Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitaminer  (läst 15529 gånger)

Aklejan

• -
SV: Vitaminer
« Svar #40 skrivet: 19 sep-10 kl 22:02 »
Tror att vi förmänskligar våra höns.
Alla vitaminer finns i allfodret. Tror ni att hönsen förr i tiden fick vitaminer,brunalger (hette det ens så?) och fiskleverolja?
De fick nog inte ens Allfoder från Granngården  ;D
Inte för jag har någon emot att ge mina hönor lite extra gott och sånt, idag fick de rödspätta!, men tror ni verkligen det behövs?

Jag kanske tänker tvärt om...
Att ge tex allfoder, känns lite som att förmänskliga djuren...
Människan idag har nästan helt tappat bort sig själv och vi vet inte längre vad som är bra
för oss, vad vi behöver för att må bra!
Utan vi behöver färdiga lösningar som "allfoder" ...
Alger tex, tror jag att människor i alla tider skördat, torkat och ätit året runt...
Jag ger Brunalg till mina hästar, höns och grisarna...men ytterst lite..
Resten får de i sig av allt jag nämnde i listan...
Jag skördar tex stora mängder brännässla , nypon osv till mina djur...
Det finns just nu massor som vi kan skörda tex rönnbär , nypon, fläderbär, lingon,
äpplen i varenda trädgård, brännässla, maskrosblad och rot... osv
Å det bästa är att det är helt gratis...å jäkligt uppskattat av djuren.. :D

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #41 skrivet: 19 sep-10 kl 22:04 »
Håller med dig, jag gör allt för att hönsen ska må bra och så men jag köper inte en 299 kr burk med 10 tabletter i "bara för att".
Dv. höns, undulater & ragdoll

Aklejan

• -
« Svar #42 skrivet: 19 sep-10 kl 22:05 »
Håller med dig, jag gör allt för att hönsen ska må bra och så men jag köper inte en 299 kr burk med 10 tabletter i "bara för att".

Nää, det skulle inte jag heller göra!  :o ;D

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #43 skrivet: 19 sep-10 kl 22:18 »
De som håller höns för hobby & hushållsförsörjning & som låter dem gå ute i det gröna; absolut inte. Industrihöns som aldrig får solljus på sina ryggar; kanske inte så dumt? Inom hönsutställning kanske det ger det där lilla, lilla extra, har ingen erfarenhet av det.

Alger är egentligen lite som svamp, de är reningsverk av den miljö dom växer i, & därigenom som mest giftstinna växterna. Jodförgiftningar & kaninum/kalium-tjohej (kommer inte ihåg namnet) har drabbat hästar som fodrats med alger. Det innehåller massa nyttigt, men också massa mindre nyttigt.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #44 skrivet: 19 sep-10 kl 22:28 »
kaninum/kalium-tjohej
Kadmium är en tungmetall, klart giftig även i små doser.

Jag vidhåller att sommartid klarar sig frigående djur utan tillskott, men vintertid kan de behöva det, om man inte odlar groddar (tänker jag göra) eller liknande till dem, eller har torkat väldigt stora mängder nyttiga växter/växtdelar till dem.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

karsan

• Södermanland
« Svar #45 skrivet: 20 sep-10 kl 00:39 »
Nu kommer jag inte ihåg var jag läste det, men D-vitamin är viktigt för hönsen, särskilt äggen tror jag. Sommartid får höns som mänskor i sig från solen. Och  D-vitamin finns väl nästan bara i fet fisk (ja, i ägg också och lite i mjölkfett), inte i nässlor och rönnbär o dyl. 'Allfoder' är berikat med D-vitamin.

Aklejan

• -
« Svar #46 skrivet: 20 sep-10 kl 00:43 »
Tycker hönorna om rönnbär? Ska dom då torkas?

Ja...mina gillar rönnbär! Förra året torkade jag dom på tråd,
för att det är snyggt  :P Men tidskrävande...
Torka som vanligt eller frys dom som vi redan blivit tipsade om!
Rönnbär innehåller mycket C-vitamin bla...
Även Kalcium, Kalium, Magnesium å lite Järn mm... pytte med Selen...
Rönnbär är även energirika om man jämför med andra bär..

Aklejan

• -
« Svar #47 skrivet: 20 sep-10 kl 00:55 »
Nu kommer jag inte ihåg var jag läste det, men D-vitamin är viktigt för hönsen, särskilt äggen tror jag. Sommartid får höns som mänskor i sig från solen. Och  D-vitamin finns väl nästan bara i fet fisk (ja, i ägg också och lite i mjölkfett), inte i nässlor och rönnbär o dyl. 'Allfoder' är berikat med D-vitamin.

En del av Vitamin D finns i mejeriprodukter som smör, grädde å en del av Vitamin D
får vi från tex grönsaker...speciellt lätt tillgängligt är ju maskros...med mycket vitamin D
Maskros finns ju under en stor del av året, går också att torka...tex
Mina höns får matrester i massor, med bla mejeriprodukter...

karsan

• Södermanland
« Svar #48 skrivet: 20 sep-10 kl 01:20 »
Aklejan, vad har du för källa till D-vitamin i maskros?  D-vitamin är ju en fettlöslig vitamin (vilket innebär fettburen vitamin som jag har förstått det).
Hur mycket fett finns i maskros?   

Aklejan

• -
« Svar #49 skrivet: 20 sep-10 kl 01:28 »
Vitamin D är uppdelat i Vitamin D2 och D3...
D3 om jag inte minns fel finns i tex mejeriprodukter å D2 i grönsaker, maskros..
Jag har ingen källa att länka till, då det är sånt som fastnat under tex föredrag
jag varit på om matens betydelse för kroppen, böcker jag läst, å på nätet...
Jag är himla intresserad av mat och vad det gör för vår och djurens kropp...
Men om du vill så kan jag försöka snoka på nätet... å lära mej mer  :P

karsan

• Södermanland
« Svar #50 skrivet: 20 sep-10 kl 11:49 »
Aklejan, ja tack, jättebra med folk som vill gå på djupet.

Det är D3 som det stått i min källa att höns behövde (som jag inte kan exakt komma ihåg var, men jag tror det var jordbruksverket eller så). Det är också D3 som det står på 'Allfoder'-säcken (inte för att jag speciellt vill göra reklam för Allfoder, men det är det jag har).

Vad är skillnaden mellan D2 och D3? Fungerar de likadant i kroppen? På både höns och människor?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #51 skrivet: 20 sep-10 kl 12:34 »
Jag ger flytande Protect multivitamin som jag köpt på Granngården. En liten dunk som är hemskt dryg och räckte hela vintern för mig (hade alltid i vattnet när jag fyllde på).
Så gör jag också  :)
D-vitamin är viktigt för skalens tjocklek, näbb o benens hårdhet.
D3 är viktigt för småkycklingarnas skelettutveckling och brist kan också orsaka lamhet på dom).

Rönnbär är även energirika om man jämför med andra bär.
Är dom ???
Rönnbär 6,3 gram kolhydrater per 100 g färska bär.
Blåbär 9,0
RödaVinbär 9,0
Lingon 11,0
SvVinbär 11,0
Fläder 11,4
(Äpple 12,4)
Nypon 16,0
« Senast ändrad: 20 sep-10 kl 13:26 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Aklejan

• -
« Svar #52 skrivet: 20 sep-10 kl 17:33 »
Grimla...
Jag hade läst på den här sidan förut och fick det till att rönnbär var energibomber :D
http://www.krakbar.nosvyr.fi/html/misc/naringsinnehall.html
Vet inte hur jag fick till det, tänkte första att dom skrivit ut energi i kj eller nå...
Hur som helst så har jag levt med den tron att Rönnbär är typ dubbelt så
energirika som tex blåbär... Tur att dom är nyttiga iaf, så mycket Rönnbär
som jag brukar plocka till hönsen...men nu får jag nog komplettera med en pizza! ;D

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #53 skrivet: 22 sep-10 kl 22:03 »
blåbär ska man torka de eller frysa lika så med lingon ???

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #54 skrivet: 22 sep-10 kl 22:07 »
blåbär ska man torka de eller frysa lika så med lingon ???
Båda går bra.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Turnit

• Västergötland
« Svar #55 skrivet: 23 sep-10 kl 22:08 »
Ang D-vitamin...kan man ge dem samma D-droppar som man ger små barn??
Bor på landet med mina goa ungar, höns, kaniner,ankor och busiga katter !

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 1 användare
pow

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser