Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitaminer  (läst 14486 gånger)

älglund

  • Inlägg: 854
  • Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
Vitaminer
« skrivet: 06 jan-10 kl 23:43 »
Vilka sorts vitaminer el. vilka tillskott ger ni era hönor?
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Dixiebelle

  • Inlägg: 692
  • Livet på landet - fast i Stockholm
    • Södermanland
    • Pixebo
SV: Vitaminer
« Svar #1 skrivet: 07 jan-10 kl 10:51 »
Vi ger multivitaminer från granngården i vattnet lite titt som tätt.  :)
*Engelska stridshöns*Gammal engelska stridshöns*Dvärg faverolle*Blandishöns

Våra höns gör lite som dom vill...

trallallaa

  • Gäst
SV: Vitaminer
« Svar #2 skrivet: 07 jan-10 kl 11:09 »
Jag ger Krafft Multi (för hästar) och så köper jag något från ZOO affären som är för fåglar ochså en Multivitamin.

Eko-Trädgård

  • Inlägg: 1457
  • Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Vitaminer
« Svar #3 skrivet: 07 jan-10 kl 14:52 »
jag ger de kanin vitamin ifrån ica :-)

mvh

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
SV: Vitaminer
« Svar #4 skrivet: 07 jan-10 kl 15:08 »
När jag var liten gav vi dem flytande vitaminer i stora dunkar, troligen från dåvarande lantmännen som nu har döpts om till granngården. Vi hade även en dunk med fiskleverolja som de fick i vattnet under vintrarna.

Nuförtiden har de inte fått mycket extra vitaminer alls. Brukar någon enstaka gång ibland, särskilt mot höst och vinter ha i lite a, b, c, d, e - vitamin brustablettdelar (bryter av i mindre bitar) som man kan köpa på t.ex. ICA för oss människor i vattnet.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Vitaminer
« Svar #5 skrivet: 07 jan-10 kl 15:29 »
Jag ger :
bjästflingor, torkade vetegroddar, nyponskalspulver,
korallkalk och lite linfrö .
Strör på maten 1 ggn /vecka
Hedemorahöns

Carmen

  • Inlägg: 60
  • www.brujacarmen.dinstudio.com
    • Småland
    • bruja Carmen
SV: Vitaminer
« Svar #6 skrivet: 07 jan-10 kl 23:28 »
När jag var liten gav vi dem flytande vitaminer i stora dunkar, troligen från dåvarande lantmännen som nu har döpts om till granngården. Vi hade även en dunk med fiskleverolja som de fick i vattnet under vintrarna.

Nuförtiden har de inte fått mycket extra vitaminer alls. Brukar någon enstaka gång ibland, särskilt mot höst och vinter ha i lite a, b, c, d, e - vitamin brustablettdelar (bryter av i mindre bitar) som man kan köpa på t.ex. ICA för oss människor i vattnet.


Ja, fiskleverolja är suveränt må jag säga! Tänk så kloka de var förr! Jag försöker hitta det idag, men de har slutat sälja det på apoteket, någon som vet var det finns? Tror det heter torskleverolja idag. ;D

mvh
Carmen

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Vitaminer
« Svar #7 skrivet: 08 jan-10 kl 08:05 »
Fiskleverolja finns väl på hälsokost.
Det som innehåller Omega 3
och är så populärt.
Hjälper mot mycket ?
Kan äggen ta fisksmak?
« Senast ändrad: 08 jan-10 kl 09:10 av Lycka »
Hedemorahöns

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vitaminer
« Svar #8 skrivet: 08 jan-10 kl 10:31 »
Eftersom kapslarna inte smakar fisk kommer hönsen inte heller att göra det. Frågan är dock vem som ger Omega3-kapslar till hönsen, det lär bli fruktansvärt dyrt. Det måste finnas billigare alternativ, antingen med fiskolja, eller nyttig vegetabilisk olja, tex kallpressad rapsolja, som också är rik på Omega3
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Vitaminer
« Svar #9 skrivet: 08 jan-10 kl 10:38 »
Finns säkert flytande och kan ju inte behövas så mycket.
För den som nu söker fiskolja av något slag tänkte jag.
« Senast ändrad: 08 jan-10 kl 10:40 av Lycka »
Hedemorahöns

Ratchaburi

  • Inlägg: 221
    • Södermanland
SV: Vitaminer
« Svar #10 skrivet: 08 jan-10 kl 10:47 »
Det finns flytande att köpa.
Jag använder det till mina hundar. Inte är det billigt men bra mycket billigare än omega kapslar iaf.
Den här använder jag til mina hundar:
http://www.drbaddaky.no/sv/products/fiskeolje/dr_baddakys_fiskolja
My name is not Rihanna....

Erica

  • Inlägg: 422
    • Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
SV: Vitaminer
« Svar #11 skrivet: 08 jan-10 kl 10:48 »
Eftersom kapslarna inte smakar fisk kommer hönsen inte heller att göra det. Frågan är dock vem som ger Omega3-kapslar till hönsen, det lär bli fruktansvärt dyrt. Det måste finnas billigare alternativ, antingen med fiskolja, eller nyttig vegetabilisk olja, tex kallpressad rapsolja, som också är rik på Omega3
Det var väl en sanning med modifikation  ;). Har ni aldrig fått en kapsel som fastnat i halsen? -Det smakar fisk!!! Det är därför de säljs i kapslar, annars skulle inte många få i sig oljan.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vitaminer
« Svar #12 skrivet: 08 jan-10 kl 10:57 »
Det var väl en sanning med modifikation  ;). Har ni aldrig fått en kapsel som fastnat i halsen? -Det smakar fisk!!! Det är därför de säljs i kapslar, annars skulle inte många få i sig oljan.
Jaså, smaken är väl olika, på mina smaklökar, om jag minns rätt, det var ett tag sedan jag åt sådana kapslar, så smakade en sönderklämd sådan mest väldigt slemmigt och fett, och ganska räligt, men inte direkt av fisk.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Qiz

  • Inlägg: 295
    • Västergötland
SV: Vitaminer
« Svar #13 skrivet: 08 jan-10 kl 14:37 »
Akta så inte äggen tar smak för visst e d nyttigt men det smakar definitivt FISK!

Zandra

Carmen

  • Inlägg: 60
  • www.brujacarmen.dinstudio.com
    • Småland
    • bruja Carmen
SV: Vitaminer
« Svar #14 skrivet: 08 jan-10 kl 16:57 »
Hej!
Så bra att det finns hjälp!  ;)

Jag köpte 2 hönor av stor ras  somras som var i uruselt skick. De saknade helt fjädrar och den ena hönan var liten. 

Jag hade torskleverolja i en stor brun flaska och tänkte att det vet jag är ofarligt (naturligt) och är bra att ta själv (jag skulle aldrig ge dem något som jag inte är beredd att äta/dricka av för egen del, förutom mask då...). Så jag hällde det i vattnet, säker på att dessa 2 hönor var utdömda. Men efter bara tre dagar så var de fullbefjädrade och den lilla hönan växte till sig rejält!  ???

De är kanonfina idag, så nog vill jag ha tag på oljan i flaskan. Min lille son tappade ju tyvärr flaskan i golvet....=)

Tack för tips!  ;D

mvh
Carmen

trallallaa

  • Gäst
SV: Vitaminer
« Svar #15 skrivet: 08 jan-10 kl 18:09 »
Linfröolja då, kan man använda det till hönsen?
http://www.nyfikenvital.org/?q=node/1681

Dagg

  • Inlägg: 560
SV: Vitaminer
« Svar #16 skrivet: 08 jan-10 kl 18:14 »
Det undrar jag också. Har köpt en hel flaska  ::) av någon anledning och inte öppnat den...Vad ska jag ha den till? Hönsen kanske?

Dagg

Annelilenna

  • Inlägg: 19
    • Småland
SV: Vitaminer
« Svar #17 skrivet: 13 jul-10 kl 13:32 »
Jag har förstått att det är bra ifall man ger hönsen en skvätt med vitaminer i dricksvattnet, men menar ni att man istället för att ge multivitamin kan ge hönsen torsklevertran som det heter?
Bor på landet tillsammans med Douglas & Dennis (Brittisk korthår), Selma (Labrador) och så min underbara kackelstuga (DK i olika färger, sussex och faveroller) :)

Jenny på Björkkulla

  • Inlägg: 1212
  • Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
SV: Vitaminer
« Svar #18 skrivet: 13 jul-10 kl 20:00 »
Jag har aldrig gett hönsen vitaminer, de äter färdigfoder från Lantmännen (med vitaminer och dyl. i ) samt blandade matrester och vad trädgården har att erbjuda (vilket är en hel del). Tror ni att de skulle behöva ytterligare vitaminer?
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Vitaminer
« Svar #19 skrivet: 14 jul-10 kl 00:11 »
När jag hade höns gav jag mina brustabletter i vattnet , (sånna som vi människor dricker) då får dem i sig det mesta :D
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 3 användare (1 dolda)
lazyberserk, Gorrgel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser