Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Släng inte mat!  (läst 3973 gånger)

Mata

• Södermanland
Släng inte mat!
« skrivet: 15 dec-09 kl 19:54 »
Dagens tips för att rädda matrester!

Jag kör det mesta (soppa, grytor, potatis etc) i en mixer och mal sönder, blandar med persilja, ev kryddor och mjöl (kikärtsmjöl, bovetemjöl, vetemjöl eller vad helst.) Är blandningen för torr kan man ha i vätska (kanske rädda något annat, vassla tex), sen steker jag goda plättar i olja. Ingen kan ana att det är våra matrester. Eller som jag gjorde idag, plättar av grytrester och soppa som min granne kokade till oss igår, förvandlades till plättar som jag bjöd grannen på.

Annat man kan göra är att finfördela matrester i mixern och blanda i degen när man bakar bröd, det blir bra det med.

I USA slänger de mat som skulle kunna föda ett helt jordklot. Alltså, det är inte att vi är för många människor... Vi använder mer resurser än vi behöver.

http://www.good.is/post/the-united-states-is-a-food-wasteland/

Jennyt

• Västergötland
SV: Släng inte mat!
« Svar #1 skrivet: 15 dec-09 kl 20:03 »
Tack Mata :D

Låter riktigt gott :P

Här blir det mesta faktikt lunch dagen efter, oftast olika pytter, Jag tycker det är så tråkigt att bara värma det.... det som sedan inte är nån ide att frysa, går till hönsen.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

jenses

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 dec-09 kl 20:19 »
Alltså, det är inte att vi är för många människor... Vi använder mer resurser än vi behöver.
Jo, det är klart.

Men vi är ändå för många,
framför allt finns det alltför många predikanter...

Mata

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 15 dec-09 kl 20:49 »
"If you think practicing what you preach is rough, just try preaching what you practice.

Bowen Baxter

Alltså, gör plättar av dina matrester Jenses, det gör jag... ;)

'Nej, okej. Jag ska alltså inte predika om mina plättar, eller vad menar du? :o

Mata

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 16 dec-09 kl 11:58 »
Kände mig inspirerad att predika lite till...

http://www.stopspildafmad.dk/inenglish.html

jenses

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 dec-09 kl 12:12 »
Kände mig inspirerad att predika lite till...
Och? Är det inte ett permanenttillstånd hos dig?
I civiliserade delarna av välden kallas sånt beteende förresten för spam....

regnpipan

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 dec-09 kl 13:02 »
Själv ger jag resterna till grisarna eller hönsen, de gillar ju variation. Om det inte blir en full portion vill säga, då tag jag med den som lunch till jobbet....

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 16 dec-09 kl 13:15 »
Nu kan man anmäla sitt bostadshus, område  eller verksamhet (i stockholm stad) för att få organiskt avfall insamlat och kretsloppat till biogas eller kompost!
Citera
Stockholms Stad har som målsättning att 35 procent av allt matavfall från restauranger, storkök och livsmedelsbutiker ska behandlas biologiskt år 2012.

Det är enkelt att sortera. Hyresfastigheter, villor, bostadsrätts-föreningar, restauranger, livsmedelsbutiker och kommunala verksamheter är alla välkomna att bidra till en mer hållbar framtid. Fyll i intresseformuläret längst ned på sidan så hör vi av oss.

Den som har möjlighet komposterar väl själv hemma, men för alla som inte har möjlighet är det ju kanon.
Anmäl din verksamhet här
http://www.stockholm.se/KlimatMiljo/Avfall-och-atervinning/Sortera-dina-sopor/Matavfall1/

It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Mata

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 16 dec-09 kl 17:18 »
Den första länken handlar om varför man inte ska slänga mat och hur man kan undvika det... Den andra länken till en dansk förening som försöker förmå folk att slänga mindre. Borde ha nämnt det. Rätt.

Kanske detta är förskräcklig predikning. Det var inte menat så. Utan min tanke är att spara matrester är ett av de första stegen mot självförsörjning man kan ta.
Ta tillvara på vad naturen ger på ett så effektivt sätt som möjligt.

Vi märker ju att den komplicerade kedja våra livsmedel går igenom tar enorma resurser i anspråk och massvis av svinn i mellanleden.

Blir lite ledsen för responsen... :'(
Måhända är jag inte så civiliserad än när det gäller nät-beteende i världen, men jag försöker lära mig.

Eulalia, låter bra! Ännu bättre förstås om man inte köper för mycket från början, men har man inga höns eller grisar som Regnpipan eller lust att göra plättar så är det bra med detta... :)
« Senast ändrad: 16 dec-09 kl 19:17 av Mata »

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 16 dec-09 kl 22:04 »
Gör du plättar av kötträtter också?
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

Mata

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 16 dec-09 kl 22:57 »
Jag är vegetarian, så nej... :)

Just nu bakar jag bröd med morgonens havregrynsrester, lunchens rotfruktslåda och lite yoghurt som blev aningen för sur...Allt malt först.
Låter kanske urk, men det brukar knappt märkas faktiskt i det färdiga brödet.

Kabo

« Svar #11 skrivet: 16 dec-09 kl 22:59 »
Mitt bästa sparamat-tips är en pyttburk: När man får kött, korv, köttbullar osv kvar men som är för lite att göra matlåda av skär jag det i pyttformat och stoppar i en burk i frysen allt eftersom resterna dyker upp. Burkens storlek är anpassad efter vår familjs storlek och när den är full räcker det lagom till en pytt.

Jag är uppfostrad till att inte slänga mat utan att försöka ta till vara allt.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 16 dec-09 kl 23:42 »

....8<.....

Eulalia, låter bra! Ännu bättre förstås om man inte köper för mycket från början, men har man inga höns eller grisar som Regnpipan eller lust att göra plättar så är det bra med detta... :)

Förlåt Mata, jag missade att tråden låg under mat och recept! Mitt tips kanske passade bättre under hushåll.

Bra tips det där med pyttlådan!
Jag brukar också köra gröt och grönsaker i brödet.
Annars blir det sällan nåt över här.
Det som inte jag vill återanvända fryser jag ner, det går till mammas hundar.
« Senast ändrad: 16 dec-09 kl 23:44 av Eulalia II »
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Storlyckans Anna

• Tankspridd flicktant
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 17 dec-09 kl 00:13 »
Jag är vegetarian, så nej... :)

OK, det lät inte så gott med köttfärssås-o-spaghettiplättar eller levergryteplättar :D.
Jag är inte tjock - jag har humlemidja.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #14 skrivet: 17 dec-09 kl 00:24 »
Om man vill vara lite ekonomisk vad gäller sin mat är mitt bästa tips att utveckla sin näsa. Att slänga saker bara för att datumet har gått ut, utan att undersöka om det är tjänligt är ett utmärkt sätt att betala en massa pengar som man inte får något värde tillbaka på.

Mat som 1) ser ok ut 2) luktar ok 3) smakar ok är med väldigt hög sannolikhet helt ok, även om datumet på mjölken säger en vecka för gammalt, eller torrvaror, ve och fasa vad folk slänger sådana, tex ris eller bönor, kan gärna vara många år gamla utan att vara dåliga.

Men nuförtiden litar moderna människor inte på sin näsa och vågar sig sällan på steg 3, att smaka
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

regnpipan

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 dec-09 kl 08:11 »
Om man vill vara lite ekonomisk vad gäller sin mat är mitt bästa tips att utveckla sin näsa. Att slänga saker bara för att datumet har gått ut, utan att undersöka om det är tjänligt är ett utmärkt sätt att betala en massa pengar som man inte får något värde tillbaka på.

Mat som 1) ser ok ut 2) luktar ok 3) smakar ok är med väldigt hög sannolikhet helt ok, även om datumet på mjölken säger en vecka för gammalt, eller torrvaror, ve och fasa vad folk slänger sådana, tex ris eller bönor, kan gärna vara många år gamla utan att vara dåliga.

Men nuförtiden litar moderna människor inte på sin näsa och vågar sig sällan på steg 3, att smaka

Detta skriver jag gärna under på!

Mata

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 17 dec-09 kl 09:00 »
Citera
OK, det lät inte så gott med köttfärssås-o-spaghettiplättar eller levergryteplättar Cheesy.

;D Nje, kanske inte. Men makaroner går bra, och ris också. Det här är ju inte något exakt recept, så det är ju experiment, men jag misslyckas sällan. Plätt kanske är fel ord, en del gör jag ca 1 cm tjocka (då med bakpulver), så biff-plättar kanske.
Men makaroner brukar jag steka i hög värme så de blir lite knapriga (låter väl knäppt, men det blir bra, inte för låg värme bara, då blir de torra innan de får fin färg.)

Citera
Förlåt Mata, jag missade att tråden låg under mat och recept! Mitt tips kanske passade bättre under hushåll.

Nej, men det hör väl till ämnet, svårt separera allt jämt! Njet prablem...

Skriver också under på näs-tipset! Det förutsätter dock en näsa. (Min gammelfarmor hade inget lukt och smaksinne så vi fick i smyg slänga saker som var långt ifrån ätbara längre, hade hon sett oss hade hon blivit mycket upprörd, men vi ville ju inte att hon skulle bli sjuk heller... :))

Ja, man ska inte glo på datum. De är alltid satta i underkant för att producenten inte ska riskera att sälja en dålig vara eller kanske vill de sälja mer?
T o m salt och socker har löjligt korta datum fast de i princip håller för evigt.

V-kaos

• Övriga världen
    • http://www.hyperbrain.me
« Svar #17 skrivet: 17 dec-09 kl 12:17 »
OK, det lät inte så gott med köttfärssås-o-spaghettiplättar eller levergryteplättar :D.

Hehe, de bitarna slänger man ju bara rakt ner i en pastagratäng förstås. Man kan göra rätt mycket med kryddor. Leverbiffar och köttfärssås kan få en helt ny touch med en släng av curry eller spiskummin t.ex. Men jag håller med om att plätt-varianten nog skulle bli lite skum.
V-kaos gillar historiskt återskapande, Permakultur, odling i upphöjda bäddar, hantverk, vackra kallblodshästar och akademisk ridkonst, tidig musik, black metal och mycket mycket mer. Driver bloggen http://www.hyperbrain.me

Mata

• Södermanland
« Svar #18 skrivet: 19 dec-09 kl 11:07 »
Ja, gratänger är ju ett ypperligt sätt att bli av med det mesta! :)

Råkade se denna artikel i dag, värst är vi inte hemma, utan allt svinn som förekommer innan maten nått konsumenterna. Är man smart kan man samla in denna gratismat... Som ofta är helt felfri och inte rutten som grönsakerna på bilden.

http://www.expressen.se/ekonomi/1.1819460/butiker-slanger-mat-for-miljoner

Citera
Mat för stora pengar slängs varje år i svenska livsmedelsbutiker. Bara i Östersund hamnar årligen mat för 35 miljoner kronor i soptunnorna.
I Bloggosfären

Här visas de tre senaste blogginläggen som har länkat till denna artikel.

Ingen har bloggat om denna artikel än. Du kan bli först!

Pinga din blogg här

Länka till artikeln i din blogg

Använd den här länken när du bloggar om artikeln: