Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Från spark till el!?  (läst 7909 gånger)

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Från spark till el!?
« skrivet: 16 mar-06 kl 19:28 »
 
Jag har en sparkskiva som jag skulle vilja göra om till eldriven. Jag fick en motor med när jag köpte den, men den är alldeles för stark och resulterar i att klösen far in i väggen. Detta beror ju förmodligen oxå på att jag inte har någon hastighetsreglering på den. Jag har ordnat en pedal men när jag suttit där och gasat och släppt pedalen ett par gånger så löser den ut.

Har någon ett bra förslag, snälla,  förklara det då för mig, som om jag vore ett barn. Jag är inte precis något tekniskt snille, men då ingen vill hjälpa mig måste jag ju försöka ordna det själv  :P

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Från spark till el!?
« Svar #1 skrivet: 22 mar-06 kl 09:01 »
Sker kraftöverföringen mellan motor och drejskiva med rem så kan man sänka hastigheten genom att montera en remskiva med mindre diameter på motorn.
Känner man till motorns varvtal och remskivornas diametrar, så kan man räkna ut hur mycket motorns remskivediameter måste minska, för att ge drejskivan lämpligt varvtal.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Från spark till el!?
« Svar #2 skrivet: 22 mar-06 kl 09:42 »
...och om man vill ha den steglös?

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Från spark till el!?
« Svar #3 skrivet: 22 mar-06 kl 10:28 »
Elektronisk hastighetsreglering till så pass stora motorer brukar vara rejält dyrt.
Det finns mekaniska regleringar också.
Jag köpte en en sån som extratillbehör till matningen på min planhyvel.
Den kostade ca 5000 kr inkl moms.
Ska man montera en sån på din drejskiva tillkommer extra för fästen, remskivor osv.
Man kan ha tur att hitta nåt lämpligt begagnat också.
En annan variant är ett antal remskivor på samma axel, som på många trävarvar och pelarborrmaskiner.
När man vill byta hastighet så flyttar man remmen till ett annat rempar.

Antar att det kan vara bra med olika varvtal på drejskivan meroende på vilken diameter det är på det som drejas.

En möjlighet jag kom på just nu är att låta ett rörligt drivhjul trycka mot sparkskivan.
Vill man öka hastigheten för man drivhjulet närmare sparkskivans centrum, för att sänka farten sätter man drivhjulet närmare sparkskivans periferi.

http://www.stoneware.net/stoneware/anslagstavla/anslagstavla.htm#saljes


"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Från spark till el!?
« Svar #4 skrivet: 22 mar-06 kl 13:09 »

Skulle det kunna funka med en symaskinsmotor?

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Från spark till el!?
« Svar #5 skrivet: 23 mar-06 kl 09:31 »

Jag svarar själv: Nej den är för klen!

Men den är ju steglös, vad är det som gör den steglös, skulle man inte kunna "samköra" med min andra motor.

Jag sa ju att jag inte va teknisk!  :-[

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Från spark till el!?
« Svar #6 skrivet: 23 mar-06 kl 09:42 »

Jag svarar själv: Nej den är för klen!

Men den är ju steglös, vad är det som gör den steglös, skulle man inte kunna "samköra" med min andra motor.

Jag sa ju att jag inte va teknisk!  :-[

Hastighetsregleringen sitter nog i pedalen till symaskinen, men den klarar bara av en viss ström, och din drejskivemotor drar mycket mer ström än en symaskin.

Det sista jag skrev, om ett rörligt drivhjul mot sparkskivan skulle kunna funka.
Ett litet gummihjul skulle ge bra friktion.
Det är svårt att tipsa när man inte ser hur grejerna ser ut.
Finns det inte nån bysmed eller annan mekarverkstad i närheten som skulle kunna hjälpa till?
« Senast ändrad: 23 mar-06 kl 09:43 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Från spark till el!?
« Svar #7 skrivet: 23 mar-06 kl 09:50 »


Det sista jag skrev, om ett rörligt drivhjul mot sparkskivan skulle kunna funka.
Ett litet gummihjul skulle ge bra friktion.


Om jag förstår dig rätt,  menar du som typ en dynamo på en cykel!?

Men är det inte risk för att man bränner motorn om motståndet blir för stort!?

Jo jag ska bjuda mina svågrar på en middag med baktanke imorrn, när dom sedan ätit och druckit varsin öl och är nöjda och belåtna ska jag visa ut dom i verkstan, he, he  ;D
Men jag tycker att det är så tråkigt att behöva truga och krusa hela tiden och skulle vilja klara något själv  :-[

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Från spark till el!?
« Svar #8 skrivet: 23 mar-06 kl 10:07 »
Ungefär som en cykeldynamo, ja.
Man får fixa en passande nerväxling från motorn, så att gummihjulet får lagom hastighet.
Det borde åtminstone bli en rätt billig lösning.
Annars tycker jag att det elegantaste skulle vara en mekanisk varvtalsreglering med sk. planetväxel, en sån som jag skaffade till min hyvel.
Tyvärr är dom inte gratis...
Jag tycker det låter som att du måste skaffa nån händig hjälp.
Ofta finns det nån "jack-of all-trades" i krokarna, som kan fixa lite av varje för en billig penning.
Som tjej kan du ju alltid spela lite charmigt hjälplös, det brukar få kunna stå emot...  ;)
« Senast ändrad: 23 mar-06 kl 10:11 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sol

  • Inlägg: 238
    • Skåne
    • fingerfardig
Re:Från spark till el!?
« Svar #9 skrivet: 23 mar-06 kl 10:25 »

Jaha ja, det är väl bara att inse, teknik är inte min starka sida  :-\och inte charmigt hjälplös heller!!!  ::)
Det blir till att fortsätta sparka eller ta fram min andra dolda talang, slug och beräknade  ;)

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Från spark till el!?
« Svar #10 skrivet: 23 mar-06 kl 11:34 »
Du kan ev. kolla på motorn hur stor den är.
Det står antingen kW (kilowatt), W (Watt) eller hk/hp (hästkrafter).
Är motorn ganska liten vilket man ändå kan anta, så kan det gå att hitta en elektronisk hastighetsreglering som inte är jättedyr.
Det kanske skulle passa dej bäst, inget borra och svetsa utan bara lite enkelt trikarjobb (du ska inte ansluta den själv, det kan bli det sista du gör!!!)  :o
« Senast ändrad: 23 mar-06 kl 11:34 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

dolomit60

  • Inlägg: 16
    • Magnesiumkarbonat, och krita
Re:Från spark till el!?
« Svar #11 skrivet: 10 jul-06 kl 02:43 »
Det här är antagligen inte det svar du önskar!
Men jag har sysslat med keramik i åtminstånde 25 år. Jag har aldrig varit proffessionell, men har varit med och byggt upp och drivit tre halvproffessinella vekrstäder, varit i lära, och gått på två kerramikskolor av omkring ett års varighet vardera, och har undervisat i keramik etc. så jag vågar påstå att jag har en del erfarenhet av keramik ändå.

Jag har också en del erfarenhet av att bygga och reparera drejskivor.
Min erfaarenhet är denna: Sparkskivor kan man bygga utan stäoorre besvärsjälv. Ofta kan man tilloch med få dem betydligt bättre än de köpta ! Men med elektriska är det värre !
Och jag är rädd för att om du får löst nuvarande problem så väntar nästa bakom hörnet....osv...
Jag har sammarbetat med MYCKET tekniskt kunniga mäniskor, som har försökt hjälpa mig att sätta el till gamla drejskivor! Det funkar som regel inte !

En yrkeskeramiker (en av dem som lärde upp mig för många år sedan) har sagt såhär till mig en gång: "Det räcker inte med att vara duktig keramiker för att bygga en eldrejskiva -man måste också varqa duktig tekniker och det räcker heller inte att vara duktig tkenikeer - f
ör dom vet inte hur det fungerar när man väl sitter vid drejskivan -dä¨för måste man vara BÅDE duktig keramiker, och duktig tekniker för att lyckas, sch jag har aldrig sett någon som har gjort det!"

Jag tror hon har rätt ! Dom lösningar som står tillbuds är som regel rätt dyra i sista änden, ochdå funkar dom ändå inte optimalt.
risken är qatt du till sist helt enkelt får en skiva som är lika dyr som en köpt trots att du lagt ner en massa arbete på en produkt som lik förbannat inte blir lika bra, som den köpta.

Därför är mitt ganska tråkiga råd: Köp en fabrikstillverkad  i stället ! Dom är visserligen svindyra men dom fungerar och det är inget krångel !
Jaghar nyligen själv sparat ihop den sista tusenlappen till min nya elskiva, ochdet har atgit lång tid !
Om jag hade haft tron på att jag kunde åstqadkomma en fungerande skiva själv eller med hjälp av någon jag känner (och jag känner även i dag väldigt tkniskt sinnade mäniskor) sså hade jag försökt. Men allmin erfarenhet talar MOT ett sådant projekt, och alla keramiker jag känner är eniga med mig !

Därför köper jag, min dåliga ekonomi till trots en ny fabrikstillverkad elskiva !

I händelse av att du skulle vara en envis själ, som inte lyssnar till tråkiga råd och mot all förmodan LYCKAS få en fungerande hemmagjord eldrehjskiva vill jag emellertid grattulera dig å det hjärtligaste ! Jag säger inte att det är omöjligt - bara näst intill....

OM du lyckas får du för övrigt gärna kontakta mig, eftersom jag i så fall är omåttligt intresserad av hur du burit dig åt, och enormt gärna vill ta del av dina kunskaper !

Ursäkta om jag låter som värsta olyckskorpen.! Det vill jag egentligen inte vara. Det känns bara som om jag vill bespara dig mina egna ganska fruktlösa erfarenheter.
Jag är i första hand här som hantverksintresserad, även om jag också känner stor sympati för sajtens almäna anda, och ideér generellt.
Själv sysslar jag mest med keramik. men även lite  trä och glas. Och spå intresserar jag mig för allt slags hantverk, som jag inte sysslar med själv också.

Hildur

  • Inlägg: 88
  • Lever grönt i stan, men längtar ut.
Re:Från spark till el!?
« Svar #12 skrivet: 10 jul-06 kl 14:11 »
De billigaste "färdigköpta" drejskivorna kostar runt 5000-7000 kronor. Det är väl egentligen inte svindyrt. Min kostade 7000 och har fungerat bra i två år, dock inte i dagligt bruk. Jag håller med: Ett hemmabygge blir förmodligen inte mycket billigare, fast kanske roligare? Annars kan man ju se sparkskivan som kombinerad drejskiva och motionsapparat  ;) Det GÅR att dreja utan el.  
Folkmusik, keramik, etnologi, arkeologi, odling är mina områden. Skriv gärna!

dolomit60

  • Inlägg: 16
    • Magnesiumkarbonat, och krita
Re:Från spark till el!?
« Svar #13 skrivet: 10 jul-06 kl 17:47 »
Om 5000 - 7000 är svindyrt eller inte är väl en värderingssak.....
7000 svenska kronor är för mig en ganska stor summa..
5 tusen kan man kanske leva med. Men jag kan inte hitta en användbar eldrejskiva till det beloppet!

Den biligaste elskiva som duger till något, som jag har hittat, är den jag kommer köpa i dagarana. Det är en liten japansk sak, som kan köra baklänges om man vill.
(Det är visserligen inte av någon som helst betydelse för valet, men man KAN faktiskt använda den funktionen till något !)
Den kostar i alla fall 8000 danska kronor inkl. moms. (Jag är bara hobbykeramiker, och altså inte momsregistrerad) Det motsvarar ungefär 10.000 svenska kronor.

Det är en fruktansvärt stor summa för mig !
Därefter fortsätter det uppåt i pris, om man vill ha skivor som har längre livslängd, och kan ta större klösar.
Men jag har emellertid fullt upp med dom tio femton kilo, som jag vet att en sådan skiva kan ta.
Men visst skulle jag gärna vilja ha råd med någon av de här amerikanska stora maskinerna som kostar tio -femton tusen begagnade ! Fast dom är ju stora och kräver lite plats....

Jag räknar med att den ska hålla i bortåt tio år i alla fall.
Min elskiva ska gå i dagligt bruk, och vara en skiva som jag kan utvecklas med. (rent tekniskt altså)  Om jag en dag kommer upp i tiokilosklassen, så skall min skiva kunna hänga med, och inte hindra mig att komma vidare. (det har jag varit med om förr)

Självklart är det mycket roligare om man kan bygga skivan själv, även om det kostar ungefär lika mycket. me n om man samtidigt tar utsikten att lyckas med projektet i betraktning blir situationen en annan.

Fortfarande: Jag utesluter inte att man kan- det är bara väldigt svårt, och jag har inga upplyftande erfarenheter att bjuda på precis....

Du har rätt: Det GÅR att dreja utan el !
Jag har själv gjort det i över femton år varje dag !
Det går även att få upp en skaplig produktion och vara profrfessinell keramiker med sparksiva. Jag har träfffat massor av duktiga proffessionelle keramiker  som aldrig har använt elskiva, och som är mycket bättre på att dreja än vad jag själv är !

Men det är inte problemfritt: Själv gick jag över till el därför att jag fick gikt efter att ha sparka sönder benen ! Dert är absolut inte alla som sparkar sönder benen, Men det är VANLIGT med problem imed benen bland folk som suttit vid sparkskiva dagligen i många år.
vidare tycker jag själv att man lär sig mer på en elskiva, än på ensparkad.  även om man kan komma långt på en sparkskiva, så skenade in rent tekniska utveckling iväg  i expressfart, när jag började dreja på elskiva dagligen.
Det tar lit tid innan man kommer undefund med elskivan, men se´n sätter det fart !
Däremot skulle jag nog råda de flest till at BÖRJA med en sparkskiva, eftersom den känns "närmare leran" eller hur man ska uttrycka det. Man LÄR SIG LERAN bättre på det sättet. Om man börjar med elskiva lär man sig mer "ett maskinellt förfarande". Svårt att förklara - men jag vet vad jag menar själv.... ::)

At sitta i över tio år (som jag) är kanske en överdrift, men två tre år vid en sparkskiva är bra att ha bakom sig) Jag tror jag kunnat dreja mycket bättre om jag startat med elskiva tio år tidigare.
Det är enklare att ta riktigt stora klösar på elskiva. Och man ökar produktionen betydligt !
Men i sista änden är det givetvis en smaksak ! Och jag har ssom sagt sett folk "trolla" vid sparksivor !
Ska man sparka är det basta ett gammalt krukmakarchabrak, som fyller som en dubbelsäng, och rullar på bortåt tjugo minuter efter att man har sklutat sparka enlige min mening. Dom främjar keramikerns tekniska utveckling, är snabbare att arbeta vid, och sparar benen. Dom färdigköpta är KLART underlägsna!

Som motionsapparat tror jag emellertid drejskivan har begränsat värde ! Om du säger "cykel" ligger det kanske en något i det. menjag hade inte minsta svårighet att dra på mig en rätt beaktningsvärd övervikt trots dagligt sparkande.....

Men nu till drejskivorna du har sett för 5000 - 7000 svenska.

Med eller utan moms ?
Var har du sett dem, och vad heter dom ?
Nytt eller beg. ?

Anledningen till att jag frågar är att Om jag kan hitta en BILLIGARE drejskiva som kan detsamma som "min lilla japan", så köper jag kanske DEN skivan i stället.
Berätta gärna !
Vad var det för skiva du köpte själv får 7000 ?

På Cerama här nere finns en platta som heter "hobbycon" Det är bara själva skivan, och den är för svag. Därefter finns ett fåtal liknande skivor. Men den första skivan som lixom "kan något" är en japansk 8000-kronors-skiva. (Den har kostat mindre men har gått upp för bara något år sedan)

Men det är ju inte uteslutet att det finns maskiner i Sverige, som inte säljs här, eller att det finns någon firma som är billigare än andra etc.

Så skriv gärana och berätta innan jag köper min.
Jag är i första hand här som hantverksintresserad, även om jag också känner stor sympati för sajtens almäna anda, och ideér generellt.
Själv sysslar jag mest med keramik. men även lite  trä och glas. Och spå intresserar jag mig för allt slags hantverk, som jag inte sysslar med själv också.

Hildur

  • Inlägg: 88
  • Lever grönt i stan, men längtar ut.
Re:Från spark till el!?
« Svar #14 skrivet: 10 jul-06 kl 19:53 »
Min skiva heter Brent IE och kostar 5900 exkl moms hos cebex www.cebex.se Hur mycket den klarar vet jag inte. Jag håller mig till max tre kilo än så länge... Cebex finns i Göteborg och Malmö och någonstans norröver också.
Folkmusik, keramik, etnologi, arkeologi, odling är mina områden. Skriv gärna!

dolomit60

  • Inlägg: 16
    • Magnesiumkarbonat, och krita
Re:Från spark till el!?
« Svar #15 skrivet: 10 jul-06 kl 23:05 »
OK - Om jag tar 5900 svenska kronor, och räknar om till danska (C:a 25 %) så får jag en något högre summa.
Om jag därefter lägger på momsen, som någelunda motsvaras av skilnaden i valutakursen, så är jag tillbaka till 5900 - men nu danska kronor i stället för svenska. Det betyder att den är tvåtusen kronor billigare än den jag bestämt mig för !

Det är fortfarande en rejäl summa pengar i mina ögon !
Men kan jag använda den lika gärna som jag kan använda den skiva jag tänkt mig, så finns det förvissoo MÅNGA saker, jag kan använda två tusen spänn till.....
så jag ska kolla upp data på maskinen, ocjh jämföra med den jag tänkt mig.  Så tack för att du svarade !

Jag var för övrigt inne och kollade på din hemsida, sedan jag såg att du övervägde att sälja keramik till samma snubbe som jag.

Jag tror du har fullständigt rätt i att du kan kalla dig "ganska duktig" för att vara amatör.
Jag har det på ungefär samma sätt själv . Jag är amatör men har hållit på mycket - och ibland är jag övertygad om att arbetslöshet i en "välfärdsstat" främjar kulturen ;) !
Jag har en helt annan stil på mina grejer. (Din stil är nog modernare, och närmare designuniversets förkärlek för rena linier, och "funktions-estetik" av det visade att dömma) Jag arbetar mycket med gammaldags krukmakartradition (lite burrigare sådär; Jag älskar den traditionen men försöker samtidigt befria mig från den.....) Samtidigt söker jag en mer personlig stil sedan några år. Den är lite svårdefinierad, men mer experimenterande än tidigare. Jag har tidigare arbetat mycket i lergods, och med engober bla. Men jag är mer, och mer på väg över mot stengods och porslin, av en rad olika anledningar.
(Fast posrlin är dyrt och svårt - men ROLIGT!!!)

Hur som helst tycker jag mig kunna se av dina bilder att produktionen bär prägeln av medvetet och seriöst arbete, som gett ett proffsigt resultat.
tyvärr funkar inte färgerna på min dator så bra just nu, så bilderna ger nog inte glasyrerna full rättvisa.

Men jag tror jag blir tvungen att fixa till min hemsida snart om jag ska klara mig i konkurensen  ;)
Jag är i första hand här som hantverksintresserad, även om jag också känner stor sympati för sajtens almäna anda, och ideér generellt.
Själv sysslar jag mest med keramik. men även lite  trä och glas. Och spå intresserar jag mig för allt slags hantverk, som jag inte sysslar med själv också.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

315 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser