Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nytt växthus med gamla fönster  (läst 115178 gånger)

andtol

• Gäst
nytt växthus med gamla fönster
« skrivet: 25 dec-09 kl 22:59 »
Jag vill ha förslag på hur vi ska kunna bygga ett växthus av gamla fönster.

Vi har möjlighet att få fönster av mina svärföräldrar när de byter fönster på sitt hus. Det är ganska många fönster från en 70-tals-villa. Förhoppningsvis är det karmar med också men det är inte säkert, det beror nog på hur firman som ska byta dem gör. Antagligen blir det utan karmar eftersom det är så mycket enklare att slå sönder dem när man ska byta fönster.

Måtten på fönstren + två dörrar är följande:

bredd * höjd

Vardagsrumsfönster 6 st   880 * 1580

Övriga rumsfönster  4 st   1280 * 1280

Garage o förrådsfö. 5 st    880 * 680

Altandörrar            2 st    880 * 2080

Köksfönster           1 st    880 * 1280

Hur ska vi göra?

Det jag funderar på själv är att gräva ut en ordentlig grund och gjuta en enkel mur av lekablock. Sen bygger vi en träram som vi sätter fönstren i. De höga fönstren mot söder och de andra på de andra sidorna. Ungefär 4 x 4 m hus. Taket måste vara genomskinligt förstås, antagligen är det bäst med plasttak.

Bo

SV: nytt växthus med gamla fönster
« Svar #1 skrivet: 26 dec-09 kl 14:29 »
Jag skulle klippa ut fönstren i kartong skala 1/10 och puzzla med olika alternativ.

andtol

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 29 dec-09 kl 11:41 »
Tack för tipset!

Kanske så här:

Och kanalplast eller veckad plast som tak. Dock blir man frestad att bygga lite större för att få plats med mer...

ersam

• -
« Svar #3 skrivet: 29 dec-09 kl 15:43 »
Ska du ändå bygga så ta i lite extra. Är grönsakerna i rätt skala?  ;)

Bo

« Svar #4 skrivet: 29 dec-09 kl 18:39 »
För maximal nytta av begränsad mängd fönster skall du ha odlingsbäddarna 30-40 cm försänkta och golvet kanske 60 cm djupare för bekväm skötsel. Glasen skall luta inåt för att släppa genom och inte reflektera ljuset. Då blir det trianglar i hörnen där man får nubba fast folie. Billigast tak är plastfolie med ett hål för regnvattnet och under det har man en vattenreservoar.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 29 dec-09 kl 19:22 »
Ett ytterligare alternativ är ju ett typ orangeri, med hel vägg åt norr i lekablock. Åsså glas åt söder och på kortsidorna.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 29 dec-09 kl 19:37 »
Du kan få ungefär samma effekt som i Bo:s förslag, genom att mura en hög (ca 50-80 cm) sockel att ställa växthuset på.
Ger extra volym inuti, viss möjlighet till värmemagasinering inför natten och kan också ge ett estetiskt lyft, särskilt om du hittar billigt murtegel.
« Senast ändrad: 29 dec-09 kl 23:03 av Foppas fot »

ersam

• -
« Svar #7 skrivet: 29 dec-09 kl 21:36 »
Har hört att man inte ska underskatta ljusinsläpp från norr.  ???

andtol

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 dec-09 kl 23:24 »
För maximal nytta av begränsad mängd fönster skall du ha odlingsbäddarna 30-40 cm försänkta och golvet kanske 60 cm djupare för bekväm skötsel. Glasen skall luta inåt för att släppa genom och inte reflektera ljuset. Då blir det trianglar i hörnen där man får nubba fast folie. Billigast tak är plastfolie med ett hål för regnvattnet och under det har man en vattenreservoar.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med trianglar i hörnen? Eller var hålet för regnvattnet ska vara.

Alla fönster är 2-glas-fönster. En tanke jag haft är att använda dem som 2-glas-fönster och bygga ett isolerat hus som håller värmen bättre och blir en slags vinterträdgård. Men jag gissar att ett sånt växthus får snabbt problem med fukt? (Det får väl alla växthus förstås...)

Eller så delar jag fönstren och får många fler.

Bo

« Svar #9 skrivet: 30 dec-09 kl 06:33 »
Det blir inte fuktigare (?) men mörkare med dubbla glas. Jag hade ett enkelt drivhus av gamla fönster, 8- kantigt och med fyra utvikta dubbelfönster lutande inåt i 45 graders vinkel. Plastfolie spikad som tak med ett hål för regnvattnet.

Där blev så klart 4 trianglar kvar där jag fick nubba fast plastfolie.

Men puzzla så att fönstren räcker till tak också för snön kommer att bli ett problem med ett plant plastfolietak.
« Senast ändrad: 30 dec-09 kl 06:37 av Bo »

andtol

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 30 dec-09 kl 15:58 »
Aha, då förstår jag vad du menar.

Jag hade nog tänkt bygga mer rejält men din idé gör det hela mycket enklare...

Annalinnea

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 10 jan-10 kl 11:02 »
hej!
kul med trashbygge. vi håller också på med puzzlandet. jakten på blockets bortskänkesavdelning är över och nu sitter vi här med en massa fönster som ska puzzlas. bra ide det där med kartongpuzzlet. men vad jag skulle komma till är att vi har också 2-glas men delar dem i 2 delar förutom där vi vill ha vädringsmöjlighet, förslagsvis högt upp
lycka till!!
odlar och äter, bygger och bor.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 10 jan-10 kl 11:05 »
Tack för tipset!

Kanske så här:

Och kanalplast eller veckad plast som tak. Dock blir man frestad att bygga lite större för att få plats med mer...

ja, två paprikor och en clementin var en mager skörd.. :P

Gillarl JennyT:s förslag! Då kan du bygga högre, och kanske plantera i terraser.
« Senast ändrad: 10 jan-10 kl 11:07 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 10 jan-10 kl 20:00 »
Är ju lite inne på ett orangeri nån gång själv :P (säg inget till gubben, han får ett frispel på alla mina planer :-[ ) Fördelen med en murad vägg är att du sparar värme och om du hade tänkt dig nån typ av vinterträdgård tycker jag absolut du ska behålla tvåglasen. Fukt blir det alltid i växthus och det avhjälper du med ventiler av något slag. Öppningsbara fönster i taket behövs för att bli av med värme under sommaren.... Vidare är det inte fel med en vattenslinga kopplat till någon värmekälla, typ kamin, för att kunna tända på lite såhär i de bistraste tider. Terasser är ju riktigt trevligt...... och om det finns plats, glöm inte sittplats för att kunna njuta av alla dofter :D Min dröm är att kunna ha plats för ett badkar mitt i allt det gröna 8)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 11 jan-10 kl 04:03 »
badkar!  :o hmmmmmm!
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Vilse

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 jan-10 kl 00:38 »
min farfar hade orangeriet i skebo bruk foer maanga aar sen,,lantlaenga typ radhus med ena sidan av laengan som vaexthus,,det var inte bara badkar ute i groenskan utan aeven en toalettstol som funkade sommartid! kommer ihaag hur det var att gaa paa toa med lukt av tomater runtomkring en ha ha ha.

andtol

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 11 apr-10 kl 08:11 »
Dags att lyfta den här tråden lite. Nu är fönstren hemma. Bättre skick än jag vågat hoppas på, speciellt karmarna kan ju bli ganska misshandlade när man plockat ut dem.

Ett hamnade dock på ladan... ;)

andtol

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 03 maj-10 kl 11:04 »

LottaLuvin

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 03 maj-10 kl 11:55 »
Heja!  :D

andtol

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 maj-10 kl 12:23 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

498 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser