Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halm till fåren?  (läst 6267 gånger)

Ulla Krull

SV: Halm till fåren?
« Svar #20 skrivet: 25 dec-09 kl 07:01 »
Det är inte alls fel att ge fåren halm att äta bara man har koll på att de får i sig tillräckligt av allt de behöver.
En bra smaklig halm kan mycket väl ersätta hö och ensilage bara den kompletteras med något kraftfoder.
Har man tillgång till bra och smaklig halm så kan man låta analysera den precis som hö/ensilage och utifrån dess värde beräkna en bra foderstat.
Här t ex kan man få sitt foder analyserat:
www.hjortenslab.se
http://www.eurofins.se/tjanster/lantbruk.aspx

Här kan man leta fram ett normalvärde om man söker på halm:
http://www-huv.slu.se/cgi-bin-huv/foderlista/ko/db.pl

ulfg

« Svar #21 skrivet: 25 dec-09 kl 12:40 »
Alla sätt är ju bra utom de tråkiga brukar man ju säga. Det blir ju billigt att ge bra halm som grovfoder. Men frågan är om inte den lilla vinsten äts upp av det kraftfoder man ger i tillägg. Ändå inte enklare att ge ett bra ensilage som grundfoder? Fast det är klart: räknar man noggrant och analyserar finns det ju många variationer på en bra foderstat.
Det som skrämmer mig vore nog dock om vanliga  hobbybönder som inte analyserar eller så skulle börja tycka att det funkar fint med vanlig halm som grovfoder och sedan står och öser på efteråt med typ havre. Det bäddar nog för många magra djur med diverse våmstörningar, ätleda och diarree över vintern. Återigen: länge leve att ensilage finns...
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Ulla Krull

« Svar #22 skrivet: 30 dec-09 kl 07:38 »
Man kan absolut se farorna i att folk som inte kan hullbedömning ger för mycket halm i foderstaten om det verkar billigt och bra, men med sådana människor finns alltid en fara för över- eller underutfodring. Det hela bygger ju som sagt på att man analyserar sin halm och sedan gör en korrekt foderstat.

Jag gav halm i en period på våren för några år sedan då det helt enkelt inte fanns något ensilage eller hö att uppbringa pga torkan sommaren innan. Det var bra halm så det fungerade men jag tror inte att det gav någon jättevinst, om ens någon, det var helt enkelt ett sätt att lösa problemet med obefintligt grovfoder.

ulfg

« Svar #23 skrivet: 30 dec-09 kl 20:47 »
Proffsen och experterna i all högsta ära och det är många av dem här på alternativ. Otrolig källa till fördjupade kunskaper och intressanta resonemang. Men ibland tänker jag att en del av de goda råden och hypoteserna kan landa lite fel i hos de som inte är proffs. Ett proffs kan laborera med tex halm som bas i grovfoder och gå vidare i kompositionen av en bra foderstat. Ett proffs kan också t. ex helt utesluta kraftfoder och vidareutveckla sittt grovfoder. Men det är också många nybörjare och många fritidsbönder som har begränsade kunskaper och inte så mycket tidigare erfarenhet. Ibland blir det nog svårt för dem att hålla reda på alla variationer och strategier som finns till buds för lammproduktion utifrån skilda förutsättningar. Jag har ingen lösning på denna "problematik". Men ibland borde proffsen inte vara så kategoriska i vad de har valt för strategi och också tänka efter en halv sekund på hur fel det kan bli om en nybörjare tar till sig deras råd utan att helt förstå de bakomliggande resonemangen och förutsättningarna. Tänk om en nybörjare plötsligt får för sig att får bara behöver halm, absolut inte skall ha kraftfoder och bara behöver bark som mineralkälla  ;).

hippoteket

• Småland
    • Hippoteket
« Svar #24 skrivet: 31 dec-09 kl 09:00 »
MMM: Visst har du rätt i att nöt och häst behöver mer mat, men fortfarande idag verkar folk tro att får kan leva på luft. På fullaste allvar har jag i höst erbjudits hö som är alltifrån 3 år till 15 år gammalt till mina får, detta av gamla nötbönder jag mött genom mitt arbete i kassan i lokala livsmedelsbutiken. "Får klarar sig på det höet, de behöver inte mer än så" har flera av dem sagt.... Jag har vänligen avböjt och köpt ok hö istället. (självklart kan man ju ge dem bra fjolårshö om man ger tillskott, men detta tar ju ändå priset). såå gott så.... Man blir inte klok på dem.
Värt att minnas - det enda som försvinner ur gammalt hö är vitaminerna och de försvinner redan under första vintern. Energi, protein och mineraler finns kvar även efter år av lagring!
Man kan alltså mycket väl fodra med gammalt hö, förutsatt att den hygieniska kvalitén är bra.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #25 skrivet: 31 dec-09 kl 11:24 »
Tänk om en nybörjare plötsligt får för sig att får bara behöver halm, absolut inte skall ha kraftfoder och bara behöver bark som mineralkälla  ;).

Det ligger nog något i det du oroar dig för ulfg, men i stort sett så tror jag att du missbedömer nybörjare litegrann. Jag är själv nybörjare och känner många som startat med får ungefär samtidigt som jag. För mig förefaller det mera som om "de gamla" kör på i gamla hjulspår medan vi, som är nybörjare anstränger oss för att lära oss, vi går på kurser, läser och rådfrågar folk som kan. Vi är (ibland kanske för mycket) noga med att fåren ska få de bästa förutsättningar.
Åsenfår, hundar och katter

Luff

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 31 dec-09 kl 13:51 »
Allt går att missuppfatta bara man är motiverad. Fick strida rätt rejält med en chef jag hade angående ammoniakbehandlad halm.

Någon hade sagt att det räckte att fodra med...Vi hade högdräktiga tackor som skulle leva på vad diverse praktikanter orkade stuva i deras höhäckar. Det kunde bli 5 kg halm på 7-8 tackor 2 gånger om dagen. Havre kunde dom få lite godtyckligt uthällt i skitiga tråg.

Jag höll på att bli tokig och fick tillslut mer eller mindre ta chefen i hand och släpa ut henne till lagårn så hon själv fick känna på hullet. Då insåg hon att jag hade rätt och fåren fick hö även dom dagar jag inte jobbade och kraftfoder enligt behov. Men där bedrog snålheten visheten - sämre lamningar har jag sällan varit med om.
//Luff

ulfg

« Svar #27 skrivet: 31 dec-09 kl 16:53 »
Bäste Mona W,
jag ber omedelbart om ursäkt för om mitt tidigare inlägg kunde uppfattas som lite taskigt mot "nybörjare". Det är precis som du skriver att nybörjare ofta är de som anstränger sig mest för att lära sig fårdjurhållning och också ofta de som lär sig nya saker mer förutsättningslöst än gamla "proffs" som tycker att de kan allt eftersom de har haft får i 300 år  ;) Men det är också nybörjare som kan göra de flesta misstagen i början och kanske också bli förvirrade av alla goda och ibland motsägelsefulla goda råd. Jag talar helt av egen erfarenhet och har inte haft får i mer än 5 år.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #28 skrivet: 31 dec-09 kl 23:46 »
ulfg. Så allvarligt var det inte så du behöver be om ursäkt. Naturligtvis har även jag gjort misstag, och gör fortfarande ibland, men jag har nog inte gjort så allvarliga misstag att jag trott att får kan klara sig på nästan ingenting. Jag tror nästan risken är större att det blir tvärt om. Första året gav jag t ex mina allmogefår kraftfoder utan att klara av någon hullbedömning. Visserligen gick alla lamningarna bra men det kunde ju ha blivit värre. Jag tror nog fortfarande att de behövde lite kraftfoder då eftersom jag inte hade så bra hö men det hade säkert räckt med mycket mindre.
Åsenfår, hundar och katter

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #29 skrivet: 04 jan-10 kl 23:46 »
Jag strör ju med halm och fåren brukar plocka ut det goda. Bäst gillas den halmen med insådd vall. Den blir det inte mycket kvar av.  ::) I år har vi fin vetehalm, vältröskad men, det plockas lite i den också.  :)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 2 användare
Radar, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser