Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Har mitt vatten frusit eller är det fel på pumpen?  (läst 20224 gånger)

louise

• Gäst
SV: Har mitt vatten frusit eller är det fel på pumpen?
« Svar #20 skrivet: 23 dec-09 kl 21:59 »
jag lämnar projektet för idag. Värmefläkten får stå på i natt, så kollar jag i morrn om den uträttat nåt.

Radar

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 23 dec-09 kl 22:47 »
Det kan vara lättare att tala om var man ska peta om man har en bild att titta på.
Är det något liknande en sådan här vattenpump du har?

Eller om du kan hitta en bild som exakt visar just din vattenpump.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

louise

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 25 dec-09 kl 13:34 »
Slutet gott, allting gott. Pumpen tinad å jag har vatten i alla kranar. Möjligen spräckte isen nånting vid hydroforen, det droppar extra under den nrä pumpen går.

och nej, min pump ser inte ut som på bilden. Ta bort den röda blobben och res den gröna.

malungen

« Svar #23 skrivet: 26 dec-09 kl 12:36 »
Min erfarenhet av vatten är att det finns inget som slår att låta vattnet alltid rinna lite. För har det väl frusit och tagit stopp är det först och främst ett jädrans jobb att tina allt och sedan kan ju grejorna gå sönder.
I stallet har jag alltid låtit vattnet rinna hela vintern. Där är det ofta minusgrader eftersom jag inte har någon värme alls förutom hästarna. Jag har aldrig haft problem med vattnet där.
I huset ser jag till att toan står och läcker lite så att pumpen startar då och då. Och så har någon dragit vattnet till toan i golvet vilket ju i princip kräver att det får rinna om det är kallt ute och man är borta hela dagar.
Jag har bara liten vedpanna med 500 liter ack. och elen går inte in förrän det är under 10 grader inne och mest som frysskydd.
Hos mig är det som fryser inkommande vattenslang nere i golvet och pumpen i stallet.
Nu är det säkert 5 år sedan något frös och jag fortsätter med rinnametoden tillsvidare. En massa elslingor och andra elfrysskydd känns betydligt dyrare i drift.
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

FCR2

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 12 feb-10 kl 10:57 »
Nu har mitt vatten frusit oxå, mitt problem är dock att pumpen går non stop, har stängt av manuellt eftersom man inte vill pumpen skall skära. I flera dagar har det gurglat och spottat i kranarna. Nu ingen ting.
Har 5 grader i pumputrymmet. Kan det frusit nere i brunnen?

Johannes

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 12 feb-10 kl 11:16 »
Du kan ju börja med att försöka få upp värme i utrymmet där pumpen står.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 12 feb-10 kl 11:18 »
Vad är det för pump och vad är det för brunn?
Det skulle ju kunna vara så att brunnen sinat eller att du har fått läck på ett rör någonstans.. I och med att pumpen inte stänger av (d.v.s. att den inte går upp i tryck) och att det verkar vara luft i ledningen så skulle ju ett rör kunna vara av någonstans

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #27 skrivet: 12 feb-10 kl 17:27 »
Kan det ha frusit mellan brunnen och pumpen? Går ledningen under ytor som det är snö på  eller under gårdsplan? Om ni nu har snö och/eller tjäle?
Om inte frusit skulle jag gissa på läckage i sugledningen. Tjäle kan ju också slita av rör.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

lumpus

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 12 feb-10 kl 20:11 »
Nu har mitt vatten frusit oxå, mitt problem är dock att pumpen går non stop, har stängt av manuellt eftersom man inte vill pumpen skall skära. I flera dagar har det gurglat och spottat i kranarna. Nu ingen ting.
Har 5 grader i pumputrymmet. Kan det frusit nere i brunnen?

precis så gjorde min pump,gick konstant, när botten ventilen gick sönder.

Broberg

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 12 feb-10 kl 20:32 »
Citera
precis så gjorde min pump,gick konstant, när botten ventilen gick sönder.

Nu när du säger det så...så var det ju här med när bottenventilen pajade för nåt år sen.

Kanske ingen dum idé att kolla den, åtminstone för att, om inget annat, kunna utesluta den.

eka

• Värmland
« Svar #30 skrivet: 13 feb-10 kl 20:37 »
Denna tråd passar kanske till de tipps jag fått nu när min grannes vatten frusit. Han bor bara här några månader då och då därimellan står huset tomt med vattnet urtappat.

Det är vanligt att när hus med torpargrund där vattnet är avstängt att kylan kommer in under huset och kyler ner marken och rör. När man sedan kommer och slår på så ser man att vatten kommer och sedan är det bra. Då drar man upp vatten i den kalla marken och efter en halvtimme sitter en ispropp under huset. Kan gå bra om man låter vatten rinna under en längre tid.

Lösning.
Går runt huset och skotta upp snö runt stenfoten så den isoleras och ingen vind kommer in. Den värme som finns under tjälen kommer att sprida sig uppåt och mellan 2- 6 dygne så är isen borta.

Det här receptet lär ha funkat vid fllera tillfällen här i byggden. Tyckte det lät kul för Far pratade om att man förr "mulvät" runt stugorna för att få bort golvdrag.
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!

Dela detta:

* Inloggade just nu

243 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser