Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Melass till får?  (läst 3464 gånger)

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Melass till får?
« skrivet: 09 dec-09 kl 21:58 »
Jag har fått (?) en massa melass, kan man ge det till får eller ska jag portionera ut det till hästarna bara  :-\
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

hustran

SV: Melass till får?
« Svar #1 skrivet: 10 dec-09 kl 07:51 »
Vi har vid nåt tillfälle gett melass till tackorna. De gillar det. Svårigheten är att ge dem det. De smetar ner sig. Vi gjorde hål i en plastpolva,( liggandes) och anpassade hålet efter en rätt stor boll. I med melassen, så tackorna endast kunde slicka i sig på den rullande bollen. Hoppas du förstår hur jag menar. Betfor innehåller också viss mängd melass så jag tror det är fint för dem. OBS. hela härligheten bör stå så att det inte blir trängsel, alltså utanför fållan. I början blev de som galna men anpassade sig snabbt. Godisbehov?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #2 skrivet: 10 dec-09 kl 08:12 »
Vad är en plastpolva?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Vilse

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 10 dec-09 kl 08:21 »
hällde melass i plastburkar,,typ glass plastburkar,,inga problem,,eller ovanpå hö,,

Mushi

« Svar #4 skrivet: 10 dec-09 kl 10:09 »
Man kan ha melass i dricksvattnet på vintern, det gör att det inte fryser lika lätt. Lite socker till tackornas våmmar är ju också bra och gör att de tillgodogör sig grovfodret bättre. Men för tänderna är det inte lika nyttigt med denna cocacola, så vill man att tackorna ska leva till 10-12 års ålder kanske det inte är att rekommendera? (Betfor ska enligt vad jag hört inte vara skadligt för tänderna på samma vis som melass.)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 10 dec-09 kl 12:53 »
Man kan ha melass i dricksvattnet på vintern, det gör att det inte fryser lika lätt. Lite socker till tackornas våmmar är ju också bra och gör att de tillgodogör sig grovfodret bättre. Men för tänderna är det inte lika nyttigt med denna cocacola, så vill man att tackorna ska leva till 10-12 års ålder kanske det inte är att rekommendera? (Betfor ska enligt vad jag hört inte vara skadligt för tänderna på samma vis som melass.)

Nu är det ju bara tillfälligt då jag fick ett parti men tanken slog mig också att allt socker inte är så nyttigt för djuren.  :)

Charlotte

• -
« Svar #6 skrivet: 10 dec-09 kl 13:42 »
Det är nog inte skadligt att ersätta betforen med lite melass en tid för åtgångens skull (för visst ger du dina Betfor, eller minns jag fel?). Men det gäller att komma på ett smart sätt att utfodra dom...
Det är krångligt nog med hästar tycker jag och dom har ju ingen ull att kleta ner. Min gamla travare lyckades alltid få melass i "örontofsarna" trots att hon åt ur en låg balja...
                                   Mvh
                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

hustran

« Svar #7 skrivet: 10 dec-09 kl 16:28 »
En polva är en sån där dunk med handtag och skruvkork som man kan ha vatten etc. i. Vi tog en 10 l. lade ner den och borrade ett lagom hål för den boll vi hade. Fungerade utmärkt. Det är också fiffigt att lägga bollar i vattenkaret vid frysrisk.  ;)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #8 skrivet: 10 dec-09 kl 17:24 »
En polva är en sån där dunk med handtag och skruvkork som man kan ha vatten etc. i. Vi tog en 10 l. lade ner den och borrade ett lagom hål för den boll vi hade. Fungerade utmärkt. Det är också fiffigt att lägga bollar i vattenkaret vid frysrisk.  ;)
Aha, se där då lärde man sig nåt nytt :)

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #9 skrivet: 10 dec-09 kl 17:25 »
Det är nog inte skadligt att ersätta betforen med lite melass en tid för åtgångens skull (för visst ger du dina Betfor, eller minns jag fel?). Men det gäller att komma på ett smart sätt att utfodra dom...
Det är krångligt nog med hästar tycker jag och dom har ju ingen ull att kleta ner. Min gamla travare lyckades alltid få melass i "örontofsarna" trots att hon åt ur en låg balja...
                                   Mvh
                                Charlotte
Jo mina får spannmål med betfor. Jag har hällt lite melass i vattnet, få se om de dricker det, de tittade skeptiskt på hinken  ;D

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 10 dec-09 kl 17:36 »
Jo mina får spannmål med betfor. Jag har hällt lite melass i vattnet, få se om de dricker det, de tittade skeptiskt på hinken  ;D
Om dom inte dricker kan du ju prova med att hälla på spannmålet, får kan vara misstänksamma om man grejar med dricksvattnet. Men med kraftfoder slinker det mesta ner :)
                                                      Mvh
                                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #11 skrivet: 10 dec-09 kl 17:44 »
Om dom inte dricker kan du ju prova med att hälla på spannmålet, får kan vara misstänksamma om man grejar med dricksvattnet. Men med kraftfoder slinker det mesta ner :)
                                                      Mvh
                                                    Charlotte
Jepp det är morgondagens projekt om de inte druckit över natten  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

559 gäster, 3 användare
Hans Hultén, Robert Magnusson, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser