Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ang klippa pälstackor och deras fällning av underullen  (läst 1514 gånger)

Hugomannen

• Södermanland
Har betäckt mina 8 pälstackor med pälsbagge och de beräknas lamma i mitten / slutet av mars. De blev klippta 3 v innan betäckning och kan fritt gå in och ut, även efter lamning, med köldridå för dörrhålet så det är rätt gott i fårhuset. De är fina och välmående och fri tillgång på fint grovfoder och kraftfoder i samband med lamning. Normalt sett klipper jag innan lamning samt i maj så de blir fina igen. De blir ju så så "tufsiga" i pälsen av fällningen som är fram i april. Alltså 3 ggr / år klipper jag. Är det fler som gör så eller är jag "knäpp" som klipper 3 ggr? Texlarna som lammar i jan klipper jag i dec och i maj. Det jag funderar lite över är att nu har jag tagit över 4 st fina pälstackor till som släpptes med bagge igår. De kommer alltså lamma ute i maj och är inte klippta nu under hösten. De blev klippta i juni och har gått ute med vindskydd innan de kom till mig samt att de även kommer göra det här. Hur tycker ni som kan mkt om päls, hur ska jag klippa de här 4 optimalt? strax innan lamning men bara runt juver och bakdel? hela tackan? blir det svårklippt med tovad ull. Kan jag vänta med att klippa till starx innan lamning och klippa hela tackan? Hon blir ju finast då men då är det bara ca 2 v kvar till lamning. Hur jobbigt är det att gå med 10 mån gammal ull, ev tovad så nära lamnnig? Eller klippa i mars innan fällningen, stalla in dem och sen klippa igen i maj. Nån som har ngt bra tips?

Mvh Marie
Bor på landet med min familj och jobbar som djurskötare (mjölkkor) och veterinärassistent, har ett tjogotal får och ngr vallhundar ( Border collies ) samt ett par hästar.

hustran

SV: Ang klippa pälstackor och deras fällning av underullen
« Svar #1 skrivet: 02 dec-09 kl 23:10 »
Vi har inte pälsfår men har haft finull förut. Vi klippte alltid före lamning även om det var nära. Klipper du snabbt så är det ingen fara (sittandes) annars kan du prova klippstol. I bland kunde det på vissa tackor vara ett elände fett och filtat och svårklippt men oftast gick det bra. Hur pälsfårens ull fungerar vet jag inte men i maj-juni kunde vissa tackor fälla rätt mycket och oturligt nog så filtade den korta ullen fast i den nya som kom, inget bra.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #2 skrivet: 03 dec-09 kl 08:20 »
Hade det varit mina hade jag klippt före lammning. Men hur klipper du? Ståendes eller sittandes, är du van klippare? Sånt väger ju såklart också in. Vi har en proff. fårklippare som kommer (Uhlås) och han är otroligt duktig o det går smidigt, lugnt o fort. Så jag tycker att tackorna inte blir besvärade trots stora magar. Kan du klippa dom 3 veckor innan lamning måste det väl vara optimalt för foderförbrukning, lammningshygien mm.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Hugomannen

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 03 dec-09 kl 08:55 »
Hej igen

Jag klipper dem själv, ståendes, både texlar och päls och tycker det går rätt bra. Klipper med elsax. De jag har brukar vara lugna och fina att klippa så jag hoppas det går bra med de här nya också. Så för den skullen kan jag vänta rätt tätt inpå lamningen, men jag funderar lite på om det infaller då de fäller i april och då går det så himla illa att klippa, men det kanske inte gör så mkt om jag klipper dem så sent det bara går innan lamningen eller så fort det går efter fällningen. Beror kanske lite när den där fällningen äger rum. Var lite fundersam bara om det blir för jobbigt för dem att gå med pälsen fram till precis strax innan lamning men det kanske inte är ngr större problem. Texlarna kan ha det lite jobbigt om de är fullpälsade til precis innan lamningen så de vill jag gärna klippa 4-6 v innan. De verkar tycka det är skönt att bli av med ullen men så är de ju lite större och tyngre också. Kanske lite skillnad med pälstackorna, de är ju mindre och lättare?

Mvh Marie
Bor på landet med min familj och jobbar som djurskötare (mjölkkor) och veterinärassistent, har ett tjogotal får och ngr vallhundar ( Border collies ) samt ett par hästar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

501 gäster, 1 användare
Barbroe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser