Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Svårbrukad åker" i EUs ögon  (läst 2681 gånger)

JBF

• Småland
"Svårbrukad åker" i EUs ögon
« skrivet: 13 jan-10 kl 21:02 »
Ja, vad är egentligen en svårbrukad åker. Jag har en liten ynklig åker som är oregelbunden i formen, och kanske 0,2 hektar stor. Är det en svårbrukad åker? Den ligger precis bredvid min infart skall sägas, så det är ju inte så svårt att bruka den med min lilla traktor men ändå... Vad är ersättningen för en sådan åker? Skall sätta mig in i stödens värld.. Vill ha några skattekronor tillbaka ju.

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Tacitus

• Ångermanland
SV: "Svårbrukad åker" i EUs ögon
« Svar #1 skrivet: 14 jan-10 kl 10:45 »
Jag tror att gränsen går vid precis 0,2 ha, men jag kan minnas fel.

När det gäller bidrag av den sorten så krävs det att du kommer upp i minst 1000 kr innan något bidrag betalas ut, men du har kunnat få bidrag för öppna diken, ruin (före 1940) överlupen byggnad (gammla lador som står och skräpar på en del åkrar främst norröver), stenröse, stenmur, skogsholme, hävdvunna solitära träd m.m. så då kanske du lyckas komma över 1000 kr gränsen.

Nytt för i år är att du måste söka stöd på minst 4 hektar som får ses som "kvalgräns" för att få bidrag.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #2 skrivet: 16 jan-10 kl 13:58 »
0,1 ha är minimåttet
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 16 jan-10 kl 23:08 »
Nä, det tror jag inte - 0,1 ha är ju den nedre gränsen på en åkerlapp som man får söka stöd för öht.

Är den mindre än 0,1 så får man inte söka för den... här hemma hade vi kunnat söka "extra stöd" för den lilla åkerlapp på 0,14 ha som ligger bredvid uppfarten men då vi då hade svårigheter att få ihop tillräckligt med landskapselement för att komma över 1000-kronorsgränsen så valde vi att inte söka detta.

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 16 jan-10 kl 23:15 »
Men, då räcker det alltså att det är en liten åker som man brukar, så kan man söka stöd för svårbrukad åker? kan man odla vall på den åkern eller är det andra grödor som räknas? Det blir väl kanske inte många kronor får åkern, men tillsammans med lite nyhamlade träd och brukningsväg samt stenmurar så blir det ju en del ändå... Det är så kryptiskt skrivet i sjv's information, man får ju inga raka besked....
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 21 jan-10 kl 09:40 »
Nä, jag tror att den räknas som "liten svårbrukad åker" även om du bara hackar ner växtligheten för att hålla den öppen och jag har svårt att tänka mig att det skulle vara några problem med att odla vall (mer än att man inte kan vända med pressen då  ;)) - beroende på landsända och djurhållning så kan det ju skilja en hel del mellan att inte odla alls och att odla vall i vad man får ut i pengar.

Sano

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 18 feb-10 kl 17:58 »
En "liten svårbrukad åker" får vara max 0,3ha stor och ska vara avgränsad av tex diken, vägar eller murar = hinder man inte kan plöja över. Den får vara i princip hur liten som helst, bara den går att bruka. Gränsen på 0,1 ha gäller inte för kulturmiljöstödet. Åkern ska vara i bruk, dvs användas, vilket betyder att den tex kan betas, ligga i vall eller användas till spannmål. '

För detta kulturelement, liksom för alla andra, fägator, hamlade träd etc, gäller att de ska ha tillkommit före ca 1940. Träd som aldrig varit hamlade tidigare ger alltså inget stöd, om de inte ersätter gamla hamlade träd som dött. Likaså måste brukningsvägarna vara från 1940 eller tidigare (titta på lantmäteriets ekonomiska kartor från 50-talet på nätet). Och alltsammans måste ligga på eller mycket nära ens egna åker. Är det tex en skogsdunge emellan får man inte räkna den biten av vägen.

Om man ändå sköter sina murar och vägar och håller dem fria från sly är det ju bra att söka bidraget, men det är inte värt mödan annars, betalningen är låg (tex 60 öre metern för murar).

Gränsen på 4ha somnämndes ovan gäller bara för gårdsstödet. Miljöstöd, inkl. kulturmiljöstöd kan man söka ändå.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 1 användare
Undine

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser