Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nytt växthus med gamla fönster  (läst 112092 gånger)

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
SV: nytt växthus med gamla fönster
« Svar #120 skrivet: 01 mar-12 kl 10:49 »
När snön smält bort här så är vi på gång att börja med vårt växthusbygge. Har försökt leta runt här på Alternativ och googlat och så, men har lite svårt att hitta tips om vad man ska använda för virke till syllplankan.. Tryckimpregnerat går ju såklart bort, lika som slipers eller telefonstolpar som jag sett att vissa använt. Men vad har ni andra använt? Den kommer ju inte ligga direkt mot marken, men vill man ändå inte ha nåt mer "rejält" längst ner? Eller? Vill ha lite tips och erfarenheter från er ;D
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #121 skrivet: 01 mar-12 kl 11:07 »
När snön smält bort här så är vi på gång att börja med vårt växthusbygge. Har försökt leta runt här på Alternativ och googlat och så, men har lite svårt att hitta tips om vad man ska använda för virke till syllplankan.. Tryckimpregnerat går ju såklart bort, lika som slipers eller telefonstolpar som jag sett att vissa använt. Men vad har ni andra använt? Den kommer ju inte ligga direkt mot marken, men vill man ändå inte ha nåt mer "rejält" längst ner? Eller? Vill ha lite tips och erfarenheter från er ;D

Ek kan kanske vara ett alternativ till tryckt virke?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #122 skrivet: 01 mar-12 kl 11:08 »
Lärkträ, med papp mellan grund och syllplanka, gärna en hög grund, så att det inte stänker så mycket jord och vatten upp på syllen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Norralund

• Småland
Växthus
« Svar #123 skrivet: 13 mar-12 kl 09:38 »
Har samlat på mig 30-35 fönster och skall bygga ett växthus . ;D
Tänkte att jag skulle mura upp en ram med lecablock.
Ovan på det skulle en regelverk ställas och fönsterna skulle ställas.
Funderar på grunden. En kompis sa att man skulle gräva ur 60cm lägga i mackadam platta till det och gjuta en sula.
Det blir ju klart lättare att få lecablocken i våg
Men men det nödvändigt att gräva så djupt
Jag är inte så jättesugen på att gjuta.  finns det några andra bra tips??

andtol

• Gäst
SV: Växthus
« Svar #124 skrivet: 13 mar-12 kl 13:32 »
Funderar på grunden. En kompis sa att man skulle gräva ur 60cm lägga i mackadam platta till det och gjuta en sula.
Det blir ju klart lättare att få lecablocken i våg
Men men det nödvändigt att gräva så djupt
Jag är inte så jättesugen på att gjuta.  finns det några andra bra tips??

Jag gjöt inte. Men grävde först ner till frostfritt djup, där jag bor i Småland är det ungefär 70 cm. Dock har det rört sig lite nu ändå, så jag är tveksam om jag grävde tillräckligt...

Var bor du?

Norralund

• Småland
« Svar #125 skrivet: 13 mar-12 kl 14:51 »
Jag bor ca 1.5 söder om växjö

Om du inte göt vad hade du då  under leca blocken?  bara mackadam  kanske?

andtol

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 13 mar-12 kl 17:45 »
Sten och sten och sten. :)

andtol

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 13 mar-12 kl 17:46 »

johanteo

• Skåne
« Svar #128 skrivet: 14 mar-12 kl 10:54 »
Vårt växthus är ungefär 20 m2. Såklart att du skall bygga ett växthus med dina fina fönster! Det är underbart att kunna gå in och sätta sig en vårdag och ta en kaffe, särskilt i ett hus som man har gjort själv med alla dess fel och brister...

Stommen i huset är självbärande, det går alltså att ta ut både väggfönster och takfönster utan att det kollapsar. Det är byggt i mestadels 45*95 och så är det förstärkt med några galvade kryss och några vajrar.Bifogar en bild från insidan samt en på hur hängrännan m.m ser ut. I takstolarna har jag fräst ett spår där glaset ligger.

Riktigt fint Villandry!

Vi har blivit med växthus, ett platsbyggt som vi köpt på blocket - ska börja plocka ner och flytta nu till helgen, hoppas det går bra  :-\. (bifogar en bild)

Vi hade tänkt byta dörr och sätta den på långsidan, liknande som du gjort Villandry. Frågan är hur jag ska göra taket där vinkeln kommer. Jag kunde se lite från den ena bilden du hade, men du får gärna ta fler bilder som visar just den konstruktionen  :).

Och hur har du gjort där glasen möter varandra, alltså mellan de två takstolarna från huvuddelen och utbyggnaden? Är det också fräst åt båda hållen?

Hoppas du vill svara  :D

Villandry

• Västergötland
« Svar #129 skrivet: 14 mar-12 kl 13:45 »
Hej!
Vad roligt att höra att ni är på G med ett eget växthus! lägg gärna upp bilder på processen, roligt att följa med från början. Det har ni säkert redan tänkt på men ta riktigt mycket bilder på allt innan ni börjar plocka isär.

När det gäller ränndalen och "kupan" så ligger det två stycken 45*95, där respektive följer de takstolar som antingen är på huset eller på kupan. syns kanske bäst på bilden inifrån, där man ser att reglarna endast ligger ihop i ytterkant. Dessa ränndalsreglar är inte frästa, utan det ligger en ränndalsplåt i ränndalen som glasen i sin tur sedan råder över.

"limträt" i kupan , nåja, ligger på dels de yttersta takstolarna ovanför dörrarna och sitter i sin andra ände fast i takstolen i "högdelen"
De takstolarna som är ovanför dörrarna har två upplag.

Ser också att 7 års solande har tagit ut sin rätt, blir till att bättringsmåla i år...

ställ gärna fler frågor om det inte går att förstå vad jag menar:-)

Villandry

• Västergötland
« Svar #130 skrivet: 14 mar-12 kl 13:52 »
Jo, ränndalsreglarna livar alltså med respektive takstol, i samma nivå som i underkant av det urfrästa spåret.

Vitis

• Skåne
SV: Växthus
« Svar #131 skrivet: 14 mar-12 kl 15:57 »
Jag gjöt inte. Men grävde först ner till frostfritt djup, där jag bor i Småland är det ungefär 70 cm. Dock har det rört sig lite nu ändå, så jag är tveksam om jag grävde tillräckligt...

Var bor du?

Är du säker på att sättningen beror på frosten och inte att det bara har satt sig av tyngd och vatten?

70cm tycker jag låter rejält men jag bor ju iofs. längre söder ut.

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #132 skrivet: 14 mar-12 kl 16:19 »
Oj, hjälp - måste man verkligen gräva så djupt? Gör folk det när de köper växthus, sånna med aluminiumstomme el. liknande? Jag har uppfattat det som att de bara läger ut en "rad" lecablock och en planka på typ och de växthusen står ju ändå..
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Norralund

• Småland
« Svar #133 skrivet: 14 mar-12 kl 20:14 »
 En växthustillverkare har det så här i bruksanvisningen

http://www.willabgarden.se/vaxthus.asp?AvdID=1071   Ska fundera på om jag ska göra så här så slipper man gjutformar och grejor

http://www.willabgarden.se/vaxthus.asp?AvdID=1070

Villandry

• Västergötland
« Svar #134 skrivet: 14 mar-12 kl 20:44 »
hej igen!
ser ju ut att vara två bra alternativ, både är ju tänkta att komma ifrån tjälsättningar.
plinten som det o isolerade alternativet, håller sannolikt inte dygnstemp lika bra heller men är å andra sidan enklare att bygga, förutsatt att växthus konstruktionen är såpass styv mellan upplagen.
En murad sockel ställer å andra sidan något lägre krav på stommen. skall man mura så bör man , anser jag , gjuta en armerad sockel i botten, för att undvika framtida sprickbildning i muren. lägg gärna i några 8mm armeringsjärn vartannat skift också. Detta under förutsättning att man kommer att se något av muren, skall den vara i marknivå så kanske man kan pruta lite.

väljer man plintalternativet så kanske man kan ta en sådan här:

http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/altan-tradgard/impregnerat-virke/plint-gjutror-stolphallare/0374/betongplint

och så hyra sig en jordborr så är grunden klar på mindre än en timme!

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #135 skrivet: 15 mar-12 kl 09:53 »
Jag tänkte också på byggmax de plintar när jag kollade beskrivningarna :). Kommer antingen köpa sådane eller  utföra en annan idé jag fick igår när jag höll på att somna. Nämligen de här: http://www.jula.se/varmgalvaniserat-jordankare-102x102x750-mm-793027

Har använt massa sånna när jag byggt hagarna till hönsen och kaninerna och är jättenöjd! Tänkte att tar man bara en stor storlek så funkar det säker till detta också - man vill ju göra så enkelt och billigt som möjligt som möjligt - men ändå bra förstås - så man hinner med resten man tänkt göra också :)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

andtol

• Gäst
« Svar #136 skrivet: 15 mar-12 kl 16:42 »
Oj, hjälp - måste man verkligen gräva så djupt? Gör folk det när de köper växthus, sånna med aluminiumstomme el. liknande? Jag har uppfattat det som att de bara läger ut en "rad" lecablock och en planka på typ och de växthusen står ju ändå..

Citat från tillverkarna:

"Plintarna bör dock grävas ned till tjälfritt djup (i regel 60–80 cm) för att undvika förskjutningar i konstruktionen under vintern."

;)

Höjden

• Bor på gård med får, katter och hund.
    • Livet på Höjden
« Svar #137 skrivet: 15 mar-12 kl 22:14 »
Hej på er alla växthusälskare. Vi har byggt ett växthus med lecablock som grundmur. Tog bara bort grässvålen och övre jordlager, max 20cm. Grusade och murade grunden. vi har valt att placera huset på en hög punkt med bra avrinning och dränerande mark. Men för att vara säker så murade vi ett år och byggde ett annat bara för att ha koll på att grunden skulle stå still.
Vi har ytterligheter vad gäller temperatur som mest +30 på sommaren och ned till -37 på vintern. Viktigt att leda bort vatten på sensommaren och hösten när allt fryser till. Kollade idag när vi tog en kaffe där ute och allt ser fint ut, en spricka har vi fått i muren men inget mer har hänt och nocken är spikrak fortfrande.
Ser att ni är från småland och götaland flera av er, har inte ni väldigt stenig mark där? ;) Det borde minska risken för sättningar, vårt växthus står i anslutning till gårdshagen som vi kallar "lilla småland" för att det är stenigt och helt hopplöst att gräva i.   
Man kan läsa och se bilder om konstruktionen här: http://www.livetpahojden.blogspot.com/2011/01/vart-vaxthus.html.
/Annelie

ingegärdsgårn

« Svar #138 skrivet: 15 mar-12 kl 22:41 »
Vilket underbart växthus! Det är precis ett sådant som jag vill ha. Jag har fått tag på tio fönster. Hur många behövde du? Det vore väldigt snällt om du kunde skriva ner ditt växthus mått. Du har verkligen fått fina proportioner på det. Hur stort är det? Hur gjorde ni taket?

andtol

• Gäst
« Svar #139 skrivet: 16 mar-12 kl 08:27 »
Hej på er alla växthusälskare. Vi har byggt ett växthus med lecablock som grundmur.

Hej! Vilket fint bygge ni har gjort! Rejält och fint! Vi har också börjar använda vårt växthus mer och mer och uterum.

Ser att ni är från småland och götaland flera av er, har inte ni väldigt stenig mark där? ;)

Jodå, det finns sten överallt där man gräver. Man får ha tålamod och styrka. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 3 användare (2 dolda)
Berberis

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser