Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nytt växthus med gamla fönster  (läst 115244 gånger)

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: nytt växthus med gamla fönster
« Svar #40 skrivet: 17 maj-10 kl 14:06 »
När vi köpte vårt hus stod där en jättehög med husvagnsfönster i en skrubb, vad tror ni om att bygga växthus av dem? De är svagt bruntonade, blir det för dåligt ljusinsläpp då? Vi har dessutom en hög med lärkträ sågade till plank som vi gjorde när vi tog ner ett lärkträd för massor av år sen som jag tänkte man kunde använda på något sätt i bygget, för att slippa impregnerat. En rejäl sockel av tegel står på min önskelista också. Ett växthus ska jag ha och fungerar det inte med husvagnsfönstren får jag skaffa något annat, tänkte bara höra vad ni tror om det?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Jennyt

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 17 maj-10 kl 20:21 »
Jag tror inte att det skulle vara något problem med ljusinsläppet..... i vanliga fall får man ju kalka fönstren för att inte växterna ska brännas..... det lär ju du slippa..... om det blir snyggt.... det är nog bäst du får bestämma själv :D..... Lärken låter ju helt klart användbar.... du kan ju tex ha norrväggen helt i trä..... det finns så många olika sätt man kan göra det på

Åååååhhhhh vad det kliar i mina fingrar..... jag MÅSTE tya mig :P ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #42 skrivet: 17 maj-10 kl 21:31 »
Nej, jättesnyggt blir det kanske inte, men eftersom de bara ligger där... och inte behöver jag vara rädd att ungarna ska slå sönder glasrutorna när de leker.
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

andtol

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 17 maj-10 kl 21:50 »

Åååååhhhhh vad det kliar i mina fingrar..... jag MÅSTE tya mig :P ;)

varför måste du tya dig? :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 17 maj-10 kl 22:59 »
Vi bygger till huset.... känns som om det går före ;) ;D..... tycker de andra i familjen iallafall o:)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

andtol

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 18 maj-10 kl 09:15 »
Det finns ju en poäng att göra en sak samtidigt... ;)

Jag drömmer om mitt nya hönshus och har nästan lämnat växthuset trots att jag inte har murat grunden ännu...  ::)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #46 skrivet: 18 maj-10 kl 09:21 »
Skönt  att höra likasinnade ;D ;D ;D :-*

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #47 skrivet: 18 maj-10 kl 12:25 »
 ;D Känner igen det där! Här har vi alltid "femtioelva" projekt igång samtidigt, finns både bra och dåligt med det...

Min vädringslcka är inte automatisk, kanske byter jag någon gång i framtiden, om växthusintresset håller i sig.  ;)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #48 skrivet: 20 maj-10 kl 19:15 »
Lite nya bilder...  :D

« Senast ändrad: 20 maj-10 kl 19:17 av färnevik »
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

andtol

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 29 maj-10 kl 15:55 »
http://www.vedkaminer.nu/kaminernew.htm

Den översta funderar jag på till växthuset. Enklast möjliga utan att kosta så mycket.

andtol

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 05 jun-10 kl 13:02 »
Nu äntligen händer det grejer.

Frågan är vilken form jag ska ha på takstolarna?

andtol

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 05 jun-10 kl 13:11 »

A, B eller C?

Det är 3 m mellan väggarna. Jag tänkte ha 45 graders lutning på taket.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #52 skrivet: 05 jun-10 kl 15:28 »
C är ju starkast. Vad ska du ha för material på taket? Med lätt material, typ plast ger ju b mest volym för dig att röra dig på. Om du bedömer att b inte håller skulle jag satsa på c, a är ett onödigt mellanting.

Om du bygger med tunga begagnade fönster eller liknande på taket räcker nog inteens c, då får man ha vad jag tror kallas fackverk i takstolen, dvs att det är flera v:n mellan den vägräta regeln och dem som taket vilar på.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 05 jun-10 kl 16:01 »
A eller B.. och vilken du väljer beror ju på vilken höjd du har på hammarbandet, alltså den övre regeln på väggarna, där du lägger takstolarna.
Har du gånghöjd där, så kan du ju använda A, fördelen skulle kunna vara att du får lite mer att hänga tråd i för t.ex tomatplantorna.

Men det ger lätt ett instängt intryck med en massa reglar på den höjden, så jag hade utan tvekan tagit B för att få en känsla av mer volym i huset.

Hållfasthetsmässigt är det ingen skillnad, och vi talar ju om 3 meters spännvidd...alltså är det inte nödvändigt med några förstärkningar enligt C.

andtol

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 05 jun-10 kl 20:06 »
Tack för svar. Eftersom hammarbandet är i höjden 200 cm så kommer jag försöka med alternativ B.

Däremot kom jag på att hammarbandet, idag en liggande regel 2x4 tum, är nog lite för klen för att hålla upp takstolarna. De stående reglerna är oregelbundna på sidorna eftersom fönstrena är placerade ungefär så här:

Det betyder att takstolarna kommer inte hamna ovanpå stående reglar.

Behöver jag förstärka den liggande regeln? Och i så fall hur? Kanske spika en stående regel utanför som spikas i både de stående reglarna och det liggande hammarbandet?

Bo

« Svar #55 skrivet: 06 jun-10 kl 06:45 »
Vill bara påpeka att takstolens horisontella del kan bestå av en wire och att den kan lyftas på mitten av en vertikal om det behövs för att få ståhöjd.

Existens?

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 06 jun-10 kl 08:41 »
Behöver jag förstärka den liggande regeln? Och i så fall hur? Kanske spika en stående regel utanför som spikas i både de stående reglarna och det liggande hammarbandet?

Egentligen tror jag nog det håller. Men om du vill vara säker så är ju den lösningen med en stående regel jättebra, det förstärker otroligt. Egentligen ska man då ha ett bredare hammarband, som täcker den extra regeln, men det är ju lite sent nu eftersom du redan kommit så långt.
Men tänk dig för innan du slår dit den..kommer det att bli problem om du lägger den på utsidan? ( med tanke på fönsterplacering osv..) I så fall kan du ju lägga den på insidan.

andtol

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 06 jun-10 kl 09:23 »
Va bra!

Då kan jag förstärka i efterhand.

Och jag tar en mindre bräda för att stadga takstolen.

Tack för svar!

Bo

« Svar #58 skrivet: 06 jun-10 kl 10:23 »
Problemet var väl att eftersom du har sex fönster på ena sidan och åtta på den andra, vilar takstolarna på några ställen över glas och inte över en regel. Krävs alltså ett hammarband som kan avlasta om man inte litar på att glasrutan klarar trycket. Belastningen blir ju mindre genom att ha wire istället för trä där det enbart är dragkrafter. - Också blir det mindre skuggning.

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #59 skrivet: 06 jun-10 kl 11:05 »
Man kan ju sätta en såkalla bärlina ovanför fönstren för att ta upp vikten där takstol inte hamnar ovanpå stående regel/hammarband. Alltså när den hamnar över fönster. Men i sånafall får man nog köra bärlina hela vägen runt pga fönstren. Men det är ju egentligen inga problem. Men du kanske har spikat på hammarbandet redan? Då blir det ju knepigare :P

En bärlina är helt enkelt en stående regel istället för en liggande som man sätter i regelverket öven fönstret men under hammarbandet. Hoppas det gick fram :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser