Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nytt växthus med gamla fönster  (läst 112118 gånger)

Villandry

• Västergötland
SV: nytt växthus med gamla fönster
« Svar #100 skrivet: 11 jan-12 kl 21:47 »
]Hej!
ny på forumet, tänkte bidra med lite möjlig inspiration.
Vi hittade gamla spröjsade englasfönster på gården och det startade arbetet med att bygga ett växthus i trä.
Grunden består av en gjuten sockel och ovanpå det olika antal skift av murad lecasten för att passa de olika formaten på fönstren.
Träkonstruktionen består till största delen av 2*4 tums reglar. fönstren på väggar och tak hålls på plats av plåtlister. kanske inte så charmigt men ibland så tröttnar man på att skrapa och måla. Glasen i taket på framsidan är från gamla fönster som vi har skurit ut rutor ur medan baksidans tak är vanliga 60*60 växthusglas.  Norrväggen består av ett plank, för insynskydd. Nästan hela ytan invändigt är stenlagt med samma sorts sten som på utsidan. Vi odlar i två badkar och vinrankan växer i en liten yta i ena hörnet. bifogar en bild.

Huggorm

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 11 jan-12 kl 21:56 »
Också ett snyggt bygge, man blir både inspirerad och avundsjuk

kbh

• Gäst
« Svar #102 skrivet: 11 jan-12 kl 21:57 »
]Hej!
Vi hittade gamla spröjsade englasfönster på gården och det startade arbetet med att bygga ett växthus i trä.
Grunden består av en gjuten sockel och ovanpå det olika antal skift av murad lecasten för att passa de olika formaten på fönstren.
Träkonstruktionen består till största delen av 2*4 tums reglar. fönstren på väggar och tak hålls på plats av plåtlister. kanske inte så charmigt men ibland så tröttnar man på att skrapa och måla. Glasen i taket på framsidan är från gamla fönster som vi har skurit ut rutor ur medan baksidans tak är vanliga 60*60 växthusglas.  Norrväggen består av ett plank, för insynskydd. Nästan hela ytan invändigt är stenlagt med samma sorts sten som på utsidan. Vi odlar i två badkar och vinrankan växer i en liten yta i ena hörnet. bifogar en bild.

Det måja säga det var ett stiligt bygge grattis till det .

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
« Svar #103 skrivet: 11 jan-12 kl 22:30 »
Det var väldigt fint det. Nu blir man ju sugen på att springa ut och bygga ett eget växthus! :D
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

turlar

• Skåne
« Svar #104 skrivet: 11 jan-12 kl 22:36 »
Värkligen flått !!!!
Den man ligger med får bädda.
Det man inte vet, har man ingen aning om.
Den som bara kollar i backspegeln kör oftare i diket.

trojlik

• I skogen är jag fri
    • Västergötland
« Svar #105 skrivet: 11 jan-12 kl 23:10 »
]Hej!

Vilket bygge, hur snyggt som helst ju!!! :o Jag blir super avis! Detta skall jag visa för gubben min så han får lite inspiration för kommande växthus :D

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #106 skrivet: 11 jan-12 kl 23:47 »
JA det var ett otroligt fint växthus!!! Sånt vill jag också ha! Och så låg det ju så fint också med en gång kantat av rabatter....

Jag som bara har hundra gamla tråkiga husvagnsfönster att bygga av, maken tyckte vi skulle använda dem likaväl som att slänga dem (de följde med på köpet när vi köpte huset). Det blir ju aldrig lika fint även om det kan bli praktiskt...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ClaesMotKlass

• -
« Svar #107 skrivet: 14 jan-12 kl 20:48 »
Jag har en hög dubbelglasfönster i karm från 60-talet utan spröjs som jag skall ha till ett liknande projekt. sen har jag en hög tegel som jag vill använda på söderväggen för det absorberar enorm värme när solen lyser på det...sen strålar den tillbaka när solen gått ner.
alternativ light

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #108 skrivet: 14 jan-12 kl 20:59 »
Jag har en hög dubbelglasfönster i karm från 60-talet utan spröjs som jag skall ha till ett liknande projekt. sen har jag en hög tegel som jag vill använda på söderväggen för det absorberar enorm värme när solen lyser på det...sen strålar den tillbaka när solen gått ner.
Nej, du ska ha teglet på norrväggen, den absorberar värmen genom glaset på södersidan, och isolerar mot kylan från norr. Dessutom tar du bort för mycket ljus om du har en opakt vägg åt söder.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ClaesMotKlass

• -
« Svar #109 skrivet: 14 jan-12 kl 23:33 »
Å...jag skrev fel. naturligtvis skall teglet vara på norra väggen. :-[<-idiot
alternativ light

SamWI

• Västergötland
« Svar #110 skrivet: 16 jan-12 kl 23:48 »
Nu har jag kommit igång med mitt växthusbygge i storlek 450 gånger 330cm. Vad tror ni om vädrings lucka i nockplåten? 
Längtar ut till landet

andtol

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 17 jan-12 kl 08:32 »
Nu har jag kommit igång med mitt växthusbygge i storlek 450 gånger 330cm. Vad tror ni om vädrings lucka i nockplåten?

Vädringslucka/-or är väl jättebra!

Villandry

• Västergötland
« Svar #112 skrivet: 17 jan-12 kl 19:58 »
Hej!
Tack för all positiv respons!!!

Vi tänkte också först ordna med vädringsluckor i taket men tyckte det blev för omständigt så vi valde att använda "trekanten" längst upp på gavlarna istället. Dock så har vi efter 5 år fortfarande inte fått in några öppningsbara rutor utan det är alltid öppet. Kanske hade dygnsvärmen hållits kvar ytterligare en stund på eftermiddagen med rutor som stängs men å andra sidan så blir det inte tokfuktigt heller när den varma luften kondenserar på kvällen.
om man funderar på att värma upp huset på vår och höst så kan det såklart vara nödvändigt med rutor.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #113 skrivet: 20 jan-12 kl 18:00 »
Villandry, ert växthus är verkligen fint! Hur stort är det? Har också ett gäng gamla fönster som kanske kan bli växthus. Är lite fundersam på hur jag ska få till taket.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Villandry

• Västergötland
« Svar #114 skrivet: 22 jan-12 kl 12:33 »
Vårt växthus är ungefär 20 m2. Såklart att du skall bygga ett växthus med dina fina fönster! Det är underbart att kunna gå in och sätta sig en vårdag och ta en kaffe, särskilt i ett hus som man har gjort själv med alla dess fel och brister...

Stommen i huset är självbärande, det går alltså att ta ut både väggfönster och takfönster utan att det kollapsar. Det är byggt i mestadels 45*95 och så är det förstärkt med några galvade kryss och några vajrar.Bifogar en bild från insidan samt en på hur hängrännan m.m ser ut. I takstolarna har jag fräst ett spår där glaset ligger.

SamWI

• Västergötland
« Svar #115 skrivet: 23 jan-12 kl 16:43 »
Perfekt håller på och funderar på hur jag ska få till det med taket på mitt hemmabygge och så lägger du in lite bilder tack Villandry.
Men vill ha mer info. Vad är det för glastak? Vad är det för lister på taket? Har du ngr lister mellan  takglas och takstolar eller bara ut frästa spår? Tänkte också ha en separatstomme så att alla vägglas går att kroka loss på vintern.

/Samuel   
Längtar ut till landet

Villandry

• Västergötland
« Svar #116 skrivet: 23 jan-12 kl 20:33 »
Tack för fin återkoppling!
ingen tätningslist mellan glas och trä. spåret är nog ungefär 10mm brett och 8mm djupt, för glasens omlottläggning.
funderade ett tag på någon gummilist mellan glas och plåt men det blev för dyrt. Vi lade i glasen nerifrån och upp, SÅKLART, hur annars, nåja som du nog inte ser på bilden så är hängrännan instucken i ett sågat spår i takstolen och fastskruvad. därefter hänger respektive glas kvar med hjälp av en standard S profil. plåtlisten är ditskruvad lagom hårt, på de flesta ställen, annars så spricker glaset i höjd med omlottläggningen. därefter så har vi tätat med glassilikon utefter plåtlisten mot glaset. Den där dyra gummipackningen som jag hoppade över kommer nog saknas den dagen som vi behöver byta glas, men men den dagen den sorgen...
rätt detaljer? fel detaljer?
plåtlisten då, jo en måttbeställd plåt från plåtslagaren, cirka 50mm bred med omvik och anvisning. vanlig dyr farmarskruv med packning.

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #117 skrivet: 27 jan-12 kl 14:02 »
Fin tråd
Hänger med för att veta mer  :)
Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #118 skrivet: 28 jan-12 kl 21:13 »
Hej(a)
Jag bygger också ett växthus av gamla fönster. Har lite fler inspirationsbilder från bygget på min trädgårdssida om du är intresserad:
http://www.sareklint.se/Johanna/tradgard.php#just_nu

/Johanna

Åh så vackert, en ren fröjd att se på dina bilder!!!

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #119 skrivet: 28 jan-12 kl 21:24 »
Villandry och Toll, jättefina växthus. Åh så sugen jag blir på ett eget.....

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser