Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  kraftfoder..  (läst 3196 gånger)

lj

• Övriga världen
SV: kraftfoder..
« Svar #20 skrivet: 18 nov-09 kl 20:00 »
Birgit; vet också att en del vill ha små lamm. Men tror också många konsumenter förstår att det är en bättre affär att köpa större lamm  som har högre slaktutbyte.

Ur bondens synvinkel, om man tänker på att optimera sin produktion, så ska man nog välja ras efter gårdens förutsättningar. Allmogerasser tex tillgodogör sig oftast naturbeten bra, tunga köttraser är bra på åkerbeten.

Sen tror jag det är ett vettigt nyttjande av resurser att välja ras och intensitet  efter förutsättningar. Med ekologiska överväganden kan det väl aldrig var fel att använda djurets produktionspotensial. Jag menar en stor kropp skall fyllas med  kött. Kokben får jag och hunden mer av än vi kan svälja.  :)

vallhunden

• Västergötland
« Svar #21 skrivet: 18 nov-09 kl 20:08 »
Men hallå!!!
Här var det en nybörjare med tackor som ska lamma mitt i vintern som frågade om råd!

Så börjar ni med den eviga diskussionen om kraftfodrets vara eller inte vara/allmogefårens fantastiska förmåga att enbart klara sig på grovfoder/extensiv fårhållning etc...

Detta är säkert gott och väl på en annan tråd. Dessutom säkert bra för nybörjaren att syssla med när han/hon har lärt sig lite mer! Just nu handlar det väl ändå om att just denna nybörjares djur ska klara vintern och lammningen med livet i behåll, kan jag tycka :o :o
Jag tycker inte att man ska testa sig fram första året med något som man inte vet ett dugg om! (Och inte uppmana till det heller...)

Starta en egen tråd om det som ligger er varmt om hjärtat!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

ulfg

« Svar #22 skrivet: 18 nov-09 kl 20:19 »
Vallhunden har helt rätt i sin korrigering av att denna tråd börjar avlägsna sig en smula från sitt ursprungliga syfte: att ge en nybörjare råd om hur klara vinterlamning bra. Vill vi fortsätta diskussionen kraftfoder - grovfoder och intensiv- kontra extensiv uppfödning startar vi en ny tråd om detta.
Det bör nog dock konstateras att vi fört denna diskussion ett antal gånger och att vi helt enkelt har olika produktionsmodeller. De olika produktionsmodellernas etik och för- och  nackdelar är dock alltid värt att diskuteras.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #23 skrivet: 18 nov-09 kl 21:15 »
Visst spårade vi in på den gamla vanliga diskussionen, men TS frågade ju om hur vi blandade vårt kraftfoder.

Inte stod det väl heller något om vinterlammning?

Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Birgit

« Svar #24 skrivet: 19 nov-09 kl 07:50 »
Precis mille, det står att de förhoppningsvis är dräktiga nu! Jag gjorde tolkningen nybetäckta/lågdräktiga?

Om vi är off topic, så kan det bero på att vissa reagerar på "höga" kraftfodergivor. Vad jag försökte poängtera var att ÄVEN finull klarar sig bra på enbart grovfoder.

Är man ny och vill ha råd, kanske man vill höra olika åsikter?

OCH slaktutbytet per kg lamm är inte alltid bäst på en stor köttras, de små raserna har en mycket lättare benstomme i förhållande till vikten!

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser