna och tål lite hårdare tag och kramar

I detta fallet skulle jag föreslå Brahma, Orpington, Stor Kochin eller kanske Wyandotte
Har man barn som är lite försiktigare i sin läggning kanske en mindre ras är mer lämplig då den inte är så stor och "hotfull". Försiktigare barn kanske också uppskattar att titta på håll mer än att klappa och krama

Här kanske Silkeshöns, Chabo, Dvärg MES (Modern Engelsk Stridshöna som är mycket snällare än namnet gör gällande), Benbefjädrade, Dvärg Kochin eller Antwerpen Skägghöns är ett bättre val.
Vilka raser som är mest lämpliga till en barnfamilj beror med andra ord mycket på vilka ungar man har

En kompis lillgrabb körde en hel sommar runt med deras Brahma tupp på flaket på trehjulingen. Tuppen älskade det och kom springande till grabben så fort han kom ut. Tuppen och grabben grävde i sandlådan tillsammans gjorde massor av andra grabbiga saker tillsammans på gården

Dom var ett riktigt radarpar

Dottern i huset som är av den mer blyga typen har aldrig visat något intresse för hönsen men blev en stor hönsfantast när det flyttade in en trio Antwerpen skägghöns på gården. Hon tyckte Brahmorna var stora och läskiga men bara älskade de små Skäggisarna även om dom är mycket tuffare och busigare i sitt sätt än dom snälla lugna Brahmorna.
Lycka till i valet av hönsras eller varför inte hönsraser