Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilka höns är trevligast?  (läst 6235 gånger)

Bullerybo

• Närke
Vilka höns är trevligast?
« skrivet: 15 jan-10 kl 17:24 »
En nybörjarfråga:

Funderar på att skaffa höns och vill gärna ha en ras med socialt och lättsamt humör (för att vara höns) så att de kan få gå ute utan att barnen blir skrämda osv. Själva äggproduktionen är av underodnad betydelse i det här fallet.

Det är också en fördel om de inte är så rymningsbenägna, men det kanske alla höns är i samma utsträckning?

Troy McClure

• Västmanland
SV: Vilka höns är trevligast?
« Svar #1 skrivet: 15 jan-10 kl 17:27 »
Hedemorahöns upplever jag vara lite sådär lagom och lätthanterliga på många sätt. De är tåliga, ser ut som höns gör på bild, lägger fina ägg, samt är lätta att få tag på. Höns i allmänhet rymmer väl inte så mycket. Hur som helst går de ju tillbaka till hönshuset om kvällen. :)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 15 jan-10 kl 17:30 »
dvärgkochin.... fina trevliga lagom stora och finns i många färger...
Fjäderfän och kaniner

Oggy

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 15 jan-10 kl 17:43 »
Silkeshöns, de är mycket nyfikna o vill gärna vara med när saker händer och de kan inte flyga så bra så brukar räcka med ett lågt staket och så är de ju väldigt söta :)

grimbart

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 15 jan-10 kl 17:44 »
är du säker på att det inte är ankor du vill ha ;)
Fjäderfän och kaniner

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 15 jan-10 kl 17:47 »
Har hört att MES ska vara bland de raser som blir tamast. Söker efter såna själv just nu...
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

grimbart

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 15 jan-10 kl 17:50 »
Benbefjädrade (Sabelpoot) är riktigt vackra, porslinsfärgade...
Fjäderfän och kaniner

Lövbacken

• Västmanland
« Svar #7 skrivet: 15 jan-10 kl 18:23 »
Jag har ju bara erfarenhet av EN ras än så länge och det är Hedeomra, och jag är i alla fall mycket nöjd än så länge, lugna fina och trevliga. Jag har tre barn, 3,5 och 7 år och alla får komma in och mata, ingen av hönsen blir hysteriska och tuppen är snäll.

Men jag tror höns är lika olika som människor, alla har olika personligheter, sen är det klart att det kan finnas raser som är "hispigare" än andra.

Något som jag läste om innan jag skaffade höns var att tunga raser vanligtvis är lugnare än lättare raser.
3 barn, make, stor gård och Hedemorahöns, beviljad genbank 090814, 17 hönor och 4 tuppar =)

Bullerybo

• Närke
« Svar #8 skrivet: 15 jan-10 kl 18:30 »
Jo jag vill ha myskankor som käkar trädgårdssniglar...*S* Men vi har ingen damm så de skulle nog inte trivas här.

Hönsen får vara hur fula som helst bara de är inte är otrevliga mot folk.

fia65

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 15 jan-10 kl 18:30 »
Det stämmer när det gäller dom stora tunga raserna. Dvärgcochin är en jätte trevlig ras oxå, lätt att få tama. Jag själv är väldigt förtjust i brun lohman, det är ju ingen ras men lätt att få tam och sociala. :) :)

Mvh Fia.
lohman, dv cockin, sabelpoot, blandraser, wyandotte, stor vit wyandotte, kennel.

Brandkårsskogen

• NV Skåne
    • Skåne
    • Brandkårsskogen
« Svar #10 skrivet: 15 jan-10 kl 18:41 »
Måste slå ett slag för Brahman som är väldigt lugn, personlig, ruvar gärna fram kycklingar och är väldigt fin! Även om de kan vara och se komiska ut :P...
Brahma: guld blå- & svartbandad
MES dvärg: svart & blå guldbröstad

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #11 skrivet: 15 jan-10 kl 19:46 »
Vilka raser som blir ens favoriter beror väl lite på vad man själv har för personlighet :D
Ska man generalisera så tycker jag att det några varit inne på tidigare att tunga raser är lugnare, stämmer för det mesta. Detta gäller även de tunga dvärgraserna.

Jag tycker också att de flesta prydnadsraserna  är betydligt lättare att få tama även om dom inte alltid är så lugna och sävliga i sin läggning.

Lätta raser och lantraser är i mitt tycke aktivare,  något stimmigare och inte lika tama och sociala.

MEN alla regler har undantag och vissa raser faller utanför "ramen"

Har man "vilda" barn tycker jag att en stor tung ras kanske är det bästa. Dom är ofta lugna och tål lite hårdare tag och kramar ;) I detta fallet skulle jag föreslå Brahma, Orpington, Stor Kochin eller kanske Wyandotte

Har man barn som är lite försiktigare i sin läggning kanske en mindre ras är mer lämplig då den inte är så stor och "hotfull". Försiktigare barn kanske också uppskattar att titta på håll mer än att klappa och krama ;) Här kanske Silkeshöns, Chabo, Dvärg MES (Modern Engelsk Stridshöna som är mycket snällare än namnet gör gällande), Benbefjädrade, Dvärg Kochin eller Antwerpen Skägghöns  är ett bättre val.

Vilka raser som är mest lämpliga till en barnfamilj beror med andra ord mycket på vilka ungar man har ;) En kompis lillgrabb körde en hel sommar runt med deras Brahma tupp på flaket på trehjulingen. Tuppen älskade det och kom springande till grabben så fort han kom ut. Tuppen och grabben grävde i sandlådan tillsammans gjorde massor av andra grabbiga saker tillsammans på gården ;) Dom var ett riktigt radarpar ;D Dottern i huset som är av den mer blyga typen har aldrig visat något intresse för hönsen men blev en stor hönsfantast när det flyttade in en trio Antwerpen skägghöns på gården. Hon tyckte Brahmorna var stora och läskiga men bara älskade de små Skäggisarna även om dom är mycket tuffare och busigare i sitt sätt än dom snälla lugna Brahmorna.

Lycka till i valet av hönsras eller varför inte hönsraser ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ingegärdsgårn

« Svar #12 skrivet: 15 jan-10 kl 19:52 »
Jag tänker också skaffa höns. Var ute o körde på småvägar och plötsligt fick jag tvärbromsa framför ett hus. En tupp med sina höner skulle hem igen. Det såg ut som hönorna hade mamelucker. Vad kan det vara för ras? De var fullständigt bedårande.

grimbart

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 15 jan-10 kl 19:53 »
ja varför inte 5 olika hönor ... lite roligare att döpa de då..
Fjäderfän och kaniner

Lina W

• Ångermanland
« Svar #14 skrivet: 15 jan-10 kl 20:20 »
Helt klart Dvärg Kockin, det är oftast väldigt lätta att få tama. Jätte charmiga och lätta att få tag på. Ruvar gärna och är bra mammor och värper helt okej. Trots att jag har flera andra häftiga raser så klappar mitt hjärta mest för mina dv kochisar....
Lappgetter, Värmlandsfår, Dv Kochin, Vaktlar och en riktig bruksschäfer.

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #15 skrivet: 16 jan-10 kl 08:32 »
orpington är de bässta höns jag har haft.
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #16 skrivet: 16 jan-10 kl 08:54 »
ja varför inte 5 olika hönor ... lite roligare att döpa de då..

Himla bra råd om man vill ha höns bara för att ha höns liksom. Har man barn så kan ju barnen få kika i böcker och välja ut SIN höns då oxå.
Dessutom så blir det en väldigt vacker flock !

Här några raser som jag har goda erfarenhete av: Sussex både stor och dvärg, Rhode Island dvärg, Orpington dvärg.

"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Bullerybo

• Närke
« Svar #17 skrivet: 16 jan-10 kl 09:44 »

Himla bra råd om man vill ha höns bara för att ha höns liksom. Har man barn så kan ju barnen få kika i böcker och välja ut SIN höns då oxå.
Dessutom så blir det en väldigt vacker flock !

Här några raser som jag har goda erfarenhete av: Sussex både stor och dvärg, Rhode Island dvärg, Orpington dvärg.

Följdfrågan blir då: finns det raser som inte trivs ihop? Blir det problem om några höns är mycket mindre än de andra? Av vilken sort bör man ha tupp om man har olika raser på hönorna?

Bullerybo

• Närke
« Svar #18 skrivet: 16 jan-10 kl 09:49 »
Jo jag vill ha myskankor som käkar trädgårdssniglar...*S* Men vi har ingen damm så de skulle nog inte trivas här.

Hönsen får vara hur fula som helst bara de är inte är otrevliga mot folk.

Efter att ha läst på lite mer om myskankor är vi nu helt inne på att ha ett par sådana också. Vilken trivsam anka!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #19 skrivet: 16 jan-10 kl 12:01 »
Följdfrågan blir då: finns det raser som inte trivs ihop? Blir det problem om några höns är mycket mindre än de andra? Av vilken sort bör man ha tupp om man har olika raser på hönorna?

Jag har aldrig upplevt att olika raser inte trivs med varann, däremot kan ju olika individer otrivas med varann, men det är ju en helt annan femma och inget stort problem i småflockar, iaf har inte jag upplevt det som nåt problem.
Är det stor skillnad på rasernas storlek bör man ha tupp av en av de mindre ras så man inte riskerar att hönor skadas under "kärleksakten".
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

Dela detta:

* Inloggade just nu

550 gäster, 3 användare
långfot, Nannanas, Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser