Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kinesiska Foton Traktorer  (läst 41459 gånger)

beekeepern

  • Inlägg: 1225
  • Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
Kinesiska Foton Traktorer
« skrivet: 11 jan-10 kl 16:59 »
Sitter och kollar i ett reklamblad www.kellfri.se
Är det någon som har erfarenhet av dessa?

En traktor för mina behov ska narturligtvis ha frontlanstare o hytt.
Eller ska man leta efter en begagnad BM, Ford el. liknande?

Beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

backstugan

  • Inlägg: 129
    • Småland
    • Avkopplad.se
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #1 skrivet: 11 jan-10 kl 17:04 »
Har sneglat på dessa också... Så jag är också intresserad av att höra eventuella erfarenheter.
Det finns 10 sorters människor; De som kan räkna binärt, och de som inte kan.

esten

  • Inlägg: 2325
    • -
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #2 skrivet: 11 jan-10 kl 17:15 »
För mig kåter det som mycket pengar . Man får en BRA gamal traktor för dom pengarna .
Speciellt om man väger in att dessa traktorer inte haft det bästa ryktet om sig plus att man inte vet vad som sker i framtiden ; går det att få tag på reservdelar? vad kommer de att kosta , idag , imorgon , om tio år ?Finns det fortfarande kunnande kvar?
Eventuellt andrahandsvärde om marknaden förändras ?

En äldre traktor som man vet har ett grundmurat rykte på hemma plan , med reservdelar och kunnande på varje bakgård . Det ger trygghet .
Men man ska kolla utbudet även på de äldre , då vissa modeller var mer ovanliga och reservdelar börjar ta slut eller slutas göras i pirat .

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #3 skrivet: 11 jan-10 kl 22:21 »
Ska man handla "kermitgrönt" får man vara beredd på att priset står i paritet till vad man kan förvänta sig av kvalité och grejor.
Mycket Kinesiskt och illa "ihopspikat", men vill man skruva/svetsa/förbättra på egen hand så?,,,varför inte?.

clarro

  • Inlägg: 47
    • Västergötland
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #4 skrivet: 11 jan-10 kl 22:27 »
skippa volvo,valmet mf
dessa betingar ju ockerpriser endast pga namnen!
nä..kolla in deutz belarus mfl
skogsmänniska,gårdfarihandlare och livsnjutare!

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #5 skrivet: 11 jan-10 kl 22:42 »
Valtra kallas väl numera för "Finnzetor",,,,  >:D

Likvärdig kvalité - högre pris.

Moëll i Trädet

  • Inlägg: 441
    • -
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #6 skrivet: 11 jan-10 kl 22:46 »
skippa volvo,valmet mf
dessa betingar ju ockerpriser endast pga namnen!
nä..kolla in deutz belarus mfl

Helt riktigt så länge traktorn knallar och går... men när det väl smäller till är det guld värt att ha en traktormodell som det sålts många av i landet = tillgång på reservdelar, pirat eller begagnat. Originaldelspriset till udda modeller har en tendens att nå astronomiska höjder, eftersom ingen är intresserad av att ta in piratdelar. Hur många som sålts i Skandinavien tycker jag är viktigt när jag väljer traktor.
"Kärleken är livets bäste vän"

Tacitus

  • Inlägg: 726
    • Ångermanland
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #7 skrivet: 11 jan-10 kl 22:50 »
Jag är också lite intresserad av dessa... idag kostar ju så gott som alla 4-hjulsdrivna traktorer minst 100 papp + moms.

Tittar man på motor och växellåda så är dessa av samma tillverkning som tex CASE och New Holland, skillnaden mot tex NH är att Foton skruvas ihop i Kina medans NH:n skruvas ihop i typ Rumänien.

Jag har för mig att det endast är Massey Fergusson som har montering i något tradionellt I-land (Frankrike), dock när jag köpte reservdel sist så kom den från Brasilien  ;D.

Jag tror att det inte är någon egentlig skillnad på en 80 hk Foton jämfört med tex en New Holland TD80 - motorn är ju Perkins och i den storleksklassen så finns det sådär 2 tillverkare av växellådor i världen... skillnaden är nog mest att den ena är ihopplockad i Kina medans den andra är ihopplockad i "Turkland" och om det är värt 150-200 000 i mellanskillnad vete fasen.

Just BM anser jag är en starkt överreklamerad traktor, dom är varken bu eller bä egentligen så dom är ju definitivt inte värda pengarna.

Tittar man i samma prisklass som Foton (100-150 000) så kan man ju hitta en del vettiga exemplar men dessa är ju som regel från 80-talet eller har gått 10 000 timmar - om dessa är så mycket bättre än Foton är väl tveksamt.

Det skulle vara intressant att höra från någon som hade köpt just en Foton, just New Holland TD80 vet jag ju är en skittraktor av egen erfarenhet men som kostar i princip dubbelt så mycket den Kermitfärgade :o

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #8 skrivet: 11 jan-10 kl 23:16 »
Många statusmärken är gjorda i Asien, och för pengarna får du mycket mer om du köper en  "äkta" kines.  Det gäller att ha kontakt med en bra importör, annars kan du utan vidare importera en själv.
Det finns äventyrare i brachen som gör "klipp" och kanske inte finns kvar efter en tid.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #9 skrivet: 12 jan-10 kl 22:05 »
Nilehnteknik har ett test av en Foton. http://www.nilehnteknik.se/?p=3133
Har de fixat dit en lyftdragkrok ännu? För många är det ju ett absolut krav och går inte att bortse ifrån till förmån för priset.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #10 skrivet: 12 jan-10 kl 22:20 »
Vad jag förstår är Foton en betydligt större traktortillverkare äv Volvo BM någonsin var. Jag har ingen egen erfarenhet av Foton, men tycker inte det verkar finnas anledning att räkna ut dem. Håller med den som sa att BM är lite överreklamerade/för dyra som begagnade.

Generellt tycker jag också att exempelvis små 4-hjulsdrivna Valtra/Valmet ofta kostar alldeles för mycket som begagnade om man jämför med nypriset på samma traktor (netto)

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #11 skrivet: 12 jan-10 kl 23:00 »

Generellt tycker jag också att exempelvis små 4-hjulsdrivna Valtra/Valmet ofta kostar alldeles för mycket som begagnade om man jämför med nypriset på samma traktor (netto)

Håller fullständigt med dig, Trädman.

Har kikat länge efter en 60/70 hkr Valmet, men JAG!, vill åtminstonde INTE betala 150-175k för en 80 talstraktor med mellan 6-10000 h på mätaren.
Klättrar man iväg på en sen 90 talare, ja kanske tom början 00 så är det minst 75-100 k till och då börjar det bli för lite pengar mellan till en helt ny med garantier osv.

Funderar därför på en A 72?,,,,

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #12 skrivet: 17 jan-10 kl 00:52 »
Håller fullständigt med dig, Trädman.

Har kikat länge efter en 60/70 hkr Valmet, men JAG!, vill åtminstonde INTE betala 150-175k för en 80 talstraktor med mellan 6-10000 h på mätaren.
Klättrar man iväg på en sen 90 talare, ja kanske tom början 00 så är det minst 75-100 k till och då börjar det bli för lite pengar mellan till en helt ny med garantier osv.

Funderar därför på en A 72?,,,,

Det är nog ett bra alternativ. Valtra verkar med ojämna mellanrum ha kampanjer på dessa. Oavsett kampanj så är min erfarenhet att listpriset på traktorer är väsentligt högre än vad man i slutändan är tvungen att betala om man anstränger sig lite i förhandlingarna.

Nackdelen med A72 är att hytten är liten om man vill köra kriplastarvagn etc och vända sig bakåt. Är man storvuxen/långbent blir det tämligen trångt...Å andra sidan så är priskillnaden upp till nästa steg när det gäller Valtra (N-serien) ganska stort.

Det kan även vara värt att kolla med MF-handlaren. De små Valtrorna säljs även som Massey Fergusson, med lite andra huvplåtar, färg och modellbeteckning. Annars lika. Det är ju inte fel att ha två handlare att förhandla med

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #13 skrivet: 17 jan-10 kl 11:18 »
Det är nog ett bra alternativ. Valtra verkar med ojämna mellanrum ha kampanjer på dessa. Oavsett kampanj så är min erfarenhet att listpriset på traktorer är väsentligt högre än vad man i slutändan är tvungen att betala om man anstränger sig lite i förhandlingarna.

Nackdelen med A72 är att hytten är liten om man vill köra kriplastarvagn etc och vända sig bakåt. Är man storvuxen/långbent blir det tämligen trångt...Å andra sidan så är priskillnaden upp till nästa steg när det gäller Valtra (N-serien) ganska stort.

Det kan även vara värt att kolla med MF-handlaren. De små Valtrorna säljs även som Massey Fergusson, med lite andra huvplåtar, färg och modellbeteckning. Annars lika. Det är ju inte fel att ha två handlare att förhandla med


Stämmer det du säger om "kampanjer med ojämna mellanrum", men priset kan vara riktigt bra trots att det oftast rör sig om "naken traktor" så jag är i "beredskapsläge".
Detta trots lokala säljarens bedyrande att någon sådan inte kommer att inträffa det här året.  ::)
För 2 år sedan vet jag iaf att man kunde plocka loss en A 75 med lastare för under 300k (på kampanj), men kolla gärna vad man tar för 07-08órna begagnade,,,,  :o

Gällande hytt så får det bli en skogsdito med bakre gasreglage,,,, borde inte vara några problem att "plocka på" eftersom en stor del av maskinerna tillverkas EFTER köp med ca 8 veckors leveranstid.

Vad ligger motsv MF i för priskurs?,,,,,,


Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #14 skrivet: 18 jan-10 kl 18:02 »
Och för att peka ut lite extra, om du inte sett det så är det MF 4400 serien som är förklädda Valtror.
http://www.masseyferguson.com/EMEA/SV/products/tractors/mediumhp/296.aspx

Som sagt kan man svänga runt i A-serien men golvutrymmet där bak är inte så stort (men inte obefintligt).

Valtra mezzo (6000)-serien har ju stor hytt och har funnits länge (föregångare till M och senare N-serien).

Men här är det ju verkligen läge för att besöka en handlare och provsitta lite traktorer så man märker om A/x00-serien duger eller inte.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #15 skrivet: 19 jan-10 kl 01:12 »

Stämmer det du säger om "kampanjer med ojämna mellanrum", men priset kan vara riktigt bra trots att det oftast rör sig om "naken traktor" så jag är i "beredskapsläge".
Detta trots lokala säljarens bedyrande att någon sådan inte kommer att inträffa det här året.  ::)
För 2 år sedan vet jag iaf att man kunde plocka loss en A 75 med lastare för under 300k (på kampanj), men kolla gärna vad man tar för 07-08órna begagnade,,,,  :o

Gällande hytt så får det bli en skogsdito med bakre gasreglage,,,, borde inte vara några problem att "plocka på" eftersom en stor del av maskinerna tillverkas EFTER köp med ca 8 veckors leveranstid.

Vad ligger motsv MF i för priskurs?,,,,,,

Ingen aning om vad MF har för priser på sina "Valtror". Det tycks inte säljas mängder av dem. Om det beror på priset eller på att folk är helt inställda på Valtra och Lantmännen vet jag inte. För ¨några år sedan kunde man köpa en A75 med skogshytt, utan lastare för 259 el 269 om jag minns rätt. Det var inte långt i från vad en några år gammal motsv traktor då kostade begagnad.

När det begagnade gäller små 4-hjulsdrivna traktorer tycker jag Fiat verkar vara ganska prisvärda. De dyker upp med jämna mellanrum och tycks kosta betydligt mindre än motsvarande Valtra.Det verkar inte vara ovanligt med bukplåt för skogskörning. Jag har fått uppfattning att kvaliteten på dessa är bra.

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #16 skrivet: 12 okt-10 kl 21:54 »
Efter att ha funderat i flera år över traktorsituationen och letat på begagnat-marknaden.. Så har jag beställt mig en grön kines! Kommer nästa vecka om allt går som planerat.

Blev en Foton/Europard 70hk från Kellfri med frontlastare. Ska bli jävligt intressant. Jag uppdaterar tråden om intresse finnes med bilder och erfarenheter när(om? :) ) den har anlänt.

Det roligaste kommer bli reaktion från bonn-grannarna.

Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #17 skrivet: 12 okt-10 kl 21:55 »
Ahh! Mkt intressant! Jag är väldigt intresserad av att höra ALLT, bra som dåliga saker!

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #18 skrivet: 12 okt-10 kl 22:01 »
Här hänger jag med! Nu vill vi se allt från snöplogning till skotning i vinter!

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #19 skrivet: 13 okt-10 kl 00:23 »
Efter att ha funderat i flera år över traktorsituationen och letat på begagnat-marknaden.. Så har jag beställt mig en grön kines! Kommer nästa vecka om allt går som planerat.

Blev en Foton/Europard 70hk från Kellfri med frontlastare. Ska bli jävligt intressant. Jag uppdaterar tråden om intresse finnes med bilder och erfarenheter när(om? :) ) den har anlänt.

Det roligaste kommer bli reaktion från bonn-grannarna.
Ja intresse finns. Mycket foton! Man vill ju se vilka egenheter i konstruktionen de har jämfört med västtraktorer. Något måste ju liksom skilja.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

416 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser