Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  var får man ha får?? ok slå upp staket?? regler,,  (läst 5022 gånger)

Vilse

• Gäst
var får man ha får?? ok slå upp staket?? regler,,
« skrivet: 31 dec-09 kl 12:08 »
Ska i dag susa förbi ett hus som ligger väldigt avigt o lantligt till,,en fråga,,får man skaffa får utan att kolla medd kommun?? får man slå upp fårstaket utan att kolla med nån instans? hur vet man??
sommarstuga med lada ute i skogen,,
förbereder mej för om mitt hus säljs o tittar på lite objekt,,
tror det är 26.000 kvm,,inte säker,,två skiften,,
2 tackor o en bagge,,kanske,,
har inga pengar nu men vill titta så jag vet om o ifall mitt hus säljs nästa månad,,

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: var får man ha får?? ok slå upp staket?? regler,,
« Svar #1 skrivet: 31 dec-09 kl 12:55 »
Staket får du definitivt slå upp, om det är på din tomt och inte för nära någon väg. Får är ju lantbruksdjur, och dem tror jag att du måste ha tillstånd för om du inte har en lantbruksfastighet, men jag tror inte att det är några problem med att få ett tillstånd om det är på landet, ev måste man kolla med grannar för att få godkänt av dem.

Kolla med aktuell kommun, de brukar vara hjälpsamma och det kostar bara ett telefonsamtal att fråga.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ersam

• -
« Svar #2 skrivet: 31 dec-09 kl 13:31 »
Grannar ska man ändå hålla sig väl med men det finns ingen regel om att de måste tillfrågas. Att ha djur i tätbebyggt område riskerar problem men går att lösa. Annars snacka med grannarna om du ska göra hagar - finns ju alltid risk att de rymmer.

Bara att sätta fart och så är det ju bra om du anmäler dig till Jordbruksverket att du har en produktionsplats eller vad det nu heter.

Luff

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 31 dec-09 kl 13:40 »
Om det skulle finnas en stig över marken så har man skyldighet att låta folk fortsätta använda den. Vill man då inte att staketet ska bli nertryckt så är det bästa att sätta upp en klivbräda. Stängslar man för en stig där folk har för vana att dra barnvagn för att nå till byns badstrand så lär det behövas en grind som går att öppna och stänga lätt OCH tålamod med folk som släpper ut djuren och matar dom med diverse...
//Luff

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 31 dec-09 kl 14:05 »
Ska i dag susa förbi ett hus som ligger väldigt avigt o lantligt till,,en fråga,,får man skaffa får utan att kolla medd kommun?? får man slå upp fårstaket utan att kolla med nån instans? hur vet man??

Ligger huset utanför det som kallas "planlagt område" kvittar det om det är lantbruksfastighet eller en vanlig sommarstuga, då får man lov att ha så kallade lantbruksdjur.

Det man måste göra (gäller för alla som har klövdjur), är att anmäla djurhållningen hos Jordbruksverket så man får ett produktionsplatsnummer. Hur det går till hittar du här:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/farochgetter/markningjournalforingochregistrering.4.7409fe2811f8e7990b8800067.html

Rosten

• Närke
« Svar #5 skrivet: 01 jan-10 kl 13:36 »
förbereder mej för om mitt hus säljs o tittar på lite objekt,,
tror det är 26.000 kvm,,inte säker,,två skiften,,
2 tackor o en bagge,,kanske,,
har inga pengar nu men vill titta så jag vet om o ifall mitt hus säljs nästa månad,,
1. Är det landet så får du ha får.
2. Du får stängsla in hagarna.
3. Djuren skall ha ett vindskydd och tillgång till vatten. (mat på vintern)
4. Du måste anmäla det till Jordbruksverket så att du får ett SE nummer innan du köper får.
5. Vi har 9st roslagsfår på 10 000 kvadratmeter. Vilket är för få djur. Gräset växer fortare än vad fåren äter.

Jag rekomenderar även Roslagsfår.
Dom rymmer aldrig, bräker inte, fixar lamningen själva och väger minst av alla fårraser.
Helt klart en perfekt ras om man är nybörjare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser