Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kinesiska Foton Traktorer  (läst 41457 gånger)

Anders Niléhn

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #20 skrivet: 15 okt-10 kl 20:12 »
Hej
Jag har gjort en test av en kinesik Foton traktor. Det är den röda varianten som Möre Masiner säljer, men det är exakt samma traktor som Kellfri säljer i grön färg. Läs hela testen här: http://www.nilehnteknik.se/?p=3133
/Anders


Sitter och kollar i ett reklamblad www.kellfri.se
Är det någon som har erfarenhet av dessa?

En traktor för mina behov ska narturligtvis ha frontlanstare o hytt.
Eller ska man leta efter en begagnad BM, Ford el. liknande?

Beekeepern

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #21 skrivet: 15 okt-10 kl 21:29 »
Hej
Jag har gjort en test av en kinesik Foton traktor. Det är den röda varianten som Möre Masiner säljer, men det är exakt samma traktor som Kellfri säljer i grön färg. Läs hela testen här: http://www.nilehnteknik.se/?p=3133
/Anders


Den artikeln hittade jag innan jag köpte min! Bra skrivet.

Traktorn kom igår, en vecka för tidigt! Har kört lite grann idag,men inte tagit några bilder ännu. Knappt ett intryck heller då jag inte har haft så mycket tid. Återkommer i helgen.

andtol

  • Gäst
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #22 skrivet: 16 okt-10 kl 10:21 »
Jag har också ledsnat på beg traktorer. Funderar också på en grön kines men då en mindre sort utan hytt. Fast jag skulle nog vilja ha en med hel störtbåge, inte bara en där bak.

Har de trepunktslyft därbak? Fungerar den i övrigt som en "vanlig" traktor?

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #23 skrivet: 17 okt-10 kl 08:52 »
Jag har också ledsnat på beg traktorer. Funderar också på en grön kines men då en mindre sort utan hytt. Fast jag skulle nog vilja ha en med hel störtbåge, inte bara en där bak.

Har de trepunktslyft därbak? Fungerar den i övrigt som en "vanlig" traktor?
Jag har inte sett någon modern liten väst- eller östtraktor som har hel bur som skyddsram, som gamla traktorer hade. Alla har båge fast den är vikbar så man får in den i låga skjul. Håller också med om att man nog skulle vilja ha lite bättre skydd.

Ja de små har trepunktslyft med. De stora (sådan som Fritjoff köpt) fick kritik för att de saknade lyftdragkrok (hitch), Fritjoff kanske kan verifiera om de fixat det nu eller fortfarande har det problemet.

Generellt när jag läst specifikationer på kinesmärken så tycker jag deras trepunktslyft på alla traktorer är väldigt svaga jämfört med dagens västtraktorer. Kellfris lastare också verkar riktigt svaga. Så det gäller att veta att man inte kommer använda några tunga redskap för då blir det stopp.

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #24 skrivet: 17 okt-10 kl 09:43 »
Med hänvisning till  testet:

Är det verkligen en orginal Perkins-snurra som sitter i Fotonerna nuförtiden?.

Har för mig att det var Cummins tidigare? - kineskopia alltså.


Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #25 skrivet: 17 okt-10 kl 09:50 »

Det roligaste kommer bli reaktion från bonn-grannarna.

Hehe,,,,,,, ;D

Lycka till med Traktorn!

Strular det så lär iaf Kellfri vara bra på att hjälpa sina kunder.
Vet de som skickat tillbaka bla vedprocessorer som fallit sönder och samman bara efter några 10 tals m3, men de har oxå fått alla slantarna tebax.


andtol

  • Gäst
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #26 skrivet: 17 okt-10 kl 12:17 »
Generellt när jag läst specifikationer på kinesmärken så tycker jag deras trepunktslyft på alla traktorer är väldigt svaga jämfört med dagens västtraktorer. Kellfris lastare också verkar riktigt svaga. Så det gäller att veta att man inte kommer använda några tunga redskap för då blir det stopp.

Jag vill använda min traktor till följande:

- flytta grus/jord från A-B med skopa och lastare
- hämta timmer i skogen som jag lastar med befintlig vajerkran och vagn
- plöja och harva lite
- slå, vända etc hö
- driva någon slags kultivator för ogräsrensning
- ploga snö när det ev kommer lite snö

Jag har en ytterst liten gård (6 ha) så många timmar kommer det inte vara jag kör den och speciellt tungt kommer den inte gå.

Kommer den enklare (och billigare) modellen T254 räcka för mig?
« Senast ändrad: 17 okt-10 kl 12:20 av andtol »

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #27 skrivet: 17 okt-10 kl 22:05 »
Ja de små har trepunktslyft med. De stora (sådan som Fritjoff köpt) fick kritik för att de saknade lyftdragkrok (hitch), Fritjoff kanske kan verifiera om de fixat det nu eller fortfarande har det problemet.

Generellt när jag läst specifikationer på kinesmärken så tycker jag deras trepunktslyft på alla traktorer är väldigt svaga jämfört med dagens västtraktorer. Kellfris lastare också verkar riktigt svaga. Så det gäller att veta att man inte kommer använda några tunga redskap för då blir det stopp.

Jorå, den saknar fortfarande hitch. Tyvärr. Det är bara YTO modellerna, 100+hk, som har det. Jag klarar mig bra med gaffeldraget dock, och så har jag ju min MF 178 med hitch kvar.

Inga bilder blev det.. ingen körning heller. Svärmor kommer och frugan ville prompt ha den där jävla altanen på gäststugan klar som jag lovat i 3 år.

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #28 skrivet: 18 okt-10 kl 01:10 »
Jag vill använda min traktor till följande:

- flytta grus/jord från A-B med skopa och lastare
- hämta timmer i skogen som jag lastar med befintlig vajerkran och vagn
- plöja och harva lite
- slå, vända etc hö
- driva någon slags kultivator för ogräsrensning
- ploga snö när det ev kommer lite snö

Jag har en ytterst liten gård (6 ha) så många timmar kommer det inte vara jag kör den och speciellt tungt kommer den inte gå.

Kommer den enklare (och billigare) modellen T254 räcka för mig?

Tyvärr inte:
Lastaren för T254:n har beräknad lyftkraft på 200 kg skriver de. Är det sant så är det ett skämt. Lastaren för 404:an är bara 100 kg starkare.
För att beskriva hur svag trepunktslyften är så kan man se att t.ex. en new holland T1560 som ser liknande ut har mer än dubbelt så stark trepunktslyft (trotts att den är lättare än 254:an, man får nog ha motvikter). 420 kilo kommer man inte långt med helt enkelt. Utöver detta så har de små och smala däck. Trotts fyrhjulsdrift betvivlar jag att de klarar av någon jobbig jordbearbetning.

Det kanske tar emot men jag tror du får mer traktor för mindre pengar om du köper en äldre begagnad jordbrukstraktor. Eller köper en som kostar lite mer men har renoverats noga. Det där är en förvuxen åkgräsklippare.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #29 skrivet: 18 okt-10 kl 16:38 »
Löjlig lyftkraft.

Som jämförelse kan jag säga att min lilla Solid 2100 frontlastare från 70-talet lyfter omkring 600 kg på gafflarna. Den var tänkt för traktorer på omkring 35-55hk. Ärligt talat så ser jag ingen praktisk användning överhuvudtaget för en lastare som inte klarar minst 400 kg.
« Senast ändrad: 18 okt-10 kl 16:44 av TW »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #30 skrivet: 18 okt-10 kl 22:10 »
nu har jag tagit lite bilder. tyvärr har shift tangenten dött, så därför saknas stor bokstav..

bilderna ligger i ett web-album, länk längst ner.

ha i åtanke att mina intryck är efter att ha kört en gammal obekväm traktor. säkert kan komforten på en foton inte jämföras med en sprillans ny fendt eller john deere.

intryck hittils, negativa

den leverades med frontlastaren monterad och den funkar fint, men lyftarmarna funkar ej. nivån i hydraloljetanken var nästan på noll. ringde kellfri och han bad så mycket om ursäkt, allt kollas när dom får traktorn från fabriken i kina, men lastaren eftermonteras. han tror dom har glömt att fylla på oljan efter dom installerade frontlastaren. han skickar 10 liter olja.

rundbalsgripen jag köpte med kommer ej monterad. ingen stor grej då man bara bultar fast kolven och skruvar på slangarna.. förutom att bultarna saknades. dom är oxå på väg med bud.

hydraliken till frontlastaren är kopplad via ett utav dom dubbelverkande uttagen där bak. slangar går genom karossen till fronten. i hytten så är reglaget till det uttaget "låst" med en presennings-strop som är bultad i karossen, se bild. inte den elegantaste lösningen direkt. frontlastaren svarar snabbt dock.

koppling och växel-låda är enormt tröga och svåra att hantera. killen som körde ut traktorn kör nu bara för kellfri, och mest traktorer. han förvarnade mig om detta och sa att det är normalt på dessa och efter lite körning så nöts dom in. detta verkar stämma då det blir lättare o lättare efter ett par timmars körning. fördelen är att mina benmuskler tränas jävligt bra just nu.

idag såg jag att det var lite blött runtom där frontlastarens hydralik kopplas ihop. vet ej om detta är seriöst eller om jag bara måste dra åt lite grann.

detaljerna i hytten är väldigt plastiga, och ser ut att ha skärts upp med en kniv där reglagena går. knappar och spakar är väldigt basic alternativt plastiga.

fart-reglaget eller gas-hållaren är trög som fan. detta är ett känt problem och kan lösas med lite hemma-mek enligt forum-inlägg jag har hittat.

intryck hittils, positiva

allt som inte är plast ser och känns jävligt gediget ut. har en farbror som har kört grävare i många år som var skeptisk till denna traktor, som sa samma sak. dörrarna i glas är rejäla och öppnas väldigt bra. fönster likaså. sikten är rätt okay med tanke på frontlastaren. runtom och speciellt bak ser man väldigt bra.

den känns rejäl att köra, bra fjädring och bekväm.

frontlastare reagerar snabbt och bra. jag var förvånad över hur gedigen skopan är för priset.

styrningen är suverän, lite stor svängradie kanske men servon funkar asbra.

att få 3.e funktion installerad på frontlastaren kostade 2000:-, det tyckte jag var billigt.

http://picasaweb.google.se/mcederberg/KellfriTraktorFoton70470hk4wd?authkey=Gv1sRgCKXUn5vbmZvUSg&feat=directlink

Lainde

  • Inlägg: 1132
  • Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #31 skrivet: 19 okt-10 kl 08:43 »
Trevligt med bilder och recension!

Att Kellfrigrejorna läcker olja vid lev är visst mera regel än undantag.
Mitt tips är därför att "dra på" alla kopplingar ett extravarv och skaffa gängtätning + Tredobrickor där det ev fortsätter att "fukta".
Kan även förekomma rent felaktiga kopplingar som har såpass litet hål att det stryper hydrauloljeflödet, så skruva isär och kolla om någon funktion går seeeegt.

Frågor:

Hur ser den ut under buken gällande nerstickande rör/filter/slangar?, och vad tror du om att hänga ett griplastarvagn bakefter för den som ämnar ha traktorn i skogen?



Mårten Swärd

  • Gäst
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #32 skrivet: 19 okt-10 kl 09:23 »
Jinma Skog säljer ju skogsutrustade kinatraktorer.. Misstänker att det är ungefär samma traktor med en annan färg och logga.
http://www.jinma.se/skog.htm

Aqualize

  • Inlägg: 420
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #33 skrivet: 19 okt-10 kl 20:38 »
[...]
Frågor:

Hur ser den ut under buken gällande nerstickande rör/filter/slangar?, och vad tror du om att hänga ett griplastarvagn bakefter för den som ämnar ha traktorn i skogen?

Det där är jag också nyfiken på. På första bilden på albumet ser det ju ut som det går en tvärbalken under traktorn för lastarfundamentet. Den ser ju att vara väldigt lågt ner.
Griplastarvagnen får väl inte vara för tung på draget eftersom det är ett rätt så långt utskjutande jordbruksdrag på traktorn (Fråga: går det att justera i längdled?).

Jinma Skog säljer ju skogsutrustade kinatraktorer.. Misstänker att det är ungefär samma traktor med en annan färg och logga.
http://www.jinma.se/skog.htm

Jinma säljer bara småtraktorer, inte den här större modellen 60-90 hk som Kellfri har. Men har man inte så stora behov är nog Jinma bättre eftersom de är skogsutrustade.

AK Corall

  • Inlägg: 182
    • Småland
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #34 skrivet: 17 dec-10 kl 10:06 »
Hur har det gått nu då? Antar att traktorn har fått arbeta en del i vinter. :)

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #35 skrivet: 31 dec-10 kl 13:59 »
Hur har det gått nu då? Antar att traktorn har fått arbeta en del i vinter. :)

Jodå, den har gått som fan. Mycket problem dock.

Soppamätaren fungerade ej
Frontlastaren la av
3:e funktions switchen var det glapp i
Ingen värme i hytten

Allt detta uppmärksammades på en veckas tid. Allt var "småfel".. Frontlastaren var en snabbkoppling i ventilpaketet som var lite glapp (bör nämnas att just den delen var made in Italy). Resten av grejerna var även dom småfel som min lokala traktorgubbe fixade och skickade räkningen till Kellfri, inget snack om det. Fick även jäkligt bra rabatt på lite grejor från dom som plåster på såren.

Har varit jobbigt under den första månaden med alla dessa fel, men det positiva är att jag har testat Kellfris service rätt extensivt nu och har ingenting att klaga på där. Snabba och trevliga, och alltid en attityd med "det där fixar vi". Reservdelar kommer snabbt.

Bör även nämna att min traktor skulle ta 3 veckor att leveraras, men den kom på 6 dagar istället. Den veckan så var det nämligen Elmia utställningen som Kellfri var med på, så det verkar som många av dessa slarvfel blev till i hasten att leverera den.

Nu har jag kört problemfritt sen i mitten av november och är mycket nöjd. 4WD är underbart en sån här vinter, och snöröjningen var det ju trevligt att inte behöva leja ut som vanligt!

Huvudanvändningen för den var ensilage hantering i hagar och även att hämta hem ensilagebalarna från vallen dom står på. Nu så går den varm med snöröjning, nu använder jag skoppan och det fungerar rätt så bra med flytläge på lastaren.

Den kom väl till nytta under lamm-slakten, och min rygg mår mycket bättre då man inte är tvungen att lyfta dom för tunga grejorna för hand.

Dessutom hittade jag en begagnad bogserad sandspridare som är självdrivande och rymmer 2 kubikmeter sand för tre tusen - vilken fin maskin!!

Så även med problemen i början så ser det positivt ut. Speciellt ekonomin konstigt nog, men det jag tjänar på att köra snö, dynga och ensilagehämtningen själv istället för att leja ut överstiger avbetalningen på traktorn.

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #36 skrivet: 31 dec-10 kl 14:01 »
Det där är jag också nyfiken på. På första bilden på albumet ser det ju ut som det går en tvärbalken under traktorn för lastarfundamentet. Den ser ju att vara väldigt lågt ner.
Griplastarvagnen får väl inte vara för tung på draget eftersom det är ett rätt så långt utskjutande jordbruksdrag på traktorn (Fråga: går det att justera i längdled?).
Jinma säljer bara småtraktorer, inte den här större modellen 60-90 hk som Kellfri har. Men har man inte så stora behov är nog Jinma bättre eftersom de är skogsutrustade.

Det är inte mycket markfrigång med frontlastarens tvärbalk. Utan den är det rätt okay.

Draget går att justera i längdled, men vet ej hur långt in den går då jag ej har prövat ännu.

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #37 skrivet: 31 dec-10 kl 14:07 »
koppling och växel-låda är enormt tröga och svåra att hantera. killen som körde ut traktorn kör nu bara för kellfri, och mest traktorer. han förvarnade mig om detta och sa att det är normalt på dessa och efter lite körning så nöts dom in. detta verkar stämma då det blir lättare o lättare efter ett par timmars körning. fördelen är att mina benmuskler tränas jävligt bra just nu.


Kopplingen justerades lite av min traktormek och nu går det helt ok med både den och växel-lådan. Mitt vänstra ben har definitivt mer muskelstruktur nu än innan traktorn så det kanske är den förtjänsten oxå.

Blekinge

  • Inlägg: 186
  • Dom rika kan, vi fattiga försöker
    • Blekinge
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #38 skrivet: 07 jan-12 kl 13:33 »
hur har det gått med traktrorn??
Skulle vara kul att höra nu när en tid har gått

Fritjoff

  • Inlägg: 368
SV: Kinesiska Foton Traktorer
« Svar #39 skrivet: 07 jan-12 kl 16:37 »
hur har det gått med traktrorn??
Skulle vara kul att höra nu när en tid har gått

Ungefär en vecka efter mitt sista inlägg så gick ett stag på oljepumpen sönder. Dom hämtade traktorn och bytte, och sedan skickade tillbaks den. Då tyckte jag att dom inte hade balanserat motorn för det vibrerade så in i helvetet.

Jag ringde och klagade, och fick svaret att iochmed att jag hade haft så mycket problem så byter dom hela traktorn. Så dom hämtade traktorn, och jag fick vänta en vecka, sedan kom en ny tillbaka med min "gamla" lastare monterad.

Den "nya" har nu gått 12 månader och runt 170 timmar felfritt.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

441 gäster, 1 användare
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser