Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgfråga (dvkochin)  (läst 13756 gånger)

Träsktrollet

• -
SV: Färgfråga (dvkochin)
« Svar #60 skrivet: 24 nov-09 kl 10:42 »
Vad är det förnåt som står bakom henne?

Min blomme tupp  ::)  :-[
Han och en blomme höna, de enda den Dv cochinhönan vill vara med  :-\
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Gert

• Småland
« Svar #61 skrivet: 24 nov-09 kl 11:02 »

En dvärgkochin ska se ut som en boll.
Det kan ju va så att träsktrollets höna sträcker på halsen just när hon fotas
men om så inte är fallet så är halsen för lång.

Kolla också stjärten, hönan på min bild har en mycke fin stjärt.

Båda hönorna har för långa ben men den engelska hönan ligger nästan på marken, inte heller bra.
Ett mellanting där tycker jag är bättre.

Jag är ingen domare utan detta är bara vad jag tycker.

Träsktrollet

• -
« Svar #62 skrivet: 24 nov-09 kl 11:16 »
Oj, jag har aldrig tänkt på att hon har för lång hals, men hon blir lite nyfiken när jag kommer med kameran och sträcker på sig lite extra ;) Jo hon får bli min "kläckare" om hon nu i framtiden kommer att vilja ruva något.

Det verkar rätt så svårt att hitta de som har cochin med bra form. Sen att de har de färger jag vill ha... Att de sen dessutom oxå måste skicka avelsäggen... Hmmm...  :-\
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #63 skrivet: 24 nov-09 kl 11:26 »
Åh, Gert då kan du hjälpa mig också! Jag sitter och glor i dv cochinstandarden lite då och då men har i vissa fall svårt att göra om de där meningarna till bilder...  :-\ Postar några bilder på några av mina så får du leka lite mera domare och berätta hur man ska beté sig.  :-*

En av mina svarta först (Fyllde 1 år i sep i år)! Tuppesnuppe Wall-E. Det jag själv vet fel är att han fått vitt i öronskivorna. =/ Hans fötter är gula och hans fotbefjädring är väldigt riklig enda in till tredje tån (får de ha så?  ???)

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Gert

• Småland
« Svar #64 skrivet: 24 nov-09 kl 11:27 »
Citera
Det verkar rätt så svårt att hitta de som har cochin med bra form. Sen att de har de färger jag vill ha... Att de sen dessutom oxå måste skicka avelsäggen... Hmmm...

Det där kan va svårt,ja. Men kolla i nån utställningkatalog efter djur med höga poäng och ta konakt med utställaren
så kanske det löser sej.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #65 skrivet: 24 nov-09 kl 11:27 »
M-O, också 1 år.... Sitter i sin förbannade skrocklåda... T_T''
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #66 skrivet: 24 nov-09 kl 11:30 »
Sedan pärlisar.... Ca 20-21 veckor gamla på bilderna.

Rooompa... :3

« Senast ändrad: 24 nov-09 kl 11:43 av Linkoso »

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #67 skrivet: 24 nov-09 kl 11:32 »
Och laxfärgade (och en vetehöna på sista bilden) ca 18 veckor på bilderna.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #68 skrivet: 24 nov-09 kl 11:32 »
Färdig.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #69 skrivet: 24 nov-09 kl 11:37 »

Oj vad mycket det blev. Men för att återgå till träsktrollets bild:
För smal stjärt, för högt buret bröst, inte tillräckligt rik befjädring.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Gert

• Småland
« Svar #70 skrivet: 24 nov-09 kl 11:40 »
Citera
En av mina svarta först (Fyllde 1 år i sep i år)! Tuppesnuppe Wall-E. Det jag själv vet fel är att han fått vitt i öronskivorna. =/ Hans fötter är gula och hans fotbefjädring är väldigt riklig enda in till tredje tån (får de ha så?

Japp, vitt i öronskivor ska inte kochin ha däremot vet jag inte hur svårt det är att avla bort det.

Endast fotsulan ska va gul. Hur det är bed benbefjädringen har jag inte i huvudet och standarden är nerpackad
så det får jag återkomma till.

Blåser det när fotot togs? Om inte så är fjäderstrukturen lite rufsig och det blir poängavdrag på en utställning.

Han är inte så rund som jag skulle vilja ha och på det mellersta fotot verkar han va för stor men det kan va en synvilla.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #71 skrivet: 24 nov-09 kl 11:42 »
Jo, när jag syftar på gul menar jag fotsulan. ;D Och ja, det var en blåsig dag. Kan ut och väga honom någon dag om du vill med?

Ang. öronskivan så har jag märkt att de flesta avkommor inte fått något vitt i av någon anledning, så verkar vara rätt lätt att bli av med?  ???

Gert

• Småland
« Svar #72 skrivet: 24 nov-09 kl 11:43 »
Citera
M-O, också 1 år.... Sitter i sin förbannade skrocklåda... T_T''

Varför förbannade?

Det är svårt att bedömma henne eftersom vinkeln är uppifrån.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #73 skrivet: 24 nov-09 kl 11:46 »
För hon har inte gjort mycket annat än att enbart ligga i lådan.  :P Ajsing bajsing då... Hm, kameran kommer om ca 3 veckor... Kan ta nya bilder då.  =/ För det enda foto jag har på henne någurlunda från annat håll är denna... Men tycker själv det är svårt att se då hon är gömd bakom Wall-E >_<. Och den andra bilden är så lååångt borta.

Gert

• Småland
« Svar #74 skrivet: 24 nov-09 kl 11:48 »
Citera
Sedan pärlisar.... Ca 20-21 veckor gamla på bilderna.

Hönan har rätt så bra stjärt, tuppen har det inte.
På det mittersta fotot verkar det som om den bakersta delen av tuppens kam är missbildad på nåt vis.
Kan du fixa en bild fån sidan så hela kammen syns?
Dom har också lite för långa ben.

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #75 skrivet: 24 nov-09 kl 11:49 »
oj, vad mycket det är man ska tänka på hör jag  :-\ tänkte, dv.kochin är ju en av dom vanligaste raserna i sverige (tycker jag ?). så kan det vara så att man är mycket hårdare på just DK än på andra raser?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #76 skrivet: 24 nov-09 kl 11:51 »
Njä, jag antar att det är just att det finns så jäkla mycket dv kochin men få utav dem håller standarden helt korrekt. De är "sönderavlade" i utseendet?  ::)  :P

Just det, hade inga bra sidobilder så kan denna med bortglömd blixt duga?  ???

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #77 skrivet: 24 nov-09 kl 11:56 »
Hönan har rätt så bra stjärt, tuppen har det inte.
På det mittersta fotot verkar det som om den bakersta delen av tuppens kam är missbildad på nåt vis.
Kan du fixa en bild fån sidan så hela kammen syns?
Dom har också lite för långa ben.

menar du kammen på linkosos svarta tupp? för tycker den ser likadan ut som på den tuppen du visade tidigare. men de kanske har samma fel? eller är kanske något jag inte ser :P

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #78 skrivet: 24 nov-09 kl 11:57 »
Jag tror han syftar på Luddbullen! :P Nu måste jag skena iväg en liten stund då hunden står på bordet!!!! >_____>'''

Gert

• Småland
« Svar #79 skrivet: 24 nov-09 kl 11:59 »
Citera
Och laxfärgade (och en vetehöna på sista bilden) ca 18 veckor på bilderna.

Det var dom bästa hittills. Bra stjärt på hönorna.
Den  laxfärgade hönan ligger väl ner det är därför hon ser så långsträkt ut.
Om jag inte har fel så ska väl vetefärgade hönor ha en större nyansskillnad mellan halskragen och resten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser