Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nytt växthus med gamla fönster  (läst 112112 gånger)

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
SV: nytt växthus med gamla fönster
« Svar #80 skrivet: 08 jan-11 kl 18:43 »
Jag blir inte klok på varför så mycket luft. Vad ska alla dessa växthus med alla höga tak.
Bättre är väl att gräva ner växthuset en meter, och sedan börja med taket direkt, och slippa värma upp all luft uppe i taket.
Och sedan ha en nordvägg av sten. En sådant växthus skulle väl ge längre säsonger, eller?

Sebastian

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #81 skrivet: 11 jan-11 kl 12:05 »
Det är dyrt att gräva ner växthuset, och man kan få problem med dräneringen. Jorden värms ofta upp lite långsammare i nergrävda växthus än i sådana med upphöjda bäddar.

Växthus ska hålla en bra och ganska jämn temperatur över dygnet, för att undvika kondens och för att de flesta växter trivs bäst om temperaturskillnaderna inte är för stora. Växthuset ska heller inte bli för varmt på sommaren. Och man vill kanske kunna ha höga växter i växthuset. Så högt i tak är definitivt en fördel. Däremot kan man gärna förbereda så att man kan ha lägre "växthus", av tex byggplast, inne i växthuset för förodling av växter. Och liknande med bubbelplast över för att övervintra känsliga växter.

Nordvägg av sten är bra för att utjämna temperaturen, men är en kostnadsfråga och en utseendefråga. Det är inte bättre med en sådan i alla lägen.

Generellt sätt är ett växthus som är så stort som möjligt och som har rejäl takhöjd, bra dörr så att man kan få in och ut tunga/stora saker och har bra ventilation, helst automatisk, det bästa ur odlingssynpunkt, men alla måste ju anpassa sig efter budget, tillgänglig yta, tid osv.

Själv tycker jag att Tolls växthus verkar vara väldigt bra för sin kostnad.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Existens?

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 11 jan-11 kl 12:16 »
Sen får man inte glömma ljusinsläppet.. Man bygger ju inte ett växthus om man lika väl kan odla i jordkällaren.. :)
Men en nordvägg i sten, absolut, det är ju bara positivt.

andtol

• Gäst
« Svar #83 skrivet: 11 jan-11 kl 12:38 »
Det blev högre än vad jag hade tänkt. Men vem bryr sig? Tydligen flera... ;)

Vindruvor är tänkta att klättra i taket. Vi får väl se vad som händer i år som är första året vi kan odla i det...

Huggorm

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 11 jan-11 kl 12:51 »
Det blev högre än vad jag hade tänkt. Men vem bryr sig? Tydligen flera... ;)

Vindruvor är tänkta att klättra i taket. Vi får väl se vad som händer i år som är första året vi kan odla i det...
Det finns många intressanta klätterväxter som kan utnyttja takhöjden. Förutom vindruvorna exempelvis minikiwi och schisandra, som båda ger ätbara bär

256:an

• Västmanland
« Svar #85 skrivet: 30 mar-11 kl 22:08 »
Och plötsligt vill jag bygga växthus... ::)
Jag funderar på placering, om det nu skulle bli ett växthus här någon gång. Ska man ha en lång- eller kortsida mot söder? Jag tänkte som så att OM man nu murar norrsidan så kanske det är lättare med en liten vägg, och om det inte ska bli för varmt mitt på dagen kanske en liten sydsida, men stora sidor mot kvälls- och morgonsol är bra ??? Men på vår och höst kanske det är bättre med långsidan mot solen? Och är ventilation i gavlarna tillräckligt, och ska korsdrag vara nordsydligt eller östvästligt? Och hur ska man göra med plintar, är det så att det behövs mer eller mindre grundarbete om man murar ca en meter upp?

Totalt okunnig om växthus, men går kurs i "växthustråden för dummies" ;)

tinna.m

• Skåne
« Svar #86 skrivet: 30 mar-11 kl 22:28 »
Huggis
 schisandra har jag letat men inte hittat. Tips?
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Huggorm

• Gäst
« Svar #87 skrivet: 30 mar-11 kl 22:38 »
Huggis
 schisandra har jag letat men inte hittat. Tips?
Menar du att du inte hittar det till salu, eller att du inte hittar info?

tinna.m

• Skåne
« Svar #88 skrivet: 30 mar-11 kl 23:41 »
Hittar inte till salu.

Huggorm

• Gäst
« Svar #89 skrivet: 30 mar-11 kl 23:46 »
Hittar inte till salu.
Egnér i Karlskrona har mycket spännande, inklusive två sorters schisandra  :)

http://www.egnersvaxter.se/pdf/13/Vaxtlista_klangvaxter_2011_1.pdf

tinna.m

• Skåne
« Svar #90 skrivet: 31 mar-11 kl 00:03 »
Egnér i Karlskrona har mycket spännande, inklusive två sorters schisandra  :)

http://www.egnersvaxter.se/pdf/13/Vaxtlista_klangvaxter_2011_1.pdf

Tack! Nu jag suckat en stund. Inte var de dyra heller. Ringa imorrn.  :D

Brokullen

• Dalsland
« Svar #91 skrivet: 31 mar-11 kl 08:26 »
jag undrar också hur ventilationen skall placeras för att göra bäst nytta?.Har samlat på mej en hemskans massa fönster som skall bli växthus i vår.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

andtol

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 31 mar-11 kl 09:04 »
De flesta växthus har ventilationsfönster i taket, högst upp. Alltså borde det vara smartast.

I mitt växthus tänkte jag öppna gavlarna, uppe vid nock. Huset står i väst-östlig riktning som det oftast blåser i. Borde ge tillräcklig ventilation. Men jag vet inte, det kan vara så att jag måste ta upp luckor i taket.

Existens?

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 31 mar-11 kl 10:03 »
Tja, varm luft stiger ju uppåt..så det är ju inte så konstigt att man sätter utloppet så högt som möjligt, då får man en skorstenseffekt som suger ut luften. Sen ska det ju då finnas inlopp för luften på lämpliga ställen, så man får en cirkulation.

Utan inlopp blir det vacum i huset..praktiskt, grönsakerna vaccade direkt ..  :)

Grismormor

• -
« Svar #94 skrivet: 10 apr-11 kl 10:31 »
Jag snor också en liten bit av den här tråden och hoppas det är ok....
Jag har tillgång till en himla massa gamla fönster, en hel del är kopplade och det är just det som är min fråga.
Är det nån som har erfarenhet av att bygga växthus med kopplade fönster, rekommenderas det eller avråds det?
Det jag funderar över är om det kommer bildas för mycket kondens emellan glasen.. vet inte om jag är helt ute och cyklar, men det är en fundering jag har haft.
Ur energi synpunkt känns det ändå vettigt, som att det borde vara lite lite lättare att hålla värmen där inne under våren när plantuppdragningen sker. För det är den jag så småningom skulle vilja flytta ut så att vi själva får plats.. speciellt när det blivit omskolningsdags!
Tack å hej!!

pålle

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 10 apr-11 kl 10:41 »
Jag tog lite av vad jag hade hemma till att bygga med! :) Hörnstolparna är 8x8, eller om det var 9x9 cm. Sen har jag använt mycket 28x70 mm virke. glömde kolla avstånden mellan takstolarna. Däremot gjorde vi takstolarna "dubbla", så stolens underben hamnar mellan de längsta sidorna. På så vis fick de en bättre vridstyvhet.
Svårt att förklara, men kolla på bilden så ser du.

Hej kanske en dum fråga men var för bänkarna utmed fönsterna det borde ju va kallare där  borde dom inte stå en bit i från  fönstren.?

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #96 skrivet: 10 apr-11 kl 22:47 »
Det är väl ingen dum fråga!  :)
Marginellt kallare kanske, men inte avgörande. Sen är det en luftspalt mellan bädd och glas också. Syftet är både estetiskt och för att kunna ha ett maximalt utnyttjande av ytan i växthuset. Nu finns plats för ett möblemang i mitten, men jag kan, om jag vill,  få plats med två pallkragar där istället.
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

SamWI

• Västergötland
« Svar #97 skrivet: 10 jan-12 kl 14:04 »
En fråga till alla rutinerade växthusbyggare. Hur förankrar ni hela bygget i backen? Jag har förstått att man ska gräva ut till frostfritt och därefter på med sten, grus, cement och lekablock. Men hur gör jag sen? Har en tryckt grundstomme bestående utav 95*95 mm stolpar.

Längtar ut till landet

Johanna Sareklint

• Blekinge
    • Johannas hörna
« Svar #98 skrivet: 11 jan-12 kl 11:38 »
Mina hörnstolpar är förankrade med vagnsbult till gjutplintar.

Johanna
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

SamWI

• Västergötland
« Svar #99 skrivet: 11 jan-12 kl 20:33 »
Tack johanna. Funderar rätt mycket på hur jag ska ha det, kommer troligtvis med mer frågor om mitt bygge.
Vackra bilder och motiv på din hemsida.

/Samuel
Längtar ut till landet

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser