Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vitaminer  (läst 15537 gånger)

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
SV: Vitaminer
« Svar #20 skrivet: 15 jul-10 kl 09:42 »
Jag köpte en liten flaska med hundvitaminer på  vanliga dagligvarandeln.
Den blev inte dyr och räcker ju superlänge.
Multivitamindunken för häst är både dyr och superstor för höns.

Jag ger vitaminer ibland i vattnet bara.
Och framför allt till kycklingar ger jag i början jämt.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 15 jul-10 kl 10:10 »
Annars vet jag att många ger multivitamin avsedd för människor, kan ju vara en idé om man inte har så många djur. När burken väl är öppnad bör den ju förbrukas inom rimlig tid, vissa vitaminer bryts ner ganska snabbt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Hattestad

• Västergötland
« Svar #22 skrivet: 18 jul-10 kl 17:23 »
Jag skulle vilja lyfta fram Jenny på Björkkullas svar/fråga igen, jag undrar precis samma sak...

Jag har aldrig gett hönsen vitaminer, de äter färdigfoder från Lantmännen (med vitaminer och dyl. i ) samt blandade matrester och vad trädgården har att erbjuda (vilket är en hel del). Tror ni att de skulle behöva ytterligare vitaminer?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 18 jul-10 kl 17:26 »
Nej, det anser inte jag, inte på sommaren och inte till vuxna höns. Kycklingar däremot, och på vintern när det inte finns grönt, då kan det vara aktuellt. Har inte sett någon direkt forskning om det dock.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Bettyboop

• Småland
    • Andersson's Lantgård
« Svar #24 skrivet: 18 jul-10 kl 17:27 »
Jag tror inte det är dumt att ibland ändå ge lite extra vitaminer.
Bor på härlig lantgård med Hästar, katter, kaniner, Rottweiler, Lohmanhöns, Dvärgkochin och Dvärgwyandotter. Odlar massor.

Markim

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 18 jul-10 kl 22:24 »
Halloj
Jag har en himla massa fiskleverolja i kapslar.Kan jag trycka hål på dom och blanda ut i vattnet eller vadå??
mvh
Majsan

Quailo!

• a "farmer" that lives in the middle of stockholm:P
    • Västmanland
« Svar #26 skrivet: 19 jul-10 kl 23:18 »
Markim: jag använder kapslar med fisk/torskleverolja som jag krossar i vattnet till djuren som har sår elr liknande och det läker mkt bra ,MEN det stinker som bara den :-X :-X ::)

Markim

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 19 jul-10 kl 23:22 »
ahh kanon.Jag jar en massa kvar som jag skulle käka förut innan jag fick min medicin..Inte för att den funkar heller men..Hönorna går före..=)
mvh
Majsan

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #28 skrivet: 05 sep-10 kl 11:17 »
 Hittade nu i vitaminskåpet en "ACO Omega-3 Forte innehållande omega-3-fettsyror"  ;D
Frågan är hur många kapslar ska man ha i i en kycklingsvattenautomat till 12 kycklingar?
Kapslarna är ganska stora, nästan 1,5 cm och kanske 0.7 cm omkrets. Räcker det med en kapsel om dagen?
Dv. höns, undulater & ragdoll

hönsmamma 11

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 05 sep-10 kl 11:34 »
kan man ge omega tre till höns alltid lär man sig någe nytt

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #30 skrivet: 05 sep-10 kl 20:34 »
Det är fiskleverolja i  ;)

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #31 skrivet: 16 sep-10 kl 21:51 »
Detta med människobrustabletter i vattnet, räcker det med en halv i när det är en 10-liters vattenautomat?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #32 skrivet: 16 sep-10 kl 22:23 »
Jag har en himla massa fiskleverolja i kapslar.Kan jag trycka hål på dom och blanda ut i vattnet eller vadå??

Omega 3 Olja "blandar" inte sig med vatten.. lägger väl sig som en hinna på vattenytan.. som all annan olja, och fastnar på vattenburkens väggar när nivån sjunker.

"Omega 3 olja" innehåller endast lite E-vitamin.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #33 skrivet: 17 sep-10 kl 00:17 »
På vintern kan man grodda till exempel alfalfafrön & på så sätt får hönsen färskt grönt under hela vintern, & vitaminboost är det.  :) Bara att blötlägga frön i vatten som byts ut en eller ett par gånger om dagen, när fröna grott till små gröna snoddar är dom klara att serveras.  :D

Har detaljerad förklaring på hur man groddar på en annan dator, men alfalfa är så enkelt att grodda att det nästan är omöjligt att misslyckas.  ;D
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Aklejan

• -
« Svar #34 skrivet: 18 sep-10 kl 03:48 »
Vitamin A maskros, brunalger, morot, bladgrönt, brännässla, persilja,
vattenkrasse, nypon...

Vitamin B vitlök, havre, maskros, brunalger, nypon..

Vitamin B12 brunalger..

Vitamin C brännässla, nypon, brunalger, maskros, vitlök, vattenkrasse,
persilja, färskt bladgrönt..

Vitamin D brunalger, maskros..

Vitamin E brunalger, vattenkrasse..

Vitamin K nypon..

Tiamin nypon..

Riboflavin nypon..

Kalcium maskros, kamomill, vattenkrasse, äppelcidervinäger..

Koppar kardborre, maskros, vitlök, morot, kålrot..

Jod brunalger, vitlök, morot, vitkål, ärtor..

Järn brunalger, persilja, brännässla, maskros, hagtorn, hallon, vattenkrasse, äcv..

Magnesium brunalger, maskros, klöver, äcv..

Mangan brunalger, morot, kålrot, havre, brännässla..

Fosfor brunalger, vattenkrasse, morot, äcv..

Kalium maskros, älgört, brännässla, brunalger, äcv, morot, kålrot,
palsternacka, äpple..

Selen brunalger..

Svavel vitlök, älgört, brännässla, brunalger, äcv..

Zink brunalger..

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #35 skrivet: 18 sep-10 kl 23:27 »
Var köper man brunalger???
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Cecilia i Hillsjöstrand

• Ett trädgårdsland... i Hillsjöstrand!
    • Gästrikland
    • Ett trädgårdsland i Hillsjöstrand
« Svar #36 skrivet: 18 sep-10 kl 23:35 »
Jag ger flytande multivitamin för djur som jag köpt på lantmännen. En liten dunk som är hemskt dryg och räckte hela vintern för mig (hade alltid i vattnet när jag fyllde på).

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #37 skrivet: 19 sep-10 kl 15:50 »
Finns ju brunalger som foderkomplement för hästar, så kanske kan kolla i hästbutiker eller granngården?
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

sallyzevenwacht

• Halland
« Svar #38 skrivet: 19 sep-10 kl 21:14 »
Tror att vi förmänskligar våra höns.
Alla vitaminer finns i allfodret. Tror ni att hönsen förr i tiden fick vitaminer,brunalger (hette det ens så?) och fiskleverolja?
De fick nog inte ens Allfoder från Granngården  ;D
Inte för jag har någon emot att ge mina hönor lite extra gott och sånt, idag fick de rödspätta!, men tror ni verkligen det behövs?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #39 skrivet: 19 sep-10 kl 21:38 »
Djur mådde inte nödvändigtvis så bra förr. På sommaren, ja, när de gick ute, men på vintern mådde de flesta husdjur ganska dåligt, fick minimalt med foder och många dog.

Jag är helt för att man inte pjoskar för mycket med djuren, och framför allt kostar jag inte på mina djur en massa dyra onödigheter, men vintertid kan djuren definitivt behöva extra vitaminer, antingen i form av färskt grönt, eller som vitaminer på burk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 2 användare
javill, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser