Har betäckt mina 8 pälstackor med pälsbagge och de beräknas lamma i mitten / slutet av mars. De blev klippta 3 v innan betäckning och kan fritt gå in och ut, även efter lamning, med köldridå för dörrhålet så det är rätt gott i fårhuset. De är fina och välmående och fri tillgång på fint grovfoder och kraftfoder i samband med lamning. Normalt sett klipper jag innan lamning samt i maj så de blir fina igen. De blir ju så så "tufsiga" i pälsen av fällningen som är fram i april. Alltså 3 ggr / år klipper jag. Är det fler som gör så eller är jag "knäpp" som klipper 3 ggr? Texlarna som lammar i jan klipper jag i dec och i maj. Det jag funderar lite över är att nu har jag tagit över 4 st fina pälstackor till som släpptes med bagge igår. De kommer alltså lamma ute i maj och är inte klippta nu under hösten. De blev klippta i juni och har gått ute med vindskydd innan de kom till mig samt att de även kommer göra det här. Hur tycker ni som kan mkt om päls, hur ska jag klippa de här 4 optimalt? strax innan lamning men bara runt juver och bakdel? hela tackan? blir det svårklippt med tovad ull. Kan jag vänta med att klippa till starx innan lamning och klippa hela tackan? Hon blir ju finast då men då är det bara ca 2 v kvar till lamning. Hur jobbigt är det att gå med 10 mån gammal ull, ev tovad så nära lamnnig? Eller klippa i mars innan fällningen, stalla in dem och sen klippa igen i maj. Nån som har ngt bra tips?
Mvh Marie