Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har mitt vatten frusit eller är det fel på pumpen?  (läst 20229 gånger)

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
Har mitt vatten frusit eller är det fel på pumpen?
« skrivet: 19 dec-09 kl 18:49 »
Kom hem nu efter att ha varit borta ett dygn från huset. Det är vår första vinter i huset som vi nyss köpt. När vi nu kom hem och skulle vrida på kranen fanns det inget vatten. Inga ledningar har frusit inne eftersom vi haft huset uppvärmt medans vi var borta. Och inget avancerat vattensystem är det heller. Bara en pump och sen toalett och diskho med endast kallvatten. Frågan är ju då om det har frusit utanför huset? Hur ska jag veta vad felet är? Kan man "testa" på nåt sätt om det är pumpen det är fel på? I värsta fall ringer jag ju rörmokarn, men det blir ju inte förens tidigast på måndag de kommer i så fall, och vatten är ju ganska väsentligt. Just nu samlar vi snö i stora kärl, som vi töar och använder till allt utom dricka.

Rådgör med mig kära människor!

Fritjoff

SV: Har mitt vatten frusit eller är det fel på pumpen?
« Svar #1 skrivet: 19 dec-09 kl 19:10 »
Står pumpen inomhus? Var kommer vattnet ifrån? Är det en borrad brunn eller grävd brunn eller kommunalt vatten?

Weasel

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 19 dec-09 kl 19:23 »
Hände mig också förra vintern i vårt nya hus.
Kom på att vi rivit en liten utbyggnad så det blev tvärdrag genom grunden där rören var dragna. Satte för hålet i grunden och isolerade de rören jag kom åt, sen löste det sig.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 19 dec-09 kl 21:39 »
Går vattenpumpen?
Om den inte startar när du öppnar kranen så är det antingen tätt (fruset) efter pumpen, eller så är tryckvakten kass.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Dagen

• I skogens trädgård höra vi hemma.
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 20 dec-09 kl 18:23 »
Okej, vattnet kom i morse när jag vred på kranen  ;D
Men ej på toan,,, kom sen på att rören som går till toan går först genom ett kallutrymme under trappen. Men blir inte ledningarna skadade när det varit fruset?? Jag ser iallafall inget trasigt nånstans.

Jo, pumpen sitter inne i ett skafferi, men där har det varit plusgrader hela tiden....Sedan går det från den bara rör till diskbänken och toaletten.
Men under trappen var det nog som sagt minus, och verkar vara fortfarande. Ska försöka värma upp det utrymmet nu. Men inga rör verkar ju vara trasiga?? Om inte det under trappen spruckit? I så fall blir det ju inte kul om det töar  :o

Temeriaire

• Småland
« Svar #5 skrivet: 20 dec-09 kl 19:03 »
Det behöver inte nödvändigtvis gå sönder, men det är en stor risk.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 20 dec-09 kl 20:49 »
Stål- och kopparrör kan frysa sönder om det vill sig illa, men polyetenslangar (svarta styva plastslangar) brukar klara sig.

louise

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 dec-09 kl 18:46 »
Å så underbar tråd!! Skulle precis fråga samma. Har frusna rör till och från pumpen, pumpen vägrar ge ett ljud ifrån sig när jag sätter på en kran.

Trodde att det var ledningarna på ett annat ställe som var frusna, men de är tinade nu och ändå inget vatten. Helt begripligt när jag känner på ledningarna vid pumpen, men att den inte låter när jag sätter på vattnet gör mig jävligt orolig.

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 dec-09 kl 19:01 »
Citera
Trodde att det var ledningarna på ett annat ställe som var frusna, men de är tinade nu och ändå inget vatten. Helt begripligt när jag känner på ledningarna vid pumpen, men att den inte låter när jag sätter på vattnet gör mig jävligt orolig.

Det bör finnas något "motorskydd" någonstans i anslutning till pumpen. Finns det det löser det nog ut om pumphuset är fullt med is.
Se till att pumpen är tinad först och främst.

Mvh

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #9 skrivet: 23 dec-09 kl 19:15 »
Pumpen kan spricka om den fryser.
Isolerad inbyggnad och frostvakt är en bra försäkring.

louise

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 dec-09 kl 19:26 »
Motorskyddet hade inte stängt av sig. Å hur jag ska veta om pumpen är fruseneller inte, har jag inte en aning om... hur ser jag det?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 23 dec-09 kl 19:48 »
Syns inte axeln mellan pump och motor, så kan man peta på motorfläkten med en skruvmejsel genom gallret på gaveln.
Rör sej inte fläkthjulet så är troligen pumpen frusen.
Beprövat sätt att tina är att lägga trasor doppade i skållhett vatten tätt mot pumphuset.
Man kan behöva hålla på i minst en timme med ständigt nya våtheta omslag.
Plocka ur säkringarna till pumpen som första åtgärd.

louise

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 dec-09 kl 19:57 »
äh.. sser mellan vadå..? mJag har inte en aning om var motron är å var flöäkten är. Det är en grön grej med .. typp persienn på.l

Men jag avvaktar att värmefläkten ska tina rubbet där enere i utrymmet. Först vattenslangarna liksom.

Jo, förresten, det gurglar lite i en kran nu, då måste väl pumpen leva?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #13 skrivet: 23 dec-09 kl 19:58 »
Gurglandet tyder bara på att det finns lite tryck i hydrofortanken.
Beviset på att pumpen lever är att den snurrar och förmår öka trycket.
« Senast ändrad: 23 dec-09 kl 20:02 av Foppas fot »

louise

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 23 dec-09 kl 20:06 »
Ah... så du menar jag ska in mellan persiennerna å försöka snurra på nåt där inne?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 23 dec-09 kl 20:11 »
Du skriver att "pumpen låter" när du spolar vatten, betyder det att du har en hydropress med en pytteliten tank?
Har man hydrofortank så startar pumpen bara när trycket är tillräckligt lågt, vilket kan dröja ett tag.

Temeriaire

• Småland
« Svar #16 skrivet: 23 dec-09 kl 20:13 »
Ah... så du menar jag ska in mellan persiennerna å försöka snurra på nåt där inne?
Kolla in genom gallret som är i bakänden på pumpmotorn och se om fläkten som sitter där snurrar.

louise

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 23 dec-09 kl 20:43 »
Nej , pumpen låter INTE, de tär ju det jag säger.

Togen titt nyss. Strömbrytaren till mtorskyddet avslagen. sätte rpå, men den stänger av meed en gång, efter att hydroforen sagt psst. De felsta ledningar tinade nu. Hel akällaren droppar vatten som fan, det tinar rejält.

Försökte peta på snurret i pumpen men hade baraen styv bit smal elsladd. Den rubbade inte pumpen.

Broberg

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 23 dec-09 kl 21:03 »
Citera
Försökte peta på snurret i pumpen men hade baraen styv bit smal elsladd. Den rubbade inte pumpen.

Prova med en lite skruvmejsel, eller liknande. Kanske en spik.

Broberg

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 23 dec-09 kl 21:05 »
Men fryser pumphuset rejält kan det ta ett rejält tag att tina den isklumpen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser