Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Frysta ägg?  (läst 8514 gånger)

Gräbban

• -
Frysta ägg?
« skrivet: 20 dec-09 kl 14:15 »
Mina ägg nere i stallet hade ju såklart frusit, då jag glömt ta in dom. Tinade upp ett å knäckte å det såg ju helt normalt ut. Vet någon om det kan bli annorlunda smak eller så? Jag säljer ju mina ägg och vill inte att folk ska bli missnöjda...
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Skytten

• Skåne
SV: Frysta ägg?
« Svar #1 skrivet: 20 dec-09 kl 14:52 »
Jag skulle visst kunna använda frysta ägg, och har gjort det. Tycker kanske inte man ska sälja dem, om de varit frysta, eftersom kunden väl inte har förväntningar på det.
Ägg fryser först vid ett par grader kallt, så har det varit -1 eller högre, har de inte varit fysta.

Kan du inte fixa ett frosfritt ställe för redena?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dräng

• -
« Svar #2 skrivet: 20 dec-09 kl 14:57 »
Så det är en bra idé att frysa in ägg ifall man inte håller samma ättempo som hönsens läggningstempo? Och sen värper dom väl inte året runt heller...

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 20 dec-09 kl 15:20 »
Skalen brukar spricka om man fryser hela ägg, så kokböcker brukar rekommendera att man fryser ägg knäckta och lätt uppvispade, antingen separerade eller med både vitan och gulan, och i en förpackningsstorlek som gör att man kan använda allt på en gång till tex omelett eller äggstanning.

Så jag föreslår att du tar in de frysta äggen och knäcker dem, och sedan gör som ovan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Gräbban

• -
« Svar #4 skrivet: 20 dec-09 kl 15:23 »
Dom fryser inte i redena, dom frös i den balja jag lägger dom i. Och jag har nu lagt dom på frostfri plats. Min fråga gällde de ägg som redan var frysta. De som jag tinat inne o kollat var bra iaf.
Om mna vill konservera ägg ska man göra det med sk vattenglas. Har dock aldrig provat själv.
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Weasel

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 dec-09 kl 15:57 »
Jag tycker att ägg som varit frusna kan bli lite rinnigare i vitan än färska ägg.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Dräng

• -
« Svar #6 skrivet: 20 dec-09 kl 16:26 »
Just ja, ägg i vatten... Jag har alltid trott att det varit färdigkokta ägg, har aldrig frågat eftersom jag inte har höns ännu. Men det är alltså färska ägg man lägger i glasburkar med vatten? Utan luft? Hur kallt ska dom stå? Hur länge håller äggen sig så?

Att frysta ägg kan spricka förstår jag, borde tänkt på det. Men man kan ju knäcka dom lite som sagt.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #7 skrivet: 25 dec-09 kl 13:49 »
Vattenglas är inte ett glas med vatten, utan ett speciellt ämne, klart som vatten men mer trögflytande.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Matglada Tänkaren

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 31 dec-09 kl 13:05 »
Hittade följande på nätet och undrar nu om någon har provat att göra äggpulver?
Eller drar det för mycket energi???

"Kanske värt att nämna att man förr har konserverat ägg genom att endera sänka ner dem i en lösning med vattenglas eller genom att pensla/doppa dem i vattenglas och sedan låta dem torka. Ägg kan hålla sig i många månader på det viset, även i rumstemperatur och i tropikerna.
Metoden är fortfarande vanlig exempelvis vid långfärdssegling.
Ägget är normalt fritt från förruttnelsebakterier, och det åldrasdels genom att luft kommer in igenom skalet och dels genom att vattendiffunderar ut genom skalet, så att vattenhalten minskar. När skalets porer täpps till konserveras ägget. (Vattenglas är annars ganskagiftigt...)
Fortfarande har man inte hittat någon bättre metod förlångtidsförvaring, om man undantar torkning. Äggpulver kan förvaras länge i inert miljö; exempelvis om man lägger pulvret i en tät pastburk med en bit torris i botten med ett papper över. Man låter torrisendunsta innan man stänger locket. (torris=kolsyreis, frusen koldioxid).I industrin används främst kvävgas för "luftfri" förvaring.
Långtidsförvarade ägg är inte riktigt som färska när man kokar dem,skalet har en tendens att klibba fast, och för att göra brylépudding är dom inte helt bra, men annars funkar dom fint."

http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=89a329c9-bc9f-4ba4-965d-8fc2e9064d73
« Senast ändrad: 31 dec-09 kl 13:07 av Matglada Tänkaren »
"There is enough for everybodys need but not for everybodys greed."
M. Gandhi

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 31 dec-09 kl 13:49 »
Visst går det att vattenglaskonservera ägg, men enklare och bra är att helt enkelt salta dem.
Jag brukar salta ankägg på sommaren, och har ägg in i februari, sen kommer ju nya.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 31 dec-09 kl 13:54 »
Visst går det att vattenglaskonservera ägg, men enklare och bra är att helt enkelt salta dem.
Jag brukar salta ankägg på sommaren, och har ägg in i februari, sen kommer ju nya.

Intressant, hur gör du lite mer exakt?
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Midvinter

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 31 dec-09 kl 15:09 »
Hur blir det om man vill vispa upp äggvitorna, blir skummet lika hårt efter att de har varit frusna?
Hade problem att skilja gulorna från vitorna en gång, och då var det nån som sa att det kanske var därför att äggen hade varit frysta. Vet inte om det var sant, men det var väl ca. 20 grader kallt och jag hade en halvtimme att gå från butiken, så är ju inte helt osannolikt.

Om jag köpte ägg som varit frusna skulle jag nog vilja veta det iaf.
Watch your thoughts for they become words. Watch your words for they become actions. Watch your actions for they become...habits. Watch your habits, for they become your character. And watch your character, for it becomes your destiny! What we think,we become.

Skytten

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 31 dec-09 kl 15:16 »
Intressant, hur gör du lite mer exakt?
Enkelt bara att lösa upp salt i vatten, till en lag och sedan lägga rena ägg i lagen.
Jag har beskrivit det tidigare här och även talat om vad som händer.
Äggen ska förståss vara råa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

780 gäster, 3 användare (1 dolda)
KajsaAnka, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser