Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgfråga (dvkochin)  (läst 13751 gånger)

Gert

• Småland
SV: Färgfråga (dvkochin)
« Svar #80 skrivet: 24 nov-09 kl 12:07 »
Citera
För hon har inte gjort mycket annat än att enbart ligga i lådan.   Ajsing bajsing då... Hm, kameran kommer om ca 3 veckor... Kan ta nya bilder då.  =/ För det enda foto jag har på henne någurlunda från annat håll är denna... Men tycker själv det är svårt att se då hon är gömd bakom Wall-E >_<. Och den andra bilden är så lååångt borta.

Sitter hon i lådan utan ägg. Då kan det va så att hon blir mobbad av nån annan så hon gömmer sej.

Av det lilla som syns kan jag bara säga fortsätt med henne.

Gert

• Småland
« Svar #81 skrivet: 24 nov-09 kl 12:08 »
Citera
oj, vad mycket det är man ska tänka på hör jag   tänkte, dv.kochin är ju en av dom vanligaste raserna i sverige (tycker jag ?). så kan det vara så att man är mycket hårdare på just DK än på andra raser?

Nej, man är lika hård på alla raser.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #82 skrivet: 24 nov-09 kl 12:10 »
Nää, det är ganska omöjligt då hon innan låg i lådan fast det endast var hon och tuppen och nu är hon ranghögsta hönan. Hon har legat och surat utan ägg halva sommaren. Ruvade först fram en kull... Sedan låg hon utan ägg i flera veckor. Så fick hon ägg till slut och då reste hon sig!! >_<'' Men sedan efter några dagar så gick hon och började småligga där igen då och då, som att hon inte kan släppa sitt älskade surrede.  ::)

Nu när hon har hållit på att rugga har hon faktiskt släppt redet... Få se vad som händer när hon börjar värpa, snart ligger hon väll där igen. Men då ska hon banne mig få ett gäng ägg på en gång så hon blir nöjd! Dessa små paddor! ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Gert

• Småland
« Svar #83 skrivet: 24 nov-09 kl 12:11 »
Citera
Just det, hade inga bra sidobilder så kan denna med bortglömd blixt duga?  

Det ser ut som om även han sträcker på sej. Det gör dom ofta när dom ser att man har nåt i händerna,
det kan ju va nåt ätbart.

Gert

• Småland
« Svar #84 skrivet: 24 nov-09 kl 12:13 »
Citera
menar du kammen på linkosos svarta tupp? för tycker den ser likadan ut som på den tuppen du visade tidigare. men de kanske har samma fel? eller är kanske något jag inte ser

Nej, jag menar linkosos pärlgrå tupp

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #85 skrivet: 24 nov-09 kl 12:15 »
Haha, ja! >_<'' Som med laxhönan ansträngde jag mig riktig för att "ligg stilla där nu!"... För de ska bara sträcka ut halsen och kolla in kameran "vad är det där för något, får man smaka tro?".

När kameran kommer nästa gång ska jag försöka få till "neutrala/normal" ställningar på högen... Men kommer bli svårt. :P  Några tips?
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Gert

• Småland
« Svar #86 skrivet: 24 nov-09 kl 12:25 »
Citera
Nää, det är ganska omöjligt då hon innan låg i lådan fast det endast var hon och tuppen och nu är hon ranghögsta hönan. Hon har legat och surat utan ägg halva sommaren. Ruvade först fram en kull... Sedan låg hon utan ägg i flera veckor. Så fick hon ägg till slut och då reste hon sig!! >_<'' Men sedan efter några dagar så gick hon och började småligga där igen då och då, som att hon inte kan släppa sitt älskade surrede. 

Nu när hon har hållit på att rugga har hon faktiskt släppt redet... Få se vad som händer när hon börjar värpa, snart ligger hon väll där igen. Men då ska hon banne mig få ett gäng ägg på en gång så hon blir nöjd! Dessa små paddor!

Det förklarar saken. Det där med ruvningsinstinkten kan göra att en höna beter sej som om hon var helt väck i kolan.
Jag hade en antwerpen höna som gärna ville ruva nästan året runt. men hon ansåg att ett rede inte var en lämplig plats
för sådana aktiviteter utan bästa platsen att ruva på var sittandes på pinnen.
Hon var den mest ruvningsvilliga höna jag haft men hon kläckte inte fram en enda kyckling.
En annan höna som jag hört talas om var en vit silkeshöna som tyckte att det gick att ligga och ruva i skuggan av ett äppelträd mitt ute på gräsmattan. Där hade hon samlat ihop 7-8 äpplen som hon låg och ruvade på.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #87 skrivet: 24 nov-09 kl 12:28 »
Haha! ;D Oj, det var något nytt! ;D Har ju även hört en som fick en surhöna. Så lät de henne ligga ostörd. Och veckorna gick men inget hände. Så då tog de sig en titt under och det visade sig att hon hade legat och ruvat på glödlampor!  :o :-X

Gert

• Småland
« Svar #88 skrivet: 24 nov-09 kl 12:28 »
Citera
När kameran kommer nästa gång ska jag försöka få till "neutrala/normal" ställningar på högen... Men kommer bli svårt.   Några tips?

Jag tog med en pall som jag satt på en stund innan jag började fota. På så sätt lärde dom sej att jag inte hade med mej nåt ätbart den gången så då återgick allt till det normala.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #89 skrivet: 24 nov-09 kl 12:39 »
Aha... Men jag kan i normala fall befinna mig där ute i timstreck. xD Så är de normala, men så fort man tar fram och börjar ställa in skärpan då far alla huvuden upp så får man... Men , vad irriterande. =/ Har suttit och letat efter en bild jättelänge nu men kan inte hitta den. Aja, det föreställer en väldans "närbild" av en nyfiken liten tupp som sträckte fram ansiktet och skulle undersöka linsen precis när man knäppte... Så man ser bara en stor näbb och en en ansiktshalva. ;D

Gert

• Småland
« Svar #90 skrivet: 24 nov-09 kl 12:42 »
Tyvärr så slog blixten ner här i våras och kvaddade min gamla dator, den där jag hade alla mina hönsbilder
så tyvärr har jag inget att visa.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #91 skrivet: 24 nov-09 kl 12:48 »
Tyvärr så slog blixten ner här i våras och kvaddade min gamla dator, den där jag hade alla mina hönsbilder
så tyvärr har jag inget att visa.

usch vad tråkigt!!! bilder betyder så mycket  :'( därför man ska ha en externhårddisk där man kan lägga allt man har nära till hjärtat.. egentligen. men jag gör själv aldrig det, men en dag står jag där med allt borta. tur har jag en pappa som är datatekniker  :-\

johe71

« Svar #92 skrivet: 24 nov-09 kl 13:17 »
därför man ska ha en externhårddisk där man kan lägga allt man har nära till hjärtat.. egentligen.

fast då gäller det ju att man verkligen sköter det och hur många orkar med det?....

för har man externhårddisken inkopplad till datorn hela tiden så går ju den sönder lika mycket när åskan slår ner, man får alltså inte ha den inkopplad mer än när man för över bilderna till den och sedan rycka ur alla sladdar... ska man vara helt säker så ska man dessutom lagra den på en annan plats (skulle huset brinna och man har externhårddisken och datorn i samma rum/hus så hjälper inte den backupen speciellt mycket) och vem orkar bära en externhårddisk fram och tillbaka för att ta en backup?

personligen har jag en enklare lösning, en dvd-brännare och en hög dvd-skivor (de kostar bara några kronor styck nuförtiden (även för märkes dvd) så jag tycker att jag har råd med så många som det behövs för en backup av allt jag vill ha kvar)
* en gång i månaden tar jag en backup på allt som är nytt den senaste månaden (är det något speciellt jag fotat/gjort så tar jag en extra backup samma dag)
* var tredje månad tar jag en backup på allt som är nytt de senaste tre-fyra månaderna
* en gång i halvåret tar jag en backup på allt som jag tycker är viktigt (blev väl 10-15 dvd skivor senast jag gjorde det)
dessa dvd-skivor sprider jag sedan ut geografiskt :) en backup hos mina föräldrar, en backup hos min bror, en backup på jobbet och en backup ute i ladugården

johe71

« Svar #93 skrivet: 24 nov-09 kl 13:45 »
jag har somsagt alltid litat på min pappa, han lyckas alltid fixa allt. kvaddad eller ej.

har åskan tagit den externa hårddisken så tror jag inte att han fixar det (det finns företag som gör det, men de billigaste hamnar på minst 5000kr)

du kommer ju ha en hel hög tillslut
ja, och det är en av poängerna :) dvd-skivor och hårddiskar har begränsad livslängd. En hårddisk som är äldre än 3 år litar jag överhuvudtaget inte på, så änvänder man en extern hårddisk som enda backup så skulle jag köpa en ny sådan minst vart tredje år för att vara säker på att mina viktiga filer inte försvinner..
Poängen med högar av dvd-skivor [med samma filer på flera olika skivor] är att sannolikheten är hög för att minst en av dem fungerar...
och en ytterligare poäng är som sagt att det är mycket lättare att ha dem på olika platser, skulle det brinna så vill jag ha kvar mina viktiga kort och inte bli av med allt för att jag var för lat

ett paket med ca 10-15 skivor kostar idag ca 250 kr.

jösses? vart köper du skivor? jag köper 100-pack Verbatim DVD-skivor för 259,00 kr inklusive moms (plus frakt, men jag beställer alltid mer än ett och alltid tillsammans med flera kompisar så den blir inte så mycket frakt per skiva)... och 3 kronor per DVD-skiva det är inte dyrt :)

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #94 skrivet: 24 nov-09 kl 13:46 »
attans, tog bort mitt inlägg och skulle skriva PM istället för att slippa kapa tråden. men du hann före!  >_<

johe71

« Svar #95 skrivet: 24 nov-09 kl 13:49 »
attans, tog bort mitt inlägg och skulle skriva PM istället för att slippa kapa tråden. men du hann före!  >_<

blir den för mycket kapad (och det kanske den har blivit :)) så är jag säker på att någon snäll moderator kommer att dela upp tråden... det händer ganska ofta känns det som, och det känns bra att vi har moderatorer som orkar göra det (för ganska många trådar här på alternativ spårar till något sidoämne, men det är ju också en av de trevliga sakerna med alternativ)

Gert

• Småland
« Svar #96 skrivet: 24 nov-09 kl 13:50 »
Citera
personligen har jag en enklare lösning, en dvd-brännare och en hög dvd-skivor (de kostar bara några kronor styck nuförtiden (även för märkes dvd) så jag tycker att jag har råd med så många som det behövs för en backup av allt jag vill ha kvar)
* en gång i månaden tar jag en backup på allt som är nytt den senaste månaden (är det något speciellt jag fotat/gjort så tar jag en extra backup samma dag)
* var tredje månad tar jag en backup på allt som är nytt de senaste tre-fyra månaderna
* en gång i halvåret tar jag en backup på allt som jag tycker är viktigt (blev väl 10-15 dvd skivor senast jag gjorde det)
dessa dvd-skivor sprider jag sedan ut geografiskt  en backup hos mina föräldrar, en backup hos min bror, en backup på jobbet och en backup ute i ladugården

Att jag inte har tänkt på det tidigare.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #97 skrivet: 24 nov-09 kl 13:53 »
blir den för mycket kapad (och det kanske den har blivit :)) så är jag säker på att någon snäll moderator kommer att dela upp tråden... det händer ganska ofta känns det som, och det känns bra att vi har moderatorer som orkar göra det (för ganska många trådar här på alternativ spårar till något sidoämne, men det är ju också en av de trevliga sakerna med alternativ)

Fast tycker inte dom brukar vara så duktig på det  :-[ är väl om någon säger till då :) men visst är det trevligt, sidan heter ju trots allt "alternativ", så verför itne vara lite alternativ då! ;D

Träsktrollet

• -
« Svar #98 skrivet: 24 nov-09 kl 14:56 »
Läste nyss i en annan tråd att när man avlar Blå x Blå så får man ofta sprättade avkommor med röda inslag...
Stämmer det, eller är det bara ett tecken på att föräldradjuren inte är färgrena ???
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #99 skrivet: 24 nov-09 kl 15:25 »

Mina får aldrig röda inslag, det är allt jag kan säga.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

493 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser