Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tjurkalvar över betessäsongen?  (läst 11087 gånger)

Mårten Swärd

• Gäst
Tjurkalvar över betessäsongen?
« skrivet: 14 jan-10 kl 13:17 »
Hejsan
Kan ev låna/arrendera in några ytterligare hektar betesmark framöver och funderar på om man skulle slå till på det i syfte att "låsa" upp den så ingen annan arrenderar dom, kan ju vara bra för framtida behov menar jag.. Men jag behöver ju ha något som betar av markerna också, våra nuvarande djur räcker nog inte till för dessa hektar också.

Det jag funderade på var att köpa in två tjurkalvar från någon närliggande mjölkgård och ha i vår och fram över betessäsongen.. Men det finns ett antal frågor jag skulle behöva ha svar på innan jag spinner vidare på planen.

• Antar att flertalet mjölkbönder säljer av med tjurkalvarna till slakt så fort de får göra det.. Hur stora är de då ungefär, i kilo räknat?
  • Hur länge behöver man utfodra dem med mjölkersättning innan de kan äta grovfoder?
  • Ungefär hur mkt mjölkersättning sätter de i sig per dag/kalv?
  • Om man nu skulle köpa kalvar i februari/mars, hur mkt kan man räkna med att de väger i slutet av september/oktober? De kommer ha tillgång till naturbete och efter vallskörden så blir det efterbete på vallen..

Som vanligt förstår jag ju att det inte finns några exakta svar, allt beror ju naturligtvis på en massa förutsättningar.. Men bara på ett ungefär, så man har NÅGON form av siffror att räkna med.

Jonte P

SV: Tjurkalvar över betessäsongen?
« Svar #1 skrivet: 14 jan-10 kl 14:30 »
De flesta mjölkbönder säljer iväg sina tjurkalvar som spädkalvar till någon annan som föder upp dem till slakt. En mjölkrastjur är väl i regel slaktmogen vid arton-nitton månaders ålder. En del mjölkraskalvar slaktas som mellankalvar vid sju-åtta månaders ålder.

Grovfoder kan kalvarna börja äta redan när de är några veckor gamla men deras huvudsakliga näringsintag måste komma från mjölk / mjölkersättning de första månaderna. Vid ca tre månaderrs ålder klarar de sig på enbart grovfoder och kraftfoder. Efter sex månader går det bra med bara bete / grovfoder men om det är tjurar och man vill att de ska växa fort behöver de ha kraftfoder även när de är äldre.

En eko-mjölkraskalv sätter i sig ca 400 liter mjölk under sina första tre månader.

Hur mycket de väger i slutet av sept - okt beror på så många faktorer så det tänker jag inte ens försöka gissa. Det är dock ganska klart att det inte är någon idé att släppa ut små mjölkrastjurkalvar på bete och sedan slakta dem följande höst. Eller tänkte du behålla dem över vintern och slakta året efter?

Hur som helst skulle jag hellre välja stutar eller kvigor om du vill ha dem på bete. Obetäckta, lite äldre kvigor som du kan slakta på hösten om du inte har möjlighet att ha dem över vintern kanske kan vara något?

(Natur)betet växer som mest på våren när kalvarna är små så det är stor risk att det hinner växa ifån dem och då blir tillväxten på djuren verkligen inte bra.

Det var lite av mina funderingar...
Ekologisk småbrukare med lantraser (rödkullor, fjällnära, gutefår, ölandsgäss & åsbohöns)

bo_i_dala

« Svar #2 skrivet: 17 jan-10 kl 13:32 »
Hej!
Enklast är om du kan köpa redan avvanda djur på våren, ev 8-12månaders ungdjur!

Vad dom ökar på en sommar är svårt att sia om men mina köttraskalvar ökar ca 1000 gram/ dygn från födsel till slakten vid 20-24 månaders ålder.
Jag är ekologiskt certifierad, ger fri tillgång på ensilage, ingen spannmål, lösdrift utomhus med ligghall.

mvh

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 mar-10 kl 12:08 »
Efter X antal pilsner med grannbonden igår kväll så är jag trots allt nu med två tjurkalvar.. :)

Det är två jersey-kalvar så det kommer ju inte blir mkt kött på dem i höst, men men.. Betet är ju gratis så det blir väl lite plus på det ändå, 40 kilo kött per kalv borde man nog kunna få ut ändå.

Ja i.o.f. tillkommer ju kostnaden för mjölkersättning, vad blir kostnaden ungefär för 300 liter mjölkersättning?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 28 mar-10 kl 12:20 »
Och så ska dom ha fri tillgång på Nötfor Talang också annars blir det bara klädgalgar av dom..

Det är främst kalvar på fyra till sex månader som behöver ett högvärdigt protein.
Om de inte får tillräckligt med protein kommer de att växa långsammare, och de blir känsligare för infektioner och parasitangrepp.
« Senast ändrad: 06 apr-10 kl 13:04 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 mar-10 kl 14:35 »
Hejsan
Njaa.. Någon fri tillgång på färdigkraftfoder blir det nog inte.. Men jag tänkte ge dem kornkross som tillägg, jag är ju inte ute efter någon produktionsmaximering på något vis utan det får liksom bli lite vad det blir av det..

Tror nog att man borde kunna få upp dem till en levandevikt på i.a.f. 80-90 kilo fram till slutet av september, men jag vet inte riktigt. OM de nu kommer upp i den vikten så blir de ett kilopris för köttet på ungefär 25-30 kronor, och för mig är det helt OK då det dels är billigare än i affären och dels så vet man ju hur djuren haft det.

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #6 skrivet: 28 mar-10 kl 15:54 »
Småkalvar ska ha högvärdigt protein för att växa. Bete utnyttjar små-kalvar dåligt, de bör väga minst 150 kg enligt mig innan de släpps på bete.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 mar-10 kl 16:08 »
Vi får väl se.. Chefen körde på detta sätt under många år, och det fungerade bra för honom. Det var ju i.o.f. SLB-kalvar, de är ju lite större en Jersey men det blir nog tillräckligt i.a.f..

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #8 skrivet: 28 mar-10 kl 16:24 »
Studier har visat att i mellankalvsuppfödning finns det ingen skillnad på hur raserna växer.
Bara för jerseyn är mindre betyder det inte att den inte behöver någon mat=protein.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

esten

• -
« Svar #9 skrivet: 28 mar-10 kl 16:28 »
Jerseyn stannar i växten om man inte tar tillvara tillväxtkapaciteten när den är ung , dvs bra foder med rätt protein .
Annars blir de små spjälstaket som inte börjar växa igen förrän de kommer upp i 1½-2 års åldern .

Kör riklig mjölkgiva länge eller ett proteinfoder i början tills de verkligen är "igång"

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #10 skrivet: 28 mar-10 kl 16:49 »
Kanske köra extra protein ger mer tillbaka än det kostar..
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

esten

• -
« Svar #11 skrivet: 28 mar-10 kl 16:51 »
Ibland kan det vara så , beror på rasen mycket .

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 28 mar-10 kl 16:54 »
Som sagt, något färdig-kraftfoder blir det inte.. Men kornkross kommer de få, och så kanske jag förlänger tiden med mjölkersättning lite också då, ersättningen säljs ju i 25-kilossäckar så det är ju dumt att inte använda upp hela säcken om de nu växer bättre av det.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #13 skrivet: 28 mar-10 kl 17:09 »
Som sagt, något färdig-kraftfoder blir det inte.. Men kornkross kommer de få, och så kanske jag förlänger tiden med mjölkersättning lite också då, ersättningen säljs ju i 25-kilossäckar så det är ju dumt att inte använda upp hela säcken om de nu växer bättre av det.

Låter som den gyllene medelvägen ;) lycka till
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #14 skrivet: 28 mar-10 kl 18:50 »
En kalv är inte gjord för att bli avvänjd vid 2 månaders ålder, det är ett mänskligt påfund. Man måste då ersätta mjölken med annat protein.
Ingen ras växer om de inte får en god start i livet.

bo_i_dala

« Svar #15 skrivet: 28 mar-10 kl 18:58 »
Hej!
Normal kalvuppfödning bygger på "svältkost" så att kalven så fort det går börjar äta grovfoder och spannmål- allt för att inte kosta mjölk/ mjölkersättning! En am/dikalv lever huvudsakligen på mjölk under stor del av sitt "kalvliv", ja om man inte vänjer av dom så låter kon kalven dia tills nästa kalv kommer!
Iof börjar mina dikalvar "äta" ensilage redan efter några dagar men det är nog mest för "nöjet".
mvh

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
SV: Svältkost?
« Svar #16 skrivet: 02 apr-10 kl 12:44 »
Hej!
Normal kalvuppfödning bygger på "svältkost" så att kalven så fort det går börjar äta grovfoder och spannmål- allt för att inte kosta mjölk/ mjölkersättning!

Vilket skitpåhopp !

Man ger kalvarna mjölk i 3 månader samtidigt har dom FRI tillgång till ett kalvkraftfoder (typ Talang) som stimulerar vomutvecklingen så kalven blir en frisk och pigg individ som kan utnyttja grovfoder på bästa sätt som vuxen.
Och fri tillgång till hö är det "svältkost"?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 15 maj-10 kl 21:35 »
Kalvarna är nu på plats sedan 1.5 månad och de växer och frodas.. I förrgår fick de komma ut på grönbete och de verkar gilla läget någorlunda i.a.f.

Men jag har en fråga till gällande tjurkalvarna, någon sa att okastrerade tjurar skulle bli väldigt svårhanterade men nu i efterhand slog det mig att han kanske trodde att jag skulle ha kvar dem den "normala" tiden och inte att jag skulle slakta redan i höst. Vad tror ni, behöver jag kastrera dem även om jag slaktar dem i oktober (d.v.s. att de är 8-9 månader)?
Jag vet inte vad de kommer väga då i levandevikt men jag har gissat på 80-90 kilo, känns ju inte som om det borde bli några enorma problem med så pass små djur men de är ju förvisso ganska starka..

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #18 skrivet: 15 maj-10 kl 21:44 »
Du behöver inte kasterera dem.
Köp några säckar kraftfoder för dom pengarna istället så att de väger mer än 90 kg vid 9 månaders ålder....

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 15 maj-10 kl 21:59 »
Tackar för snabbt svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser