Om 5000 - 7000 är svindyrt eller inte är väl en värderingssak.....
7000 svenska kronor är för mig en ganska stor summa..
5 tusen kan man kanske leva med. Men jag kan inte hitta en användbar eldrejskiva till det beloppet!
Den biligaste elskiva som duger till något, som jag har hittat, är den jag kommer köpa i dagarana. Det är en liten japansk sak, som kan köra baklänges om man vill.
(Det är visserligen inte av någon som helst betydelse för valet, men man KAN faktiskt använda den funktionen till något !)
Den kostar i alla fall 8000 danska kronor inkl. moms. (Jag är bara hobbykeramiker, och altså inte momsregistrerad) Det motsvarar ungefär 10.000 svenska kronor.
Det är en fruktansvärt stor summa för mig !
Därefter fortsätter det uppåt i pris, om man vill ha skivor som har längre livslängd, och kan ta större klösar.
Men jag har emellertid fullt upp med dom tio femton kilo, som jag vet att en sådan skiva kan ta.
Men visst skulle jag gärna vilja ha råd med någon av de här amerikanska stora maskinerna som kostar tio -femton tusen begagnade ! Fast dom är ju stora och kräver lite plats....
Jag räknar med att den ska hålla i bortåt tio år i alla fall.
Min elskiva ska gå i dagligt bruk, och vara en skiva som jag kan utvecklas med. (rent tekniskt altså) Om jag en dag kommer upp i tiokilosklassen, så skall min skiva kunna hänga med, och inte hindra mig att komma vidare. (det har jag varit med om förr)
Självklart är det mycket roligare om man kan bygga skivan själv, även om det kostar ungefär lika mycket. me n om man samtidigt tar utsikten att lyckas med projektet i betraktning blir situationen en annan.
Fortfarande: Jag utesluter inte att man kan- det är bara väldigt svårt, och jag har inga upplyftande erfarenheter att bjuda på precis....
Du har rätt: Det GÅR att dreja utan el !
Jag har själv gjort det i över femton år varje dag !
Det går även att få upp en skaplig produktion och vara profrfessinell keramiker med sparksiva. Jag har träfffat massor av duktiga proffessionelle keramiker som aldrig har använt elskiva, och som är mycket bättre på att dreja än vad jag själv är !
Men det är inte problemfritt: Själv gick jag över till el därför att jag fick gikt efter att ha sparka sönder benen ! Dert är absolut inte alla som sparkar sönder benen, Men det är VANLIGT med problem imed benen bland folk som suttit vid sparkskiva dagligen i många år.
vidare tycker jag själv att man lär sig mer på en elskiva, än på ensparkad. även om man kan komma långt på en sparkskiva, så skenade in rent tekniska utveckling iväg i expressfart, när jag började dreja på elskiva dagligen.
Det tar lit tid innan man kommer undefund med elskivan, men se´n sätter det fart !
Däremot skulle jag nog råda de flest till at BÖRJA med en sparkskiva, eftersom den känns "närmare leran" eller hur man ska uttrycka det. Man LÄR SIG LERAN bättre på det sättet. Om man börjar med elskiva lär man sig mer "ett maskinellt förfarande". Svårt att förklara - men jag vet vad jag menar själv....

At sitta i över tio år (som jag) är kanske en överdrift, men två tre år vid en sparkskiva är bra att ha bakom sig) Jag tror jag kunnat dreja mycket bättre om jag startat med elskiva tio år tidigare.
Det är enklare att ta riktigt stora klösar på elskiva. Och man ökar produktionen betydligt !
Men i sista änden är det givetvis en smaksak ! Och jag har ssom sagt sett folk "trolla" vid sparksivor !
Ska man sparka är det basta ett gammalt krukmakarchabrak, som fyller som en dubbelsäng, och rullar på bortåt tjugo minuter efter att man har sklutat sparka enlige min mening. Dom främjar keramikerns tekniska utveckling, är snabbare att arbeta vid, och sparar benen. Dom färdigköpta är KLART underlägsna!
Som motionsapparat tror jag emellertid drejskivan har begränsat värde ! Om du säger "cykel" ligger det kanske en något i det. menjag hade inte minsta svårighet att dra på mig en rätt beaktningsvärd övervikt trots dagligt sparkande.....
Men nu till drejskivorna du har sett för 5000 - 7000 svenska.
Med eller utan moms ?
Var har du sett dem, och vad heter dom ?
Nytt eller beg. ?
Anledningen till att jag frågar är att Om jag kan hitta en BILLIGARE drejskiva som kan detsamma som "min lilla japan", så köper jag kanske DEN skivan i stället.
Berätta gärna !
Vad var det för skiva du köpte själv får 7000 ?
På Cerama här nere finns en platta som heter "hobbycon" Det är bara själva skivan, och den är för svag. Därefter finns ett fåtal liknande skivor. Men den första skivan som lixom "kan något" är en japansk 8000-kronors-skiva. (Den har kostat mindre men har gått upp för bara något år sedan)
Men det är ju inte uteslutet att det finns maskiner i Sverige, som inte säljs här, eller att det finns någon firma som är billigare än andra etc.
Så skriv gärana och berätta innan jag köper min.